«آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سید حسین نصر»

1393/11/27 ۱۱:۴۸

«آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سید حسین نصر»

کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سید حسین نصر» بر آن است تا نتیجه بیش از پنجاه سال تحقیق،تفحص و تفکر سید حسین نصر درباره فلسفه و دین و علوم و فرهنگ را به به زبان ساده از کتاب‌های تحقیقاتی در اختیار خوانندگان فارسی زبان قرار دهد.

 

 

کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفت‌وگوی حامد زارع با سید حسین نصر» بر آن است تا نتیجه بیش از پنجاه سال تحقیق،تفحص و تفکر سید حسین نصر درباره فلسفه و دین و علوم و فرهنگ را به به زبان ساده از کتاب‌های تحقیقاتی در اختیار خوانندگان فارسی زبان قرار دهد.

کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفتگوی حامد زارع با سید حسین نصر» به کوشش حامد زارع به تازگی از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

سید حسین نصر در پیشگفتاری که برای این کتاب نوشته می‌گوید: «در طی سی سال گذشته اکثر کتبی که از بنده به زبان فارسی در ایران نشر یافته است، ترجمه دیگران از آثار انگلیسی بوده که برخی را تصحیح کرده و بعضی دیگر را قبل از انتشارشان اصلاً ملاحظه نکرده بودم. در این ایام آنچه خود به فارسی نگاشتم به صورت مقاله بود و وقت به اینجانب اجازه نمی‌داد کتبی را که به انگلیسی نگاشته بودم، به فارسی برگردانم. از سه سال پیش موافقت کردم نتیجه بیش از پنجاه سال تحقیق و تفحص و تفکر درباره فلسفه و دین و علوم و فرهنگ را به صورت گفت‌وگو و به لسانی ساده‌تر از کتب تحقیقاتی در اختیار خوانندگان  فارسی زبان قرار دهم. کتاب مورد نظر که نتیجه گفتگوهای آقای حامد زارع با بنده است، سومین اثر از این نوع است که در اصل به زبان فارسی بیان شده است. در هر سه کتاب سوالات را ویراستاران تهیه کرده‌اند و سپس بنده آنها را پذیرفته یا تغییراتی را در آن داده‌ام، اما مطالب این کتاب به هیچ وجه تکراری نیست، گرچه گهگاهی موضوعی به ناچار بیش از یک بار طرح شده است.

کتاب شامل پنج فصل از مطالب مختلف ـ از فلسفه اسلامی گرفته تا وقایع سیاسی ایران قبل از انقلاب ـ را در بر دارد و ظاهر امر چنین می‌نماید که وحدتی در آن وجود ندارد ولی اگر دقت شود ارتباطی بین همه فصول وجود دارد که از وحدت دید سنت‌گرای نویسنده سرچشمه می‌گیرد.»

فصل اول کتاب با عنوان «فلسفه اسلامی و حکمت سنت‌گرایانه» که طویل‌ترین بخش اثر است به فلسفه اسلامی و حکمت سنت‌گرایانه اختصاص دارد یعنی مطالبی که نصر بیش از پنجاه سال است که به آن اشتغال دارد و در این زمینه ده‌ها کتاب و صدها مقاله نوشته‌ که برای آنان که علاقه‌مند به مطالعه بیشتر در این زمینه‌اند می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در آن آثار، مراجع گوناگون به صورت علمی ذکر شده که اشاره به  منابع و مراجع در کتاب فعلی امکان پذیر نبوده است.

فصل دوم با عنوان «جریان فلسفه در ایران معاصر» در واقع دنباله فصل اول است و به اهمیت فلسفه اسلامی در دوران معاصر در روبه‌رویی با فلسفه غربی و نیز خود آن فلسفه فی نفسه است.

فصل سوم با عنوان «مسئولیت‌ها و اقدامات در رژیم سابق» موضوعی ظاهراً متفاوت را در بر می‌گیرد و با فعالیت‌های علمی و سیاسی و فرهنگی سید حسین نصر در ایران سر و کار دارد. به نحوی فصل چهارم با عنوان «اسلام و غرب» به فصل سوم مرتبط می‌شود، چون مربوط به اسلام و غرب است که در قلب فعالیت‌های علمی فرهنگی سید حسین نصر در نیم قرن پیش قرار داشته و دارد.

بالاخره فصل آخر با عنوان «دانش، دین و سیاست در جمهوری اسلامی» به علم و دین و سیاست‌های جمهوری اسلامی در این زمینه اختصاص دارد. سید حسین نصر می‌گوید: «از زمانی که بحث اسلامی کردن علوم جدید و ایجاد رابط بین حوزه و دانشگاه در ایران مطرح شد بنده در صدد بودم تا مقاله‌ای در این زمینه به فارسی بنویسم چون از سال 1337 که به ایران مراجعت کردم این موضوع در قلب فعالیت‌های فکری و علمی و دانشگاهی بنده قرار داشت ولی به علت مشاغل گوناگون این امر عملی نشد.» در این بخش به این موضوع پرداخته شده است.

حامد زارع نویسنده کتاب نیز در بخشی از مقدمه که بر این کتاب نوشته می‌گوید: «به نظر می‌رسد نوزده گفت‌وگویی که پیش رو دارید مدخل فهم مناسبی برای آشنایی با اندیشمندی باشد که نقشی انکار نشدنی در تعلیم، تبیین و ترویج تفکر اسلامی و فرهنگ ایرانی در دنیای معاصر دارد. مخاطب این کتاب می‌تواند نه تنها با نظر نصر در مورد فلسفه کلاسیک، اندیشه اسلامی، فلسفه غربی تفکر عرفانی و ... آشنا شود بلکه می‌تواند به صورت بسیار خلاصه و در عین حال منسجم با حوزه‌های فکری و مسائل نظری پیش گفته آشنایی مقدماتی پیدا کند.»

رامین جهانبگلو نیز در ابتدای این کتاب مقدمه‌ای را درباره سید حسین نصر نگاشته است. کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفتگوی حامد زارع با سید حسین نصر» به کوشش حامد زارع با شمارگان هزار و 650 نسخه در 359 صفحه به بهای 17 هزار تومان منتشر شده است.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: