عراق و ترکمنستان به‌زودی یاور «نوروز» می‌شوند

1393/11/8 ۱۳:۱۹

عراق و ترکمنستان به‌زودی یاور «نوروز» می‌شوند

انجمن‌ها و دوستداران میراث فرهنگی سرعت بخشیدن به مقدمات کار پیوستن عراق و ترکمنستان به پرونده‌ی ثبت جهانی نوروز را خواستار شدند. با مورد توجه قرار گرفتن جشن نوروز از سوی مردم و به مرور دولت‌ها،‌ سازمان یونسکو این جشن را با ریشه‌ی ایرانی در فهرست میراث ناملموس خود ثبت کرد، پس از آن دبیرخانه‌ای در ایران تشکیل شد تا کشورهای دارای این آئین هم به پرونده نوروز الحاق شوند.

 

 

انجمن‌ها و دوستداران میراث فرهنگی سرعت بخشیدن به مقدمات کار پیوستن عراق و ترکمنستان به پرونده‌ی ثبت جهانی نوروز را خواستار شدند.

با مورد توجه قرار گرفتن جشن نوروز از سوی مردم و به مرور دولت‌ها،‌ سازمان یونسکو این جشن را با ریشه‌ی ایرانی در فهرست میراث ناملموس خود ثبت کرد، پس از آن دبیرخانه‌ای در ایران تشکیل شد تا کشورهای دارای این آئین هم به پرونده نوروز الحاق شوند.

در قدم نخست این پرونده به صورت مشترک توسط هفت کشور ایران، ترکیه، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان و پاکستان به ثبت جهانی رسید،‌ پس از مدتی سه کشور دیگر یعنی افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان درخواست الحاق به پرونده جهانی نوروز را کردند و در حال حاضر نیز دو کشور ترکمنستان و عراق تمایل به پیوستن به این پرونده‌ی جهانی با مدیریت ایران را دارند.

به همین دلیل 21 انجمن و کانون دوستدار میراث فرهنگی در نامه‌ای به فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی از وی خواستند تا امور مربوط به پیوستن «ترکمنستان» و «عراق» به پرونده‌ی جهانی نوروز قدری با سرعت عمل بیشتری انجام شود.

در این نامه آمده است: «هر آنجایی که نوروز برپا می‌شود، چه درخواستِ هموندی در پرونده‌ی ثبت جهانی نوروز را داده باشند و چه دولت‌های‌شان در این زمینه نیندیشیده باشند، جزو و هموندِ خانواده‌ی بزرگ نوروز به شمار می‌روند.

نوروز نمادی است از خانواده‌ای یگانه که در درازای تاریخ در کنار هم روزگار می‌گذراندند هر چند در یکی دو سده‌ی اخیر، به نیرنگ و زور بدخواهان نیرومند منطقه‌ای و جهانی، میان‌شان پراکندگی افتاده و فرهنگِ یگانه‌شان را دیوار جداییِ مرزهای سیاسی پاره پاره کرده است، از این‌رو، مسؤولیت شما در هنگامه‌ای که رسانه‌های فراگیر و آموزش رسمیِ کشورمان کوچترین توجهی به این پیوستگی و خویشاوندی ندارند صد چندان است.

شبکه‌ی «دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» در مقامِ نهادی که می‌کوشد پاسدار میراث فرهنگی، معنوی و طبیعی این حوزه‌ی فرهنگیِ گرانقدر باشد از سوی شماری از انجمن‌های هم‌وند و هم‌چنین شماری از انجمن‌های کوشا در حوزه‌ی میراث فرهنگی در سراسر کشور پیوستن دو کشور «ترکمنستان» و «عراق» به خانواده‌ی بزرگ «پرونده‌ی ثبت جهانی نوروز» را شادباش می‌گوید و امیدوار است که این نامه از سوی کنشگرانِ جامعه‌ی مردم‌نهاد کشور باعث سرعت بخشیدن به فرآیند پذیرش این دو کشور در نشست‌ِ پیشِ روی هموندان «شورای ثبت جهانی نوروز» (ایران، هند، آذربایجان، ترکیه، قرقیزستان، ازبکستان، پاکستان، تاجیکستان، افغانستان و قزاقستان) شود.

هم‌چنین امیدواریم با تلاش بزرگوارانِ ایران‌دوستی هم‌چون شما، علاوه بر پیوستن دیگر کشورهای حوزه‌ی فرهنگی ایرانی به‌ویژه در حوزه‌ی قفقاز به این پرونده، شاهدِ گسترش فرهنگ نوروز و خرده‌رسم‌های این آیین بزرگ به‌گونه‌ای در میان هموندان این پرونده شویم که در نهایت به همدلی و همکاری بیشتر و شناختِ هم‌گرا و همسو از تاریخِ مشترک و یگانه‌مان بینجامد.»

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: