یک میلیون نهال پیرامون دریاچه ارومیه کاشته می‌شود

1394/3/18 ۰۹:۳۶

یک میلیون نهال پیرامون دریاچه ارومیه کاشته می‌شود

به منظور کاهش تخریب‌های ناشی از خشکی دریاچه ارومیه که منجر به بروز مشکلات فراوانی از جمله وقوع طوفان‌های نمکی خواهد شد، کاشت یک میلیون نهال در اراضی اطراف این دریاچه بین‌المللی که این روزها شرایط مساعدی ندارد، پاییز امسال شروع می‌شود.

 

 به منظور کاهش تخریب‌های ناشی از خشکی دریاچه ارومیه که منجر به بروز مشکلات فراوانی از جمله وقوع طوفان‌های نمکی خواهد شد، کاشت یک میلیون نهال در اراضی اطراف این دریاچه بین‌المللی که این روزها شرایط مساعدی ندارد، پاییز امسال شروع می‌شود.

بر اساس این گزارش، در 13 سال گذشته 6 متر ارتفاع دریاچه ارومیه که دومین دریاچه آب شور دنیا و بزرگترین دریاچه داخلی ایران محسوب می‌شود، کاهش پیدا کرده است. دریاچه ارومیه در شمال غربی و در منطقه آذربایجان و بین 2 استان آذربایجان شرقی و غربی واقع شده است. این دریاچه در غرب فلات ایران قرار گرفته و پارک ملی دریاچه ارومیه پس از مرداب انزلی از زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران به شمار می‌رود. ناخوش بودن این دریاچه، زیست‌محیط منطقه را تغییر خواهد داد که نمونه بارز این تغییر، تبدیل هوای معتدل منطقه به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد بود.

 نهال ‌کاری و بذرپاشی

«عباس کارگر» مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این باره با اشاره به اقدام‌های مربوط به طرح بیابان‌زدایی اراضی اطراف این دریاچه، گفت: سال گذشته در 6 هزارهکتار زمین نهال‌‌کاری و بذرپاشی صورت گرفته است. همچنین مناطقی که احتمال وقوع (خیزش) گرد و غبار از آنها وجود دارد نیز شناسایی شده است.

 محصور کردن4 هزارهکتار

مدیرکل اموربیابان سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه 4هزار هکتار زمین قرق‌مطلق شده و امکان ورود دام در این اراضی وجود ندارد، افزود: ورود دام در این اراضی باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و سخت شدن خاک می‌شود که با وزش باد امکان ایجاد گرد وغبار وجود دارد، بنابراین از اراضی اطراف دریاچه مساحتی به وسعت 4 هزار هکتار‌ بطور کامل محصور شده است.

 لزوم مشارکت مردم

وی با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در طرح بیابان‌زدایی اراضی اطراف دریاچه، اظهار داشت: جلسات متعددی برای توجیه مردم در زمینه حفظ و احیای اراضی اطراف دریاچه، جمع‌آوری بذر و کاشت آن توسط مردم برگزار شده است، زیرا دولت به تنهایی نمی‌تواند از اراضی اطراف دریاچه حفاظت کند و اگر کار را به خود مردم بسپاریم در این طرح موفق‌ترخواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد ما در مدیریت این طرح، مدیریت مشارکتی از پایین به بالاست، تأکید کرد: طرح بیابان‌زدایی اراضی اطراف دریاچه ارومیه باید با همکاری مردم و دولت صورت گیرد و چون مردم، خود از نزدیک با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند، بهتر می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند.

کارگر با اشاره به برگزاری جلساتی با سازمان فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) یادآور شد: کارشناسان فائو از دریاچه ارومیه بازدید داشتند و جلسات مشترکی با آنها برگزار شد تا در مسائلی که می‌توانند وارد عرصه شوند و به ما کمک کنند، ما نیز به‌دنبال تفاهمی با این سازمان جهانی در این زمینه هستیم.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها با اشاره به تشکیل نشست‌های متعدد با کارگروه احیای دریاچه ارومیه در تهران، گفت: برای امسال برنامه‌های مفصلی در زمینه گسترش و توسعه پوشش گیاهی داریم که مدیریت 600 هزار هکتار اراضی اطراف دریاچه، جمع‌آوری و کاشت بذرهای بومی، کاشت یک میلیون نهال در پاییز و مشارکت دادن مردم در احیای پوشش گیاهی اراضی از جمله این اقدام هاست. مدیرعامل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها در بخش دیگری به بودجه تخصیص یافته برای طرح بیابان‌زدایی اراضی اطراف دریاچه ارومیه در سال 93 اشاره کرد وگفت: برای سال 93، 15 میلیارد تومان برای طرح بیابان‌زدایی پرداخت شد و برای امسال نیز 50 میلیارد تومان اعتبار مشخص شده است.

 اراضی بدون پوشش و بیرون‌زدگی سنگی    

در مناطق خشک و فراخشک ایران با توجه به شرایط اقلیمی و همچنین عوامل انسانی بیابانزا از قبیل افزایش جمعیت، چرای مفرط، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، آلودگی آب‌های زیرزمینی از طریق پساب‌های صنعتی، شهری و کشاورزی، تغییر کاربری اراضی، برداشت از معادن، مدیریت نامناسب مراتع و مدیریت غیر اصولی اراضی کشاورزی، پدیده بیابانزایی رشد فزاینده‌ای دارد. با توجه به اهمیت موضوع، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح تثبیت شن‌های روان و بیابانزدایی را اجرا می‌کند که حاصل آن حفاظت از شهرها و روستاها، مراکز اقتصادی و تولیدی، مراکز نظامی و خطوط مواصلاتی بوده است.

روزنامه ایران

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: