«تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» منتشر شد

1402/12/15 ۱۲:۰۳

«تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» منتشر شد

پژوهش فرزین وجدانی در کتاب تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر بر تاریخ ایران در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی متمرکز است. این کناب را امیرسعید الهی ترجمه کرده است.

کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» تالیف فرزین وجدانی و ترجمه امیرسعید الهی از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به بازار کتاب آمد.

تاریخ نگاری در ایران عصر پیشامدرن عمدتاً مبتنی بر افسانه‌پردازی و اساطیر یا منحصر به نگارش تاریخ سلسله‌های شاهی و قبایل و گروه‌هایی خاص بود و جنبه ملی نداشت اما با آغاز تجددخواهی در ایران و شکل‌گیری ایران مدرن و تشکیل نهادهای مدرن فرهنگی و آموزشی و نیز ترویج گفتمان ملی‌گرایی در این کشور تاریخ‌نگاری هم تحول یافت و شکلی منسجم به خود گرفت.

کتاب تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» از همین تحول سخن می‌گوید و ریشه‌ها و نمودهای آن را مورد واکاوی و بررسی قرار می‌دهد. پژوهش فرزین وجدانی در کتاب تحول تاریخ نگاری در ایران معاصر بر تاریخ ایران در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی متمرکز است. یعنی دوره‌های قاجار و اوایل عصر پهلوی که زمزمه‌های تجددخواهی در ایران بلند شد و به انقلاب مشروطه انجامید و سپس ایران مدرن پا گرفت و نهادهای مدرن در ایران تثبیت شدند و گفتمان ملی‌گرایی به گفتمانی مهم در ایران بدل شد.

در کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» می‌بینیم که این تحولات چگونه بر تحول تاریخ‌نگاری در ایران اثر گذاشتند و شیوهای نو از تاریخ‌نگاری را در این کشور رقم زدند.

کتاب «تحول تاریخ نگاری در ایران معاصر» تالیف فرزین وجدانی و ترجمه امیرسعید الهی در ۳۳۶ صفحه و بهای ۲۹۵ هزار تومان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به بازار کتاب آمد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: