دیوار گرگان شاهکار مهندسی دوره ساسانی است

1394/1/31 ۱۱:۳۶

دیوار گرگان شاهکار مهندسی دوره ساسانی است

عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از مطالعه سومین دیوار تاریخی جهان (دیوار گرگان) خبر داد و گفت که این دیوار شاهکار مهندسی مربوط به دوره ساسانی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از مطالعه سومین دیوار تاریخی جهان (دیوار گرگان) خبر داد و گفت که این دیوار شاهکار مهندسی مربوط به دوره ساسانی است.

جبرئیل نوکنده روز یکشنبه در نشست تخصصی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس ایکوموس که در گرگان برگزار شد افزود: این دیوار از دریای کاسپین تا جنگل گلستان به طول 200 کیلومتر کشیده شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون 40 قلعه در مجاور این دیوار کاوش شده است اظهار کرد: از آنجایی که حکومت ساسانی این دیوار را به منظور دفاع از حریم و خاک کشورش ساخته بود در پشت دیوار خندق هایی نیز حفر کرده که در کاوش های باستان شناسی، شناسایی شده است.
عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با اعلام این که در پادگان های ساخته شده در کنار دیوار 15 تا 33 هزار سرباز مستقر بودند، افزود: در کاوش ها مشخص شد که قلعه ها محل استقرار سربازان بوده است.
وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که دیوار 'تمیشه' واقع در ضلع شرق خلیج گرگان در یک نقطه به دیوار تاریخی گرگان متصل شده باشد.
نوکنده با ابراز نگرانی از تخریب دیوار تاریخی گرگان گفت: قرار گرفتن زمین های کشاورزی در کنار این اثر، استفاده از آجرهای دیوار برای ساخت بناهای مسکونی و انجام آسفالت از جمله مواردی بوده که باعث شده تا این اثر تاریخی در طول زمان تخریب شود.
در ادامه این نشست تخصصی یک مدرس دانشگاه نیز از روند تخریب بافت تاریخی گرگان خبر داد و اظهار کرد: دخل و تصرف در بافت تاریخی امری اجتناب ناپذیر است چرا که نمی توان مانند موزه آن را در یک مکان بسته و تحت حفاظت، نگهداری کرد.
حسین کتولی با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای دنیا بافت تاریخی بدون کوچکترین دست اندازی بشر باقی مانده است افزود: با زنده نگه داشتن بافت تاریخی می توان آن را همواره سالم و درست نگه داشت.
وی با بیان اینکه بافت تاریخی با زندگی زنده است افزود: در بافت تاریخی اگر زندگی نباشد طبیعتا دیگر ارزشی نخواهد داشت.
این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه بافت تاریخی شناسنامه ماست افزود: جاهای خالی که در شناسنامه وجود دارد توسط متخصص و در زمان و مکانی خاص پر می شود.
وی بافت تاریخی را زیر مجموعه بافت فرسوده دانست و اعلام کرد: ساخت و سازهای بی کیفیت در بافت فرسوده رخ می دهد از این رو نیاز است تا سازمان میراث فرهنگی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مانع هر گونه ساخت و ساز بی کیفیت در بافت تاریخی شوند.
کتولی همکاری سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی را یک ضرورت برای حفظ بافت تاریخی اعلام کرد و افزود: نظارت جدی میراث فرهنگی بر ساخت و ساز در بافت تاریخی باعث می شود که این مجموعه شکل اصلی خود را از دست ندهد.
این دانشجوی دکترای معماری ضمن یادآوری این که بافت تاریخی گرگان قدیمی ترین بافت ثبت شده در کشور است افزود: با توجه به اهمیت و ارزش تاریخی بافت تاکنون تنها 40 تک بنا در بافت ثبت شده است.
در ادامه این نشست کارشناس مسئول مرمت آثار و بناهای تاریخی میراث فرهنگی نیز گفت: استفاده از ابزارهای مختلف با هدف افزایش سطح آگاهی جامعه برای حفظ میراث فرهنگی از منشور ایکوموس بوده است.
جاوید ایمانیان خاطرنشان کرد: بیانیه ای در سال 1975 صادر شد که مهمترین بخش آن تدوین قوانینی برای حفظ میراث فرهنگی بوده است.
وی یادآور شد: در منشور فلورانس که سال 1982 نوشته شد بر حفاظت از باغ های تاریخی تاکید شده و در بخشی از این منشور آمده که به جز حفاظت درختان، ترکیب، معماری و تمام اجزای باغ به عنوان معماری تاریخی باید مورد توجه قرار بگیرد.
شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی یا ایکوموس نهادی غیر دولتی و همکار یونسکو مستقر در پاریس است که با 110کمیته ملی و 28 کمیته علمی فعالیت می کند.
ایکوموس ایران مؤسسه ای است علمی، تخصصی و غیردولتی که فعالیت رسمی آن در 29 فروردین سال 81 آغاز شد. این نهاد غیردولتی به ایجاد همکاری و حمایت بین المللی از میراث فرهنگی و تاریخی، ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به ارزش های آثار و تدوین قوانین ناظر به حمایت از آنان در سطح ملی را در دستور کار خود قرار داده است.
امسال، ایکوموس جشن پنجاهمین سالگشت تأسیس خود را با احترام به بنیانگذاران آن و تأکید بر دستاوردهای به دست آمده و مهمتر از همه تفکر و تأمل بر اهداف آینده خود از طریق رویدادهای بین المللی بر اساس اساسنامه ها و رعایت اصول اخلاقی دنبال می کند.
نشست تخصصی 50 سال فعالیت 'ایکوموس' به مناسبت روز جهانی بناها و محوطههای تاریخی در سالن شهید مطهری دانشگاه علوم کشاورزی منابع طبیعی گرگان برگزار شد.
هدف از برگزاری این نشست، ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه، معرفی بناها و محوطههای تاریخی، تشویق به حمایت حفاظت، احیاء، مرمت بناها و محوطههای تاریخی و ترویج فرهنگی آن عنوان شد.
ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: