بافت پارچه‌های دوره ساسانی و آل بویه احیا شد

1393/11/26 ۱۱:۵۱

بافت پارچه‌های دوره ساسانی و آل بویه احیا شد

کارگاه زری بافی پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی) پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بررسی پارچه‌های تاریخی، بافت پارچه ای دوره ساسانی و آل بویه را احیا کرد. روح‌الله دهقانی مسئول کارگاه زری بافی با اشاره به احیای دو شیوه بافت در این کارگاه در سالجاری گفت: فعالیت هنرمندان در کارگاه زری بافی پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی) همواره بر پایه یک کار پژوهشی بوده است.

 

کارگاه زری بافی پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی) پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بررسی پارچه‌های تاریخی، بافت پارچه ای دوره ساسانی و آل بویه را احیا کرد.

روح‌الله دهقانی مسئول کارگاه زری بافی با اشاره به احیای دو شیوه بافت در این کارگاه در سالجاری گفت: فعالیت هنرمندان در کارگاه زری بافی پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی) همواره بر پایه یک کار پژوهشی بوده است.

او افزود: در این کارگاه با بررسی پارچه های تاریخی موجود شیوه بافت و نقش، توسط هنرمندان بررسی و بعد از اقدامات کارشناسی احیاء می شود.

دهقانی با اشاره به فعالیت های این کارگاه برای احیای روش های بافت  اظهار داشت : نوعی بافت برگرفته از پارچه ۲رو متعلق به دوره ساسانی و آل بویه و بافت ترمه سنتی که ۵۰ سال پیش منسوخ شده بود روش هایی از بافت است که در این کارگاه احیا شده است.

مسئول کارگاه زریبافی گفت: همچنین هنرمندان درحال گذراندن مرحله مقدماتی احیای نقشه پارچه ای با نقش شاهزاده و اسیر هستند که در صورت انجام اقدامات اولیه به مرحله بافت خواهد رسید. این پارچه که هم اکنون در موزه متروپلیتن نیویورک نگهداری می شود مربوط به دوره صفویه بوده  و بعد از این دوره دیگر بافته نشده است.

این هنرمند هنرهای سنتی با بیان اینکه هم اکنون کار آموزش توسط هنرمندان این کارگاه انجام می گیرد تصریح کرد: این آموزش‌ها به منظور آشنایی علاقمندان با این رشته و با هدف حفظ و احیای آن انجام می‌گیرد.

مسئول کارگاه زری بافی تصریح کرد: تمامی طرح‌های در حال اجرا در این کارگاه کاملا یک کار پژوهشی به حساب می آیند که برای احیای این هنر سنتی به مرحله اجرا در می‌آیند.

ایسنا

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: