گرامیداشت استاد کیکاوس جهانداری برگزاری می شود

1393/11/18 ۱۲:۲۲

گرامیداشت استاد کیکاوس جهانداری برگزاری می شود

مجله بخارا با همکاری مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، گنجینه پژوهشی ایرج افشار، بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار شب کیکاوس جهانداری را برگزار می کند. این نشست که صد و هشتاد و نهمین شب از شب های مجله ی بخاراست، امروز شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ساعت ۵ عصر در کانون زبان پارسی برگزار می شود. در این شب کیکاوس جهانداری، نوش آفرین انصاری، هوشنگ دولت آبادی، کامران فانی، صادق سجادی و علی دهباشی حضور خواهند داشت و سخن خواهند گفت.

مجله بخارا با همکاری مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، گنجینه پژوهشی ایرج افشار، بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار شب کیکاوس جهانداری را برگزار می کند. این نشست که صد و هشتاد و نهمین شب از شب های مجله ی بخاراست، امروز شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ساعت ۵ عصر در کانون زبان پارسی برگزار می شود. در این شب کیکاوس جهانداری، نوش آفرین انصاری،سید صادق سجادی، هوشنگ دولت آبادی، کامران فانی و علی دهباشی حضور خواهند داشت و سخن خواهند گفت.

 

شب کیکاوس جهانداری

 

کیکاوس جهانداری نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی در سال ۱۳۰۲ خورشیدی در شهر کرمانشاه چشم به جهان گشود. او پس از طی تحصیلات مقدماتی، وارد دانشگاه تهران شد و به سال ۱۳۲۸ در رشته زبانهای خارجی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی فارغ التحصیل شد. مدتی در کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به کار پرداخت. از سال ۱۳۳۴ مدت ۱۱ سال، سمت معاونت کتابخانهٔ مجلس (سنای سابق) را عهده دار بود و پس از آن تا پیش از انقلاب ایران سمت ریاست آن کتابخانه را در اختیار داشت. در سال ۱۳۳۹ به مدت ۶ ماه، به دعوت دانشگاه فرانکفورت رهسپار کشور آلمان شد و در آن جا به تدریس زبان فارسی پرداخت. کیکاوس جهانداری از مترجمان نامدار ایرانی است و کتابهای متعددی را از زبان آلمانی و انگلیسی به فارسی برگردانده است. وی همگام با مترجمان بزرگی همچون احمد آرام، نجف دریابندری، محمد قاضی و ... با تکیه بر ترجمه دقیق و نثر روان نوشتاری، سهم به سزایی در آشنایی ایرانیان با آثار برگزیده جهانی داشته است. از ترجمه های خوب او میتوان به این آثار اشاره کرد:
گرگ بیابان اثر هرمان هسه، درباره شاهنشاهی ایران اثر انگلبرت کمپفر، سفرنامه کمپفر اثر انگلبرت کمپفر، سفرنامه بلوشر اثر ویپرت فون بلوشر، زیر آفتاب سوزان (خاطرات نیدرمایر) اثر اسکارفون نیدرمایر، سفرنامه پولاک اثر یاکوب ادوارد پولاک، شاه اسماعیل دوم صفوی اثر والتر هینتس، جغرافیای تاریخی فارس اثر پاول شوارتس، قطار به موقع رسید اثر هاینریش بل.

کانون زبان پارسی در خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲، باغ موقوفات دکتر محمود افشار واقع شده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: