ثبت نام ۳ ایرانی در فهرست مقدماتی مشاهیر علم و ادب یونسکو

1394/3/18 ۰۸:۲۹

ثبت نام ۳ ایرانی در فهرست مقدماتی مشاهیر علم و ادب یونسکو

نام سه تن از مشاهیر برجسته ایران‌زمین در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو به ثبت رسید.

 

نام سه تن از مشاهیر برجسته ایران‌زمین در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو به ثبت رسید.

به نقل از وب سایت کمیسیون ملی یونسکو، طبق پیگیری‌های کمیسیون ملی یونسکو و همکاری دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، نام سه تن از مشاهیر برجسته کشورمان در سال ۲۰۱۵در مرحله مقدماتی در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو ثبت شد .

بر این اساس، هزار و یکصد و پنجاهمین سال تولد محمد زکریای رازی، هفتصدمین سال نگارش کتاب گلشن راز، شیخ محمود شبستری و هزار و پنجاهمین سالروز تولد سیدمرتضی علم الهدی، در سال ۲۰۱۵و در مرحله مقدماتی در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو به ثبت رسیده است.

دبیرخانه یونسکو پس از دریافت اسامی مشاهیر پیشنهاد شده از طرف کشورها، اسامی آنها را در اختیار کمیته‌های تخصصی مربوط در معاونت‌های فرهنگی، علوم انسانی و اجتماعی، علوم طبیعی و ارتباطات یونسکو قرار می‌دهد. این کمیته‌ها پس از بررسی، نتایج به‌دست آمده را دوباره در اختیار دبیرخانه یونسکو قرار می‌دهند. پس از طی این فرایند، دبیرخانه فهرست تاییدشده مشاهیر را به شورای اجرایی ارسال می‌کند تا در صورت تصویب در شورا، در نشست کنفرانس عمومی (اکتبر ۲۰۱۵) تصویب نهایی شود.

باتوجه به اهمیت ثبت جهانی مشاهیر در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو و رقابت جدی کشورهای عضو باهدف بالابردن توان چانه‌زنی فرهنگی و هنجارسازی در مجامع بین‌المللی، لزوم شناسایی و معرفی مشاهیر ایران و نیز برگزاری همایش‌ها، بزرگداشت‌ها و انتشار و انعکاس آموزه‌های مفاخر ایران‌زمین در حوزه داخلی و بین‌المللی از اهمیت به‌سزایی در عرصه فرهنگ داخلی و جهانی برخوردار است.

روزنامه اطلاعات

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: