دیدار نوروزی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با استادان، پژوهشگران و کارکنان

1403/1/29 ۱۰:۱۹

دیدار نوروزی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با استادان، پژوهشگران و کارکنان

دیدار نوروزی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با استادان، پژوهشگران و کارکنان این مؤسسۀ پژوهشی برگزار شد.

دبادر آغاز این جلسه، کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی پس از تبریک توأمان آغاز سال نو و عید سعید فطر، گفت: در سال گذشته که چهلمین سال تأسیس این مرکز بود، پس از وقفه‌ای طولانی که سببش به‌ویژه مشکلات مالی بود، مجلد بیست‌وپنجم دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و مجلد هفتم دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران منتشر شد و به فضل الهی قطار حرکت ما دوباره روی ریل افتاد.

او از انتشار قریب‌الوقوع مجلد نخست دانشنامۀ حقوق ایران خبر داد و افزود: کوشش می‌کنیم دیگر طرح‌ دانشنامه‌ای جدیدی را نپذیریم تا مجموعه‌های جاری با سرعت بیش‌تری به پیش روند و منتشر شوند. اما تلاش خواهیم کرد در سال جاری دانشنامۀ ایران، منبعث از دانشنامه بریتانیکا که چهار مجلد آن نشر یافته و نیمی از جلد پنجم نیز آماده بود که‌ مصائب ناگزیر مالی باعث تعطیلی‌اش شد، مجدد کار خود را آغاز کند.

در ادامه، «احمد مسجدجامعی»، قائم‌مقام مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با خواندن مصراع «رسید مژده که غمگین مباش و دل خوش دار»، ماهم از بیت حافظ؛ «رسید مژده که ایامِ غم نخواهد ماند/ چنان نماند چنین نیز هم نخواهد ماند»، طلیعۀ آغاز سال نو را به فال نیک گرفت و بیان کرد: دقت‌ مقالات دائرۀالمعارفی بسیارمهم است و در این‌ مرکز بسیار محل توجه است‌ در همه این چهل‌سال به آن عمل شده است و همین هم منشورات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را معتبر و مستند کرده است.

او در پایان گفت: برای امسال، چشم‌انداز روشنی متصور هستم و رجا واثق دارم که در حال گذار از مشکلات و رفع و دفع آن‌ها هستیم.

آخرین سخنران، «علی بهرامیان»، معاون علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، افزون بر مسائل مالی، به یک بحران کلیدی پرداخت و گفت: موضوعی مهم، جدا از بودجه و امکانات این است که بدون امر آموزش هیچ‌چیزی پیش نمی‌رود یعنی اگر بودجه باشد و نویسنده نباشد، هیچ ثمری نخواهد داشت.

او ادامه داد: باعث تأسف و تأثر است که این بحران فزاینده، به‌مرور بیش‌تر هم می‌شود زیرا در قاطبۀ موارد، توان دانشنامه‌نگاری با تسلط بر منابع پیش می‌رود و تنها قلم مهم نیست، بلکه خیلی‌وقت‌ها به‌اصطلاح چشمی است و همت والا و علاقۀ کافی لازم است. هرچند نگه‌داشتن این کشتی با ناراحتی‌هایی که ممکن است هرروز پیش آید کار سختی است اما چون کشتی‌بان مدیر و مدبر است، بر آلام فائق خواهیم آمد.

بهرامیان در پایان، برپایۀ سنت هرساله، و در غیاب اصغر دادبه، تفألی به دیوان حافظ زد که مطلع آن چنین آمد: «ز در در آ و شبستان ما منور کن/ هوای مجلس روحانیان معطر کن».

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: