آنچه بر آثار تاریخی شوش گذشت

1394/1/19 ۰۹:۴۳

آنچه بر آثار تاریخی شوش گذشت

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: در سال‌های گذشته مدیریت ضعیف و سیاست‌های غلط اداره میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی شوش منجر به خرابی خیلی از آثار و کند شدن روند جهانی شدن شوش شد.

 

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: در سال‌های گذشته مدیریت ضعیف و سیاست‌های غلط اداره میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی شوش منجر به خرابی خیلی از آثار و کند شدن روند جهانی شدن شوش شد.

علی درویشی خاطرنشان کرد: نحوه حفاظت آثار در انبارها، موزه و بقایای آثار موجود در محوطه 400 هکتاری نه تنها مناسب نبود بلکه صدمات زیادی به این آثار تاریخی وارد شد. برای مثال می‌توان به تخریب ستون‌های دروازه خروجی کاخ آپادانا، آتش گرفتن کاخ آپادانا و حفاری‌های غیرمجاز در محوطه 400 هکتاری اشاره کرد، اما با عوض شدن پلان مدیریتی استان و با استفاده از کارشناسان مجرب، عملیات نجات‌بخشی به سرعت، شروع و خسارت و صدمات گذشته تا اندازه زیادی جبران شد، البته همچنان تمام تلاش‌ها این است که وضعیت حفاظت از آثار، محوطه‌های باستانی و وضعیت رفاه مسافران و گردشگران بهتر و کامل‌تر شود.

وی با اشاره به باغ موزه شوش گفت: باغ موزه که خاطره تلخ و دلخراش قطع درختانش را در ذهن داشت دوباره ساماندهی و زیبا شد و در قسمت غربی باغ موزه گلخانه‌ای تدارک دیده شد که از این طریق گل‌های فصلی در باغ موزه کاشته شود و نورپردازی آن که به مانند فانوس‌هایی کم‌سو بر گور بودند به شکل صحیح و منظمی نصب شدند.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: آثار تاریخی موزه قبلا وضعیت نابسامانی داشت ولی امروزه با نظم خاص ساماندهی شده‌اند و آثار در حفاظ‌های استاندارد نگه‌داری می‌شوند. همچنین در سالن جانبی موزه، اتاق معرفی و اطلاع‌رسانی به منظور ارایه اطلاعات و فیلم‌های تاریخی در نظر گرفته شد.

او با بیان اینکه در طول یک سال اخیر، اقدامات اثربخش و درخور توجه زیادی در بخش‌های مختلف محوطه باستانی شوش صورت گرفته‌ است، توضیح داد: در سال‌های گذشته سیل گردشگران داخلی و خارجی بدون هدف و برنامه به بازدید می‌پرداختند اما با برنامه‌های کارشناسی تعیین شده هم‌اکنون از باغ موزه، موزه، اتاق معرفی، کاخ آپادانا، قلعه و شهر پانزدهم هم دیدن می‌کنند.

درویشی با اشاره به ساخت آزمایشگاهی مجهز به بهترین دستگاه‌ها ادامه داد: کتیبه‌های موجود در انبار که پیشتر به وضع اسفناکی دچار بودند با کمک دکتر ارفعی بازخوانی شد و اکنون در مکانی استاندارد نگه‌داری می‌شوند. همچنین سفال، مهر و... که وضعیت نگه‌داری آنها در گذشته نابسامان بود توسط دکتر "علی‌زاده" ساماندهی شدند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش یادآور شد: کاخ آپادانا که در حال نابودی بود و حتی یک بار هم در اثر سهل‌انگاری آتش گرفته بود توسط کارشناسان خبره پایگاه میراث فرهنگی شوش ساماندهی شد و از آن جایی که کاخ در مجاورت آب و هوا و شرایط بد جوی قرار دارد انتظار می‌رود اقدامات بیشتری برای حفظ بهتر آنها صورت گیرد.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: