شناخت اسطوره‌ها راهی برای تغییر جوامع

1394/2/16 ۱۱:۱۸

شناخت اسطوره‌ها راهی برای تغییر جوامع

«رسانه، شادمانی و اسطوره» عنوان نشستی بود که عصر دوشنبه 14 اردیبهشت در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد و در آن، «آرتور آسابرگر»؛ از پژوهشگران برجسته‌ امریکایی در حوزه ارتباطات به ایراد سخن پرداخت. برگر در ابتدا به مقاله‌ای قدیمی از خود اشاره کرد که در آن خود را عامل مخفی نامیده بود. عامل مخفی یعنی این فرد به هر فرهنگی وارد ‌شود می‌تواند چیزی را کشف کند که مردم آنجا قادر به کشف‌اش نیستند. او ادامه داد: در بحث اسطوره‌ها من به این نکته توجه کرده‌ام که آنها چگونه فرهنگ را شکل می‌دهند.

 

نشست «آرتور آسابرگر»؛ پژوهشگر‌ امریکایی حوزه ارتباطات در دانشگاه تهران برگزار شد

«رسانه، شادمانی و اسطوره» عنوان نشستی بود که عصر دوشنبه 14 اردیبهشت در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد و در آن، «آرتور آسابرگر»؛ از پژوهشگران برجسته‌ امریکایی در حوزه ارتباطات به ایراد سخن پرداخت. برگر در ابتدا به مقاله‌ای قدیمی از خود اشاره کرد که در آن خود را عامل مخفی نامیده بود. عامل مخفی یعنی این فرد به هر فرهنگی وارد ‌شود می‌تواند چیزی را کشف کند که مردم آنجا قادر به کشف‌اش نیستند. او ادامه داد: در بحث اسطوره‌ها من به این نکته توجه کرده‌ام که آنها چگونه فرهنگ را شکل می‌دهند. من اسطوره‌های ایرانی را نمی‌شناسم ولی مطمئنم این اسطوره‌ها در شکل دادن به رفتارهای شما نقش مهمی دارند. من از سال 2012 به بعد این ایده را گسترش دادم و در کتاب رسانه، اسطوره و جامعه آن را توضیح داده‌ام که یک جلد از آن کتاب را به کتابخانه این دانشکده هدیه می‌دهم. برگر گفت: در بحث اسطوره باید به مفاهیم روانکاوی، رویداد تاریخی (که اسطوره بر اساس آن ساخته شده است)، متن نخبگان فرهنگی، متن فرهنگ عامه‌پسند و کنش‌های زندگی روزمره توجه کرد. بر همین اساس ساختار پنج‌گانه اگر موضوع را بررسی کنیم متوجه می‌شویم آدم و حوا وقتی میوه ممنوعه می‌خورند متوجه برهنگی‌شان می‌شوند که در روانکاوی به آن «معصومیت» می‌گویند. او با تحلیل سایر شاخه‌های مدل اسطوره خود گفت: همه اینها باعث توجه به لباس پوشیدن و در زندگی روزمره تبدیل به کتابچه نحوه لباس پوشیدن و غیره می‌شود.  برگر برای توضیح بیشتر بحث اسطوره‌های اروپایی و امریکایی را در جدولی با هم مقایسه کرد و مثال زد: یکی از اسطوره‌های موجود در امریکا اسطوره معصومیت است. آنها خود را افراد معصومی می‌دانند و برای همین داستان‌های زیادی وجود دارد که یک امریکایی به اروپا رفته و فاسد شده است.

در پایان این جلسه پرسش و پاسخ انجام شد. یکی از دانشجویان نیز پرسید آیا این مسأله را می‌توان به عنوان علم تلقی کرد و چگونه در کشورهای مختلف این مباحث کاربرد دارد؟ برگر در پاسخ گفت من این تکنیک‌ها را در کتابم معرفی کرده‌ام که شما می‌توانید آنها را روی محصولات فرهنگی کشور خود اعمال کنید. مردم اغلب کارهایی انجام می‌دهند که خیلی وقت‌ها دلیل آن را نمی‌دانند ولی اگر اسطوره‌های آنها را بشناسید می‌توانید به دلایل آنها پی ببرید. او در ادامه به سؤال دیگر این دانشجو که مردم درباره اسطوره‌ها ممکن است چیزی ندانند، به ویژگی مهم اسطوره‌ها اشاره کرد و گفت: اسطوره‌ها در عمق جامعه وجود دارند و کار پژوهشگر است که اینها را کشف کند. برگر در پاسخ دانشجویی دیگر درباره اسطوره‌های شرقی گفت که با این اسطوره‌ها آشنایی چندانی ندارد اما اسطوره‌ها در همه جوامع وجود دارند که افراد به صورت ناخودآگاه به آن عمل می‌کنند و با شناخت اینهاست که می‌توان در بلندمدت تغییراتی در جامعه به وجود آورد. او به کتاب بازاریابی یکی از استادان هاروارد نیز اشاره کرد و گفت: این کتاب درباره نحوه خرید مردم در سوپرمارکت‌ها تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که فقط 5 درصد رفتارها منطقی است و بقیه ناشی از اسطوره‌ها و سایر موارد است.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: