امیرحسین ترکاشوند به دبا گفت: انتشار مجازی «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)»

1392/4/24 ۱۲:۱۹

امیرحسین ترکاشوند به دبا گفت: انتشار مجازی  «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)»

امیرحسین ترکاشوند نویسنده کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» در گفت وگو با خبرنگار دبا گفت به انتقادهای وارد شده به کتابش در وقت مناسب پاسخ خواهد داد.

 

امیرحسین ترکاشوند نویسنده کتاب  «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» در گفت وگو با خبرنگار دبا گفت به انتقادهای وارد شده به کتابش در وقت مناسب پاسخ خواهد داد.

کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» در چند سال گذشته، پس از اینکه مجوز چاپ و نشر عمومی بدست نیاورد، ابتدا به صورت محدود در بین قرآن پژوهان، فقها، مراجع و شخصیت های برجسته علمی و آنگاه در قالب سی دی و سرانجام در فضای مجازی پخش و منتشر شد.

ترکاشوند در توضیح علل عدم امکان دریافت مجوز برای کتابش از سوی ارشاد گفت «ایشان به من گفتند که کتاب شما یک کار تحقیقی است اما چون ممکن است مورد سوء استفاده ی مغرضان قرار بگیرد بهتر است منتشر نشود و به چاپ آن در نشریات تخصصی بپردازید.»

به گفته وی با وجود اینکه شمار کثیری از شخصیت های دینی، فرهنگی، حوزوی و سیاسی کشور و حتی برخی مراجع تقلید این کتاب را خوانده و کتاب مورد توجه شان قرار گرفته اما جای پرسش دارد که چرا مجوز نشر برای آن، با تیراز سه هزار نسخه، که طبیعتا این تعداد در اختیار همان نامبردگان قرار می­گرفت صادر نشد.

کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» با وجود اینکه منتشر نشد اما بسیار مورد توجه قرار گرفت و در نشست ها و جلسات بسیار مورد بررسی و نقد قرار گرفت. امیرحسین ترکاشوند حدس میزند که تا به حال بیش از 100هزار نفر این کتاب  1017 صفحه ای را خوانده اند و بشخصه تا به امروز در بیش از 30 جلسه گفت و گو و نشست­های نقد و بررسی با محوریت این کتاب شرکت کرده است.

این نویسنده با اشاره به این موضوع که حجاب مهم ترین مساله دینی مردم است به نقش مهم و تاثیرگذار آن بر زندگی مردم تاکید کرد و گفت «تا به حال درباره حدود حجاب تنها یک ذهنیت بیشتر وجود نداشته است و آن این بوده که، حجاب در باره زن، شامل تمام اندام وی بجز وجه و کفین میشود یعنی تا به حال (بجز چند تلاش مختصر)، درباره میزان حجاب تردیدی وجود نداشته است و فقط بحث بر سر الزامی یا اختیاری بودن آن بوده و اینکه حکومت می تواند این امر را الزامی کند یا خیر. اما بالاخره کسی پیدا شد و گفت که میزان حجاب اسلامی در زمان پیغمبر این چیزی نیست که تا به حال فکر می کرده اید.»

به گفته وی کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» یک کتاب لوکس سیاسی نبوده که نظرات را بر علیه خود ترغیب کند بلکه این کتاب بسیار کار برده است و کار تحقیق و پژوهش روی آن 4 سال وقت برده است.

امیر حسین ترکاشوند درباره استقبال خوب مردم از این کتاب می گوید «وقتی کتابی از مهم ترین مسئله دینی مردم تعریف جدیدی ارائه می دهد معلوم است که همه راغب به خواندن آن می شوند. »

کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» تابه حال نقد ها و نظرات بسیاری را به سوی خود جذب کرده است که ترکاشوند معتقد است بسیاری از این نقد ها و نظرات چه مثبت و چه منفی، احساسی هستند و البته برخی از آنها علمی و محققانه است که وی قصد دارد به صورت مکتوب به آنها پاسخ دهد او می گوید «مطلع شدم برخی مراکز پژوهشی و یا شخصیتهای نام آشنا قصد دارند کتاب را نقد کنند پس من نیز منتظر میمانم نقد ها کامل شوند تا یکجا به آنها بپردازم و به عنوان "پیوست" به انتهای کتاب بیفزایم.»

کتاب دیگر این نویسنده با نام «نسخ سنگسار توسط اسلام» است که به خاطر بی مهری هایی که شامل کتاب قبلی وی شد به صورت مجازی منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفت. با این وجود این کتاب هم مورد توجه قرار گرفت.

وی در توضیح موضوع این کتاب می گوید «نه تنها هیچ وقت حکم سنگسار در اسلام  وجود نداشته است بلکه اسلام به مقابله با آن پرداخته است. سنگسار سنتی بوده است که پیش از اسلام وجود داشته و در کتاب­های عهدین و تورات به آن اشاره شده است. ممکن است در  برخی قبایل بدَوَی عرب هم بوده باشد

اما اسلام با ظهورش آن را رد کرده است.»

وی این کتاب را بر اساس آیات و روایات دینی نوشته است و هر آنچه در این باره گفته شده است جزو نصوص معتبر دینی محسوب میشود از این رو این کتاب هم بسیار مورد توجه قرار گرفت به خصوص وقتی نام آشنای وی که به واسطه کتاب قبلی اش اعتبار یافته بود، این کتاب را همراهی می کرد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: