کنگرۀ شورای جهانی آرشیو (ICA) ٢٠٢٣ در شهر ابوظبی برگزار شد

1402/7/26 ۱۱:۵۱

کنگرۀ شورای جهانی آرشیو (ICA) ٢٠٢٣ در شهر ابوظبی برگزار شد

کنگرۀ شورای جهانی آرشیو، هفتۀ گذشته، از ٩ تا ١٣ اکتبر ٢٠٢٣ در شهر ابوظبی، پایتخت امارات متحدۀ عربی با حضور رؤسا و نمایندگان آرشیوهای سراسر دنیا و هم‌چنین پژوهشگران علوم آرشیوی دنیا برگزار شد.

«دیپلماسی آرشیوی»، ایدۀ نمایندۀ ایران

دبا: کنگرۀ شورای جهانی آرشیو، هفتۀ گذشته، از ٩ تا ١٣ اکتبر ٢٠٢٣ در شهر ابوظبی، پایتخت امارات متحدۀ عربی با حضور رؤسا و نمایندگان آرشیوهای سراسر دنیا و هم‌چنین پژوهشگران علوم آرشیوی دنیا برگزار شد.
این کنگره که مهم‌ترین رویداد جهانی در حوزۀ آرشیو است با سخنرانی خوزه کیریس، رئیس شورای جهانی آرشیو (ICA)، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه و شاشو صارو، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد آغاز و بیش از یک‌صد مقاله علمی در این کنگره ارائه شد.
با وجود غیبت نمایندگان رسمی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی ایران در این کنگره، نمایندگان علمی ایران، حضور پررنگی در این رویداد مهم داشتند و نخستین سخنرانی علمی کنگره، مطابق برنامه‌ای که در وب‌سایت ICA قرارگرفته بود، «حامد ایرانشاهی»٬ مدیر کل پیشین خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی ایران بود که مقالۀ ارسالی او با عنوان «دیپلماسی آرشیوی» توسط کمیتۀ علمی همایش به‌عنوان یک ایدۀ خلاقانه در توسعۀ علوم آرشیوی در جهان برگزیده شد و  کمیتۀ علمی مهم‌ترین رویداد آرشیوی دنیا را تحت تأثیر پیشنهاد خود قرار داد. این مقاله که پس از سخنرانی‌های افتتاحیه٬ در سالن اصلی کنگره برای شرکت‌کنندگان که آرشیویست‌های ۱۶۵ کشور دنیا بودند، ایراد شد، جایزۀ بخش بین‌الملل شورای جهانی آرشیو را نیز به دست آورد.
آغاز سخنرانی ایرانشاهی با اعتراض به عدم امکان ارائه سخنرانی به زبان مادری (فارسی) همراه بود و در آن به مواردی همچون شکستن انحصار انتشار اسناد و انتقاد به آزادسازی اسناد با اهداف سیاسی، عدم دسترسی به اسناد جنگ‌ها به‌منظور فهم عواقب جنگ با هدف پیشگیری از وقوع جنگ جدید٬ ایجاد بستری مناسب برای تبادل اسناد مشترک میان آرشیوها و تصویب پروتکلی با عنوان دیپلماسی آرشیوی به‌منظور ایجاد الزام برای آرشیوها برای رسیدن به نکات مطروحه اشاره شد. 
«دسترسی به اسناد رسانه‎های اجتماعی به‌عنوان یک چالش در خط‎مشی‎های آرشیوهای ملی جهان»، نام دیگر مقالۀ ایرانی ارسال‌شده به این کنگره بود که توسط «سارا سلطانی»، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا ارائه شد. توجه به محتوای رسانه‎ها به‌عنوان یک سند ارزشمند، اصلی‌ترین محور مقالۀ او بود که برای طرح در این کنگره توسط کمیتۀ علمی آن انتخاب شد.
در روزهای پایانی این کنگره، رضا عامری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات نیز با نمایندگان علمی ایرانی شرکت‌کننده در این کنگره دیدار و از تلاش‌های آن‌ها قدردانی کرد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: