سیدحسن خمینی: بدون آزادی دینداری ممکن نیست

1393/12/2 ۱۰:۲۰

سیدحسن خمینی: بدون آزادی دینداری ممکن نیست

حجت‌الاسلام سیدحسن ‌خمینی در مراسم اختتامیه شصت‌ونهمین‌اجلاس شورای مرکزی دانشگاه‌آزاداسلامی، با اشاره به استقلال، آزادی و معنویت به‌عنوان سه خواسته ملت ایران در انقلاب‌اسلامی گفت: «در حرکت‌های مختلف اجتماعی و سیاسی ٢٠٠سال گذشته، همواره بر یکی از این سه‌آرمان پافشاری‌شده و دیگر آرمان‌ها به فراموشی سپرده شده یا کمتر دیده شده است.»

 

حجت‌الاسلام سیدحسن ‌خمینی در مراسم اختتامیه شصت‌ونهمین‌اجلاس شورای مرکزی دانشگاه‌آزاداسلامی، با اشاره به استقلال، آزادی و معنویت به‌عنوان سه خواسته ملت ایران در انقلاب‌اسلامی گفت: «در حرکت‌های مختلف اجتماعی و سیاسی ٢٠٠سال گذشته، همواره بر یکی از این سه‌آرمان پافشاری‌شده و دیگر آرمان‌ها به فراموشی سپرده شده یا کمتر دیده شده است.»

یادگار امام با اشاره به تحولات دوران قاجار همچون تحمیل قرارداد ١٩١٩، تشکیل کابینه در تبعید و... گفت: «بر هرایرانی واجب است که تاریخ ١٠٠ساله اخیر یعنی از مشروطه به بعد را بخواند تا همه بدانیم که از کجا به کجا رسیده‌ایم و اشتباهات پیشینیان را تکرار نکنیم؛ زیرا ضعف حافظه تاریخی، برای یک‌ملت بسیار تلخ است. ما باید حافظه تاریخی‌مان را توسعه دهیم و در یاد داشته باشیم روزهایی بر کشور گذشته است، که حتی تصمیمات بسیار کوچک جز با مجوز سفارتخانه‌های خارجی، به‌خصوص روسیه و انگلستان، گرفته نمی‌شد و شاهان اختیاری برای اداره کشور نداشتند.»

او همچنین به آزادی به‌عنوان دیگر آرمان ملت ایران اشاره کرد و یادآور شد: «حکومت‌ها طوری رفتار کرده بودند که آزادی به‌عنوان ایستادن در مقابل استبداد، تبدیل به یکی از آرمان‌های ملت ایران شد؛ زیرا استبداد روزهای تلخی را بر کشور ما تحمیل کرده بود.»سیدحسن خمینی تاکید کرد: «هیچ‌وقت نباید به امروز بسنده کنیم، زیرا آن دولت کریمه که همیشه از آن یاد می‌کنیم، پیش روی ماست؛ اما این به‌معنای فراموشی گذشته نیست.»او از دین‌داری به‌عنوان دیگر خواسته ملت ایران یاد کرد و افزود: «مشکل آزادی را با وامدارشدن به دیگران نمی‌توان حل کرد، از سوی دیگر اگر در دوره‌ای استقلال پررنگ می‌شود، نباید فراموش کرد که استقلال بدون آزادی ممکن نیست. همچنین ممکن است دین‌داران به‌سمت دین‌داری بروند و فراموش کنند که بدون آزادی دین‌داری هم ممکن نیست.»

یادگار امام با بیان اینکه جامعه دین‌دار لاجرم باید آزاد، مستقل و پیشرفته باشد، یادآور شد: «انقلاب‌اسلامی نقطه تلاقی این خواسته‌هاست و رمز توفیق آن نیز پیگیری همین آرمان‌هاست. این انقلاب از یک سو به‌شدت استقلال‌خواه است و وقتی در جهان دوقطبی هم به آمریکا و هم به شوروی نه می‌گوید، یک‌التهاب سیاسی است؛ اما از سوی دیگر انقلابی آزادی‌خواهانه و به‌شدت ضداستبداد است. اصولا روح انقلاب‌اسلامی استبدادستیز و دینی است و نگاه به آینده دارد.»

 

تفاوت اسلام سلفی و اسلام امام‌خمینی (ره)

او درخصوص تفاوت میان اسلام امام‌خمینی و اسلام سلفی‌ها گفت: «اسلام موردنظر امام اسلامی برای فرداست نه اسلامی که در گذشته زندگی کرده است؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان در آرمان امام نگاه سلفی وجود ندارد و تلاش برای بازگرداندن نظام‌های اجتماعی قدیم دیده نمی‌شود؛ زیرا امام و متفکران انقلاب متحجر نبودند. امام همان زمان که بحث جنگ میان فقر و غنا را مطرح کردند، بیشترین تاکید را بر مقابله با تحجر نیز کردند و در دوسال آخر عمر بیشترین تلاش را در این راه از خود نشان دادند که این تلاش خود را در قالب فتاوای مربوط به شطرنج، موسیقی و... نشان می‌دهد و به‌این‌ترتیب بت تحجر را شکستند. در کنار این بحث‌ها امام نسبت به موضوع اسلام آمریکایی و مقابله با نظام‌های طبقاتی نیز موضع‌گیری کردند؛ در اینجا اگر فقط به بعد دین‌داری نگاه کنیم و به مقوله پیشرفت توجه نکنیم، یا بالعکس، به خطا رفته‌ایم. همچنین اگر استقلال‌خواهی را در نظر بگیریم و آزادیخواهی را فراموش کنیم یا آزادی را بالا ببریم و استقلال از یاد برود، یک جامعه درون‌تهی و ازبین‌رفته را تحویل می‌دهیم.»

 

در دانشگاه آزاد مجموعه خیریه تشکیل دهید

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این دانشگاه شکل گرفته است تا اهداف موردنظر انقلاب را محقق کند، یادآور شد: «پیوند علم و اقتصاد آرزویی است که نیازمند همت است و با توجه به آمادگی دولت و فراهم‌بودن سایر عوامل، باید وارد عمل شد و موانع باقی‌مانده در این راه را برداشت.»

او با تاکید بر توجه به اقشار کم‌درآمد جامعه گفت: «در دانشگاه آزاد مجموعه خیریه‌ای تشکیل دهید و اگر مکانیسم آن مشخص نیست حتما هیات‌امنای دانشگاه مقدمات لازم در این راستا را تصویب می‌کند. زیرا کسانی که فاقد امکانات هستند، انقلاب مدیون آنهاست و اساسا یک نظام وظیفه دارد که دست آنها را بگیرد.»

روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: