بزرگداشت «مختومقلی فراغی» برگزار می‌شود

1402/11/16 ۱۱:۳۲

بزرگداشت «مختومقلی فراغی» برگزار می‌شود

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آیین بزرگداشت «مختومقلی فراغی» عارف و شاعر نامدار ایرانی ـ ترکمنی را برگزار می کند.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چهارشنبه هجدهم بهمن ماه و در آستانه مبعث پیامبراعظم «ص»، آیین بزرگداشت «مختومقلی فراغی» عارف و شاعر نامدار ایرانی – ترکمنی را در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار می کند.

در این آیین که ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد، جمعی از استادان زبان و ادبیات فارسی و ترکمن، با ارائه سخنرانی های تحقیقی و پژوهشی، جایگاه و اهمیت «مختومقلی فراغی» را در سپهر فرهنگی و ادبی ایران و جهان پارسی زبان بررسی و تبیین خواهند کرد.

گفتنی است از سروده‌های مختومقلی حدود ۱۰ هزار بیت به دست ما رسیده که نمونه کاملی از لهجه خالص ترکمنی است و در واقع‌ کاری که وی در زبان ترکمنی انجام داد، شباهت به کار دانته در زبان ایتالیایی و  فردوسی در زبان فارسی دارد.

مختومقلی در زمینه‌های گوناگون سخن منظوم، طبع آزموده و گلزاری معنوی از خود به یادگار نهاده که حاوی مسمطات، قصاید و غزلیاتی شورانگیز است.

این شاعر و عارف نامی ترکمن با شناخت اوضاع زمانی خود و الهام از فرهنگ و مدنیتی که به آن تعلق داشت با زبان زیبای شعر مسائل و موضوعات‌ اجتماعی زمان خویش را بیان می‌کرد و همین اشعار مردمی عامل ماندگاری و جاودانگی‌اش در اذهان عمومی گردید.

این شاعر و عارف نامی  پس از  ۵۷ سال  تلاش در مسیر شعر و ادب، در سال ۱۱۶۹ هجری خورشیدی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغیِ مراوه تپه استان گلستان دیده از جهان فرو بست و به دیار حق شتافت.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: