درباره «اخلاق نوشتن»

1402/9/18 ۱۱:۵۴

درباره «اخلاق نوشتن»

«اخلاق نوشتن» عنوان کتاب دکتر حسین معصومی همدانی و دربرگیرندۀ ۱۶ مقاله دربارۀ نوشتن، ترجمه و ویرایش است. این عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی مقالات این کتاب را از میان مقاله‌هایی که در طول چهل و چند سال گذشته نوشته، انتخاب و منتشر کرده است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در معرفی این کتاب نوشته است: "بی‌شک حسین معصومی همدانی یکی از نام‌های شناخته‌شده عرصۀ ترجمه، نوشتن و ویرایش در روزگار معاصر است. کتاب اخلاق نوشتن مجموعه‌ای از مقالاتی است که او در طول چهل و چند سال گذشته نوشته و پیش از این در مجلات معتبر علمی و فرهنگی منتشر کرده است. این کتاب، قرار است جلد اول از مجموعۀ مقالات معصومی همدانی باشد و دیگر مقاله‌های او نیز در ادامۀ این اثر منتشر شود.

حسین معصومی ‌همدانی در مقدمۀ کتاب بیان می‌کند که درعین آنکه خواندن کتاب را بر خواندن مقاله ترجیح می‌دهد، بیشتر مقاله‌نویس است تا کتاب‌نویس. او افزوده است که حتی در نوشتن مقاله‌هایی هم که تخصصی به شمار می‌آیند، همواره طیف گسترده‌ای از خوانندگان را در نظر داشته است.

به‌گفتۀ معصومی همدانی همۀ مقالات این کتاب ساختار و زبان و هدف جداگانه‌ای دارد و تنها چیزی که انتشار این نوشته‌ها را در یک کتاب توجیه می‌کند ربط موضوعات آن‌ها با یکدیگر است. همۀ آن‌ها با زبان و به‌ویژه زبان فارسی، سروکار دارند و هر یک نظر نویسنده را دربارۀ یکی از وجوه و کاربردهای گوناگون زبان  خواندن، نوشتن و ترجمه و ویرایش  و مسائل و مشکلات آن بازتاب می‌دهد و انتشار آن‌ها در یک جا شاید بتواند دیدگاه کلی نویسنده را در این باره روشن‌تر نشان دهد.

 همۀ مقالات این کتاب تألیفی هستند، جز سه مقالۀ «فرهنگ چیست؟» و «سِفرِ داوران» و «دعوا بر سر سر حق مؤلف». معصومی همدانی این مقالات را از این جهت که به مفهوم مقالات خود نزدیک هستند و ارتباطی با کار ویرایش‌ دارند، در اثر خود گنجانده و همۀ مقالات کتاب را نیز براساس ترتیب موضوعی گرد آورده است.

 با همۀ تحولاتی که در چند دهۀ گذشته با گسترش اینترنت و غلبه فضای مجازی بر فضاهای سنتی ارتباط، رخ داده و نوشتار را از رسانۀ‌ ارتباطی اصلی به رسانه‌ای در کنار رسانه‌های دیگر تبدیل کرده است، مسائلی هست که هرکس، وقتی دست به قلم می‌برد یا بر دکمه‌های صفحه‌کلید رایانۀ خود می‌کوبد، خواه‌ناخواه در نظر دارد و حسین معصومی همدانی نیز با تدوین و انتشار کتاب اخلاق نوشتن کوشیده‌ است زمینه‌ای برای اندیشیدن به این مسائل را فراهم آورد: «از چه می‌نویسم؟»، «برای چه می‌نویسم؟»، «برای که می‌نویسم؟» و «چگونه باید بنویسم؟» ازاین‌رو، همۀ کسانی که با نوشتن سروکار دارند، از نویسنده و مترجم و ویراستار تا کسانی که تنها گاهی بنا به یک ضرورت اجتماعی یا شخصی چیزی می‌نویسند، می‌توانند پاسخ چنین پرسش‌هایی را از منظر نویسندۀ کتاب اخلاق نوشتن مرور کنند.

حسین معصومی ‌همدانی نویسندۀ کتاب اخلاق نوشتن، متولد ۱۳۲۷، همدان است. او عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مترجم، ویراستار و استاد تاریخ ریاضیات، تاریخ علم و فلسفۀ علم در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دانشگاه صنعتی شریف است.

کتاب اخلاق نوشتن در ۳۵۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۴۰ هزار تومان در انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: