کتاب «آقامحمدخان: از ایل قاجار تا پادشاهی» معرفی می‌شود

1402/9/22 ۱۳:۵۴

کتاب «آقامحمدخان: از ایل قاجار تا پادشاهی» معرفی می‌شود

مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، هم‌زمان با هفته پژوهش نشست «آقامحمدخان: از ایل قاجار تا پادشاهی» را به مناسبت انتشار کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» برگزار می‌کند.

مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، هم‌زمان با هفته پژوهش نشست «آقامحمدخان: از ایل قاجار تا پادشاهی» را به مناسبت انتشار کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» را پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.

در این نشست غلامحسین زرگری‌نژاد، نویسنده کتاب، عطاءالله حسنی و حسن شجاعی‌مهر سخنرانی می‌کنند.

کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» جلد نخست از مجموعه تاریخ ایرانِ عصر قاجار است که آغاز آن به ظهور ایل قاجار در صحنه سیاست ایران در روزگار صفوی باز می‌گردد و روایت آن تا زمان قتل آقامحمدخان، بنیان‌گذار سلسله قاجار ادامه دارد؛ کسی که تجدید وحدت و یکپارچگی ایران امروز از پس آشوب‌ها و آشفتگی‌های عصر زندیه مدیون تلاش اوست. غلامحسین زرگری‌نژاد استاد بازنشسته دانشگاه تهران، تلاش کرده روایتی متفاوت و بی‌طرف از رویدادها و بازیگران این دوره ارائه کند. شالوده کتاب بر این پرسش استوار است که انگیزه تلاش‌های آقامحمدخان غارت بود یا حصول به یکپارچگی دیرپای ایران‌زمین؟ او در پاسخ به این فرضیه، با اتکا به منابع متعدد، دغدغه اصلی خان قاجار را فرمانروایی بر ایرانِ یکپارچه و تجدید وحدت ارضی کشور می‌داند. هر چند که کشته شدن آقامحمدخان به او فرصت نداد تا آمال خود را برای بازگرداندن ایران به مرزهای دیرین به‌خصوص در ماوراءالنهر و قفقاز و خلیج‌فارس عملی سازد.

علاقه‌مندان به نشست «آقامحمدخان: از ایل قاجار تا پادشاهی» می‌توانند پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ به نشانی میدان ارگ، کاخ گلستان، سالن اجتماعات موزه مردم‌شناسی (کاخ ابیض) مراجعه کنند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: