مواجهه ایرانیان با اعراب در یک کتاب

1393/11/15 ۱۰:۰۲

مواجهه ایرانیان با اعراب در یک کتاب

عبدالرفیع حقیقت از نگارش کتابی درباره مواجهه ایرانیان با اعراب و مبارزات فرهنگی و سیاسی ایرانیان خبر داد.

 


 

عبدالرفیع حقیقت از نگارش کتابی درباره مواجهه ایرانیان با اعراب و مبارزات فرهنگی و سیاسی ایرانیان خبر داد.

این نویسنده  گفت: کتاب تازه‌ای به نام «هفت قرن مبارزه سیاسی ایرانیان با امویان و عباسیان» برای کسب مجوز انتشار به وزارت ارشاد رفته است. کتاب مربوط به واکنش‌ها و مبارزات ایرانیانی است که از روز اول ورود اعراب رخ داده است.

او در همین‌باره توضیح داد: پس از ورود اعراب، ایرانیان از قرن اول تا هفتم هجری در شرایط خاص فشار مذهبی و سیاسی بودند. تمام این مدت خلفای اموی و عباسی بر ما فشار می‌آوردند و از سوی دیگر سردارانی چون یعقوب لیث و بابک خرم‌دین و دیگران قیام کردند و با آن‌ها به مبارزه برخاستند.

حقیقت افزود: با روی کار آمدن عباسیان مخالفت‌های ایرانیان با آن‌ها که بیش‌تر امامان را هم شهید کرده بودند ادامه داشت. مبارزات ایرانیان هم فکری بود و هم سیاسی. مبارزات فکری را افرادی چون دقیقی‌، رودکی و فردوسی آغاز کردند و از نظر سیاسی نیز سردارانی چون یعقوب لیث، بابک خرم‌دین و مازیار مبارزات را رهبری می‌کردند تا نهایتا به دوره صفویه رسید و پای اعراب از ایران کوتاه شد.

این پژوهشگر در ادامه درباره دیگر کتاب‌هایش نیز گفت: به تازگی سومین مجموعه شعرم با نام «سرود وطن» اجازه انتشار گرفته است. شعرهای این کتاب‌، شعرهایی هستند که به جنبه‌های ملی و وطن‌پرستی می‌پردازند.

او همچنین درباره انتشار کتابش درباره رضاشاه گفت: این کتاب به همراه کتاب «تاریخ مذهب تشیع» هنوز اجازه انتشار نگرفته است. همچنین کتاب «تاریخ وقایع فرهنگی ایران از قرن اول تا امروز» به تازگی منتشر شده است.

حقیقت افزود: کتاب «نقش ایرانیان در تاریخ تمدن جهان» به تازگی از سوی دانشگاه الازهر به عربی ترجمه شده است. در این کتاب ثابت کرده‌ام که تمدن جهان در درجه اول مدیون ایرانیان است و به تشریح تاثیر دانشمندان ایرانی در حوزه‌هایی چون پزشکی‌، ریاضی‌ و فلسفه‌، همچنین رهبران سیاسی بزرگ ایران از زمان کوروش و قبل از آن پرداخته‌ و نشان داده‌ام که دانشمندان دیگر کشورها چه بهره‌هایی از دانشمندان ایرانی برده‌اند.

عبدالرفیع حقیقت متولد مرداد 1313 در سمنان است و از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «تاریخ نهضت ملی ایران در پنج جلد»،‌ «تاریخ نهضت‌های فکری ایرانیان در دو جلد»،‌ «نقش ایرانیان در تاریخ و تمدن جهان»، کتاب دوجلدی «تاریخ کامل ایران از پیشدادیان تا پهلویان» و «شهید فرهنگ ملی ایران، سهروردی» اشاره کرد.

همچنین کتابی با عنوان «هفت شهر عشق» با موضوع هفت دانشمند و ابرآگاه ایرانی از آخرین آثار چاپ‌شده‌ اوست.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: