لوندویل؛ شهری زیبا اما ناشناخته

1394/4/7 ۱۱:۱۰

لوندویل؛ شهری زیبا اما ناشناخته

هنگامی سخن گفتن از تقسیمات کشوری شهرستان آستارا ، علاوه بر نام آستارا از شهری به اسم لوندویل نیز نام برده می‌شود اما این شهر ناشناخته کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ وقتي از رشت به سمت آستارا حركت مي‌كنيد حدود 15 كيلومتر قبل از آستارا، تابلويي كوچك با مضمون«به‌شهر ساحلي لوندويل خوش آمديد.»

 

هنگامی سخن گفتن از تقسیمات کشوری شهرستان آستارا ، علاوه بر نام آستارا از شهری به اسم لوندویل نیز نام برده می‌شود  اما این شهر ناشناخته کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ وقتي از رشت به سمت آستارا حركت مي‌كنيد حدود 15 كيلومتر قبل از آستارا، تابلويي كوچك با مضمون«به‌شهر ساحلي لوندويل خوش آمديد.» توجه انسان را به خود جلب مي‌كند. جلب توجهی که وقتی به بازدید از این شهر ختم می‌شود این معنی  از  لوندويل را در ذهن متبادر می‌کند:«شهر گل‌هاي بنفش، آبشار و جنگل، دريا و ساحل و كوه و گردشگري.» لوندويل براي بيشتر ایرانیان شهري گمنام است و اغلب اطلاع نداریم  كه در پس اين شهر كوچك 8 هزار نفره، جنگل‌هاي بكر و آبشارهاي رفيع نهفته است و البته پناهگاه حیات وحشی نیز دارد که برای اهل طبیعت خارج از کشور بسیار شناخته شده است.  یکی از دیدنی‌های این شهر آب گرم «كوته كومه» است که در روستایی به همین نام واقع در 9 كيلومتري لوندويل قرار دارد. این آب گرم به دلیل آنکه كه جهت مداواي بيماري‌هاي مفاصل و رماتيسم و همچنين بيماري‌هاي پوستي مفید شناخته می‌شود،همه ساله تعداد زيادي مسافر را به خود جذب می‌کند.

 آبشار «لاتون» دیگر دیدنی لندویل است که با 104 متر ارتفاع مهم ترين آبشار منطقه بوده و مسیر  رسیدن  به آن از همان روستاي كوته كومه می‌گذرد. براي رفتن به اين آبشار بايد از راهنمايان محلي بهره گرفته شود. مسير آبشار تا روستاي آسيوشوان آسفالته است، البته به دليل كوهستاني بودن مسير و دست اندازهاي زياد جاده براي عبور از اين مسير از خودروهاي راهنمايان بومي منطقه كه اغلب جيپ و ماشين هاي كوهستان هستند، استفاده كنيد. پس از روستاي آسيوشوان صعود به آبشار به صورت پياده روي صورت مي‌گيرد. مسير صعود مسير پايكوب است و طبيعت‌گران و افرادي كه آمادگي جسماني نسبي دارند مي‌توانند آن را سپري كنند، فاصله آبشار تا روستاي كوته كومه حدود 6كيلومتر است. البته لندویل آبشارهای زیبای دیگری چون آبشار «ميه كومي» را نیز دارد.

پناهگاه حیات وحش لوندویل دیگر جاذبه مهم این شهر است. این پناهگاه با مساحتی بالغ بر ۱۰۷۴ هکتار، در موقعیتی قرار دارد که از جنوب به شهر لوندویل و از شمال به شهر آستارا و از شرق به دریای خزر و از غرب به جاده آستارا به لوندویل منتهی می‌شود. این منطقه در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد. ارتفاع متوسط منطقه ۲۰ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است. پناهگاه حیات وحش لوندویل دارای اقلیم خیلی مرطوب و معتدل با متوسط بارندگی ۱۱۰۰ میلیمتر و دمای سالانه ۱۵ درجه سانتیگراد است.

این منطقه نمونه‌ای منحصر به فرد از باقیمانده جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی است. حدود یک‌سوم آن  از برکه، آب‌بندان و تالاب‌های مشجر تشکیل شده‌است. نی، لویی، انار وحشی، توسکای قشلاقی، ازگیل، لرگ، لیلکی و تمشک از گونه‌های مهم گیاهی این پناهگاه که دارای زیستگاه‌های متنوع آبی و خشکی برای جانوران است، محسوب می‌شوند.۱۲۵ گونه جانوری در منطقه شناسایی شده‌است که روباه معمولی، گراز، گورکن، فوک دریای خزر، شغال، سمورآبی، سیاه کاکل،پری شاه‌رخ، درن فک، قوی فریاد کش، قوی گنگ، انواع اردک، حواصیل، گیلانشاه خالدار و درنا از مهم‌ترین آن‌ها هستند. همچنین تعداد 10رأس مارال و 6 رأس گوزن زرد ایرانی هم اینک در محدوده‌ای ۶۰ هکتاری اما  محصور در پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا نگهداری می‌شوند.  همچنين در پناهگاه حيات وحش لوندويل آستارا، تالابي وجود دارد كه با توجه به مجاورت آن به درياي خزر پرندگان زيادي در آن زندگي مي‌كنند و انارستان‌هاي اين منطقه از معدود انارستان‌هاي باقيمانده در كرانه درياي خزر هستند.

مزار امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع)،آرامگاه باباحسن از عرفای منطقه،آرامگاه محمد دوست در قره سو،آرامگاه بابا علی در روستای باباعلی،مجتمع ساحلی و گردشگری ۱۷ هکتار صدف روستای سیبلی وپارک ساحلی شهر لوندویل در حاشیه رود چلوند از دیگر دیدنی‌های این شهر ناشناخته شمال ایران است. شهری که با توجه به موقعيت جغرافيايي منحصر به فردش مي‌تواند طيف مختلفي از نيازهاي گردشگران را پاسخ دهد و مقصدی خوب برای ایرانگردان باشد.

روزنامه قانون

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: