خاتمی جایزه اخلاق و نیایش را به دکتر فاطمه طباطبایی عروس امام داد

1392/5/5 ۱۰:۳۳

خاتمی جایزه اخلاق و نیایش را به دکتر فاطمه طباطبایی عروس امام داد

پنجمین دوره جایزه «اخلاق و نیایش از نگاه هنر و پژوهش» که از سال 88 تاکنون برگزار نشده بود، با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و احمد مسجدجامعی برگزار شد. این مراسم فرصتی بود تا هنرمندان و اهالی فرهنگ و پژوهش در کنار هم قرار بگیرند و درباره فضای کنونی و امیدها و ناامیدی‌ها پیش‌رو سخن بگویند. از هنرمندان و شاعرانی مانند مجتبی راعی، حمیدرضا آذرنگ، نیما دهقان، علی شیرازی ، هادی آزرم، فاطمه سالاروند، استاد حاج محمد گلیار و استاد یوسف اوهانس تجلیل شد و سهیل محمودی نیزمجری مراسم بود.

 

پنجمین دوره جایزه «اخلاق و نیایش از نگاه هنر و پژوهش» که از سال 88 تاکنون برگزار نشده بود، با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و احمد مسجدجامعی برگزار شد. این مراسم فرصتی بود تا هنرمندان و اهالی فرهنگ و پژوهش در کنار هم قرار بگیرند و درباره فضای کنونی و امیدها و ناامیدی‌ها پیش‌رو سخن بگویند. از هنرمندان و شاعرانی مانند مجتبی راعی، حمیدرضا آذرنگ، نیما دهقان، علی شیرازی ، هادی آزرم، فاطمه سالاروند، استاد حاج محمد گلیار و استاد یوسف اوهانس تجلیل شد و سهیل محمودی نیزمجری مراسم بود.

مراسم با دکلمه‌خوانی ساعد باقری و آوازخوانی علی‌اکبر حجازی آغاز شد. سهیل محمودی به عنوان مجری برنامه یادآوری کرد که سال 1384 جایزه «اخلاق و نیایش» به همت احمد مسجدجامعی در موزه قرآن برپا ‌شد. او سپس با این کلمات به سیدمحمد خاتمی خوش‌آمد گفت: «شخصیت محبوب حوزه فرهنگ و اخلاق». هنگامی هم که کلیپ این جشنواره پخش شد یادی از قیصر امین‌پور و طاهره صفارزاده به‌عنوان بانیان جایزه شد. اما این مراسم با تاخیرچندساله برگزارشد . محمودی در این‌باره چنین گفت: «همه ما زیر سقفی به نام ایران زندگی می‌کنیم، اما در سال‌هایی به سوءتفاهم‌ها دامن زده شد. زمانی دغدغه ما این بود که این گره‌ها با انگشت تدبیر باز شود و الان دعا می‌کنیم که یکدیگر را تحمل کنیم، همدیگر را بپذیریم و همه با آسایش، فراتر از بی‌تدبیری‌هایی که دیده‌ایم در کنار هم زندگی کنیم.»


مسجدجامعی آرزوی گسترش اخلاق کرد
سپس احمد مسجدجامعی ، عضو شورای شهر تهران ، با اظهار خوشحالی از این‌که پنجمین دوره جایزه «اخلاق و نیایش در آیینه هنر و پژوهش» برگزار می‌شود، گفت: «امیدوارم فعالیت‌هایی که در این حوزه شکل گرفته‌اند، منشاء گسترش اخلاق، انضباط و نگرش‌های پاک و تاثیرگذار در جامعه ما، بیش از پیش باشند. علت این امر، پاسخ گفتن به یک نیاز کهن بشری است. دعا و نیایش از کهن‌ترین رفتارهای فردی و جمعی انسان‌هاست. اخلاق و نیایش، گوهر و جوهره همه ادیان است و دین و فرهنگ و تمدن و اخلاق و نیایش پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. این‌ دو مقوله به‌گونه‌ای با هم یکی شده‌اند که هیچ‌یک بدون دیگری معنا پیدا نمی‌کند». مرشد میرزا‌علی نیز در مدح اهل بیت نقالی‌خوانی کوتاهی انجام داد و گفت: «نقالی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، اما به مولا قسم که چند سال است به‌سختی زندگی می‌کنیم و به ما بها داده نمی‌شود. ما یک «مرشد ترابی» داریم که نقال است و اکنون در بیمارستان و در کما به‌سر می‌برد. پدر من هم نقال است که سرطان دارد. حیف است که از میان نقالانی که روزگاری بودند، یکی‌دوتا بیشتر نمانده‌اند. با این حال، دست آقای خاتمی درد نکند، زیرا بیمه هنرمندان را به یاری او داریم.»
رونمایی خاتمی از قرآن نفیس به خط یاقوت در بخش دیگری از این مراسم، با حضور سیدمحمد خاتمی، حجت‌الاسلام موسوی بجنوردی و تعدادی از نمایندگان دفتر آیت‌الله سیستانی، از یک قرآن که توسط «جمال‌الدین یاقوت مستعصمی» خطاطی شده است، رونمایی شد. این خطاط یکی از بزرگ‌ترین ‌خوش‌نویسان قرن هفتم هجری قمری است که در قرآن خطاطی‌شده‌اش از ارائه‌ها استفاده نشده و ویژگی‌های خط یاقوت از نکات قابل توجه آن است. نسخه‌ای از این قرآن که در قطع رحلی چاپ شده، در کتابخانه مجلس شورای اسلامی و نسخه دیگر آن در کتابخانه مصر است و شب گذشته نسخه‌ای دیگر از آن با حضور مراجع نجف رونمایی شد.


خاتمی: صبح نزدیک است
حجت‌الاسلام خاتمی نیز در بخشی از مراسم درباره هنر و عرفان سخن گفت. به نقل از خبرگزاری‌ها او در ابتدا گفت: «چند سال قبل که اینجا آمدم، هنگام غروب آفتاب بود و گفتم من صبح را دوست دارم. الان هم که اینجا هستیم، نزدیک سحر است و من باز می‌گویم صبح را دوست دارم.»


مدیر موسسه «باران» با دست‌مریزاد گفتن به دست‌اندرکاران این برنامه که پنجمین دوره آن را برگزار کردند، ادامه داد: «بزرگان، مصلحان و خیرخواهان به ما یاد دادند نحوه برخورد با واقعیت‌های طبیعی و انسانی چگونه است. آن‌ها به ما یاد دادند که در عین این‌که واقعیت‌ها را می‌بینیم و انکار نمی‌کنیم، دن‌کیشوت‌وار با شمشیر با واقعیت برخورد نمی‌کنیم. به ما یاد دادند برخورد این است که واقعیت را با همه صلابتش بپذیریم و در جهت تقویت واقعیت‌های پسندیده و خوب و نیز در جهت تغییر واقعیت‌های بد حرکت کنیم.» او افزود: «درسی که این بزرگواران به ما دادند این است که تغییر و تقویت از مسیر آگاهی و اراده انسان می‌گذرد. کار بزرگ اوصیا و پیامبران خدا این بوده است که مردم را متوجه ماهیت واقعیت خوب و بد کنند و زمینه را برای ارتقای آگاهی و اراده انسان‌ها و نیز برای تغییر واقعیت‌های بد فراهم کنند.»


جوایز اهدا شد
پس از رونمایی از قرآن، فاطمه طباطبایی (همسر مرحوم سیداحمد خمینی و مادر حسن خمینی) که یکی از برگزیدگان این جایزه بود، روی صحنه آمد و با تشکر از هیات داوران برای برگزیدن اثرش، چنین گفت: «باید مسیری را که از آنجا آمده‌ایم و به آنجا برمی‌گردیم، با عشق طی کنیم و ماه رمضان ماه خوبی برای تمرین است.»وی کتابی درباره قرآن و عرفان نوشته است که درباره سخنان عرفا از جمله حضرت امام‌خمینی است. احمد مسجدجامعی، سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی برای اهدای جوایز برگزیدگان روی صحنه رفتند. لوح برگزیدگان توسط ساعد باقری، مجید مجیدی، محمد احصایی، احمد مسجدجامعی و سیدمحمد خاتمی امضا شده بود. کسانی که جایزه دریافت می‌کردند سخنانی هم می‌گویند. مثلا حمیدرضا آذرنگ هنگام دریافت جایزه‌اش، گفت: «اواخر دهه 70 آقای خاتمی برای دیدن نمایش «تکیه ملت» آمد و من آن زمان غزلی را به یکی از محافظان او دادم تا به دستش برساند، اما گویا نرسیده بود.»


او پس از خواندن آن غزل، گفت: «خواستم بگویم که انگار افرادی مانند امام‌حسین(ع) که روی باورهایشان بایستند، در جامعه کم شده‌اند و امیدوارم به حرمت این شب، منزل هیچ‌کسی محبسش نباشد.» همچنین راعی نیز به عنوان یکی از برگزیدگان بخش هنر و پژوهش به ایسنا گفت: «کشوری مانند ایران به جایزه‌ای مانند «اخلاق» بسیار احتیاج داشت و متاسفم که چند سال نبوده و خوشحالم که این جایزه را گرفتم. متاسفانه امروز کمتر شاهد اخلاق هستیم و شرایط به گونه‌ای شده است که آدم با شنیدن چنین روایاتی به درست بودنش شک می‌کند.» او درباره فعالیت‌های این روزهایش گفت: «منتظرم تا ببینم در آینده شرایط چگونه می‌شود. من چون در هیچ دسته و گروهی نیستم، تنها دعا می‌کنم آدم‌درشت‌ها سرجایشان بیایند.»


همچنین آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی‌گلپایگانی به‌خاطر شرح عالمانه دعای عرفه امام حسین(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد عبدالهیان، حجت‌الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عزیزالله عطاردی، دکتر مهرداد قیومی بیدهندی و استاد علی‌اصغر رضوانی همچنین موسسه آل البیت علیهم‌السلام لإحیاء التراث جزو برگزیدگان نشر و پژوهش بودند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: