نعیمایی: خط ثلث و نسخ مهجور واقع شدند

1393/11/11 ۱۳:۵۶

نعیمایی: خط ثلث و نسخ مهجور واقع شدند

دبیر نخستین نمایشگاه «ثلث ‎نویسان معاصر جهان اسلام» گفت: خط ثلث و نسخ از خطوط اصلی جهان اسلام مهجور واقع شدند و با برپایی این نمایشگاه تلاش کردیم تا توجه هنرمندن را به این خطوط جلب کنیم.

 

دبیر نخستین نمایشگاه «ثلث نویسان معاصر جهان اسلام» گفت: خط ثلث و نسخ از خطوط اصلی جهان اسلام مهجور واقع شدند و با برپایی این نمایشگاه تلاش کردیم تا توجه هنرمندن را به این خطوط جلب کنیم.

«ایرج نعیمایی» اظهار کرد: خط ثلث و نسخ جز خطوط اصلی اسلامی هستند و کاربرد بسیاری در جوامع اسلامی و غیراسلامی دارند که متاسفانه امروزه مهجور واقع شدند.

نعیمایی افزود: نخستین نمایشگاه «ثلث نویسان معاصر جهان اسلام» با حضور هنرمندان طراز اول کشورهای اسلامی؛ ایران، افغانستان، سوریه، ترکیه، عراق، لبنان، امارات با هدف جلب توجه بیشتر به خط ثلث برپا شده است.

وی با بیان اینکه آیات قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار (ع) و محبت اهل بیت موضوع اصلی این نمایشگاه است، ادامه داد: در نخستین نمایشگاه «ثلث نویسان معاصر جهان اسلام»90 درصد قابلیت های خط ثلث کشور تجلی پیدا کرده است.

دبیر نخستین نمایشگاه «ثلث نویسان معاصر جهان اسلام» گفت: این نمایشگاه با یاد آیت الله سید مرتضی نجومی، چهره ماندگار هنر ایران و تجلیل از عبدالصمد صمدی هنرمند پیشکسوت خط ثلث ایران و هنرمندان خوشنویس برجسته و برگزیده جهان معاصر اسلام برپا شده است.

نعیمایی پیوند میان هنر خوشنویسی و هنر تابلوفرش بافی را از دیگر اهداف برپایی نخستین نمایشگاه «ثلث نویسان معاصر جهان اسلام» دانست و افزود:بهترین آثار حاضر در نمایشگاه در قالب طرح هایی برای تابلوفرش در اختیار هنرمندان و بافندگان تابلوفرش های قرار می گیرد.

این هنرمند خوشنویس با اشاره به ویژگی های خط ثلث گفت: خط ثلث تنها خطی است که در جهان اسلام بر یک اسلوب و قانون استوار است.

دبیر نخستین نمایشگاه «ثلث نویسان معاصر جهان اسلام» قابلیت نمایشی و ترکیب پذیری را از دیگر ویژگی های خط ثلث دانست و اظهار کرد: در آینده ای نزدیک، نمایشگاه آثاری از خط نسخ و خطوط دیگر به نمایش گذاشته خواهد شد.

نعیمایی با اشاره به استقبال هنرمندان کشورهای اسلامی از برپایی نخستین نمایشگاه «ثلث نویسان معاصر جهان اسلام» افزود: این هنرمندان علاقه مندند که ارتباطات بین هنرمندان کشورهای اسلامی افزایش یابد.

نخستین نمایشگاه «ثلث نویسان معاصر جهان اسلام» با حضور هنرمندان خوشنویس پنج کشور اسلامی و با نمایش آثاری از هنرمندان فقید آیت الله سید مرتضی نجومی، حبیب الله فضائلی، شیخ احمد نجفی زنجانی و محمدرضا قنبری امروز - چهارشنبه - در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) افتتاح شد و تا 30 بهمن ماه جاری پذیرای بازدید علاقه مندان است.

در بخش جنبی این نمایشگاه، کارگاه آموزشی «سید احمد دپلر» از کشور ترکیه نیز روز پنجشنبه 9 بهمن ماه از ساعت 9 تا 11 و سه کارگاه عملی هنرمندان ایرانی جمعه 10بهمن ماه از ساعت 9 تا 17 در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می شود.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: