غرب‌شناسی علمی‌ ـ تاریخی در گفت‌وگو با برودل

1402/7/4 ۰۵:۱۸

غرب‌شناسی علمی‌ ـ تاریخی در گفت‌وگو با برودل

«غرب‌شناسی علمی‌ ـ تاریخی در گفت‌وگو با برودل» عنوان یکی از نشست‌های هفتگی شهرکتاب است که سه‌شنبه 4مهر 1402 برگزار می‌شود.

به تازگی انتشارات علمی‌وفرهنگی کتاب  سه جلدی «تمدن و سرمایه‌داری» نوشته‌ی فرنان برودل با ترجمه‌ فرهنگ رجایی را منتشر کرده است. این اثریکی از کتاب‌های ماندگار برای فهم حوز‌ه‌ تمدنی است که به «غرب» معروف است. محتوای کتاب از اهتمامی شگرف برای غرب‌شناسی فراتر رفته و بصیرت‌های فراوانی در خصوص وضع بشر در چارچوب تجدد یا مدرنیت عرضه کرده است.

زندگی اقتصادی نوع بشر از سده‌های قبل از میلاد تا سد‌ه‌ی چهاردهم میلادی در شبکه‌ی «راه ابریشم» با محوریت «تجارت تهاتری» و مبادلات کالاها و بازیگری اصلی قدرت‌های شرقی از جمله چین، هند، ایران صورت می‌گرفت. از چرخش معروف نظری و گفتمانی «نوزایی» و «روشنگری» و تحولات مادی انقلابات صنعتی، بروز سرمایه‌داری، و مراودات متمرکز بر پول و بانکداری، بازیگری به تدریج در حوزه‌ی تمدنی مدیترانه و بعد اروپا و در نهایت آمریکا منتقل شد.

این تحول در درازای نزدیک به پنج سده رخ داد و حالا شبکه‌ای جهانی شده است. برودل در سه جلد اثر خود این تحول را در این سده‌های دوران‌ساز به تصویر کشیده است. به زعم برودل، سرنوشت‌ مادی جهانِ دست‌ساخت انسانی یک بنای سه طبقه است که طبقه‌ی اول آن را «ساختارهای زندگی هر روزه»، طبقه‌ دوم آن را «چرخه‌ی بازرگانی» و طبقه‌ی سوم آن را «چشم‌انداز جهانی» تشکیل داده است. سه جلد کتاب به ترتیب بر این سه طبقه تمرکز کرده است.

نشست هفتگی مرکز فرهنگی شهر کتاب با عنوان «غرب‌شناسی علمی‌ ـ تاریخی در گفت‌وگو با برودل و تمدن و سرمایه‌داری» با حضور دکتر فرهنگ رجایی سه‌شنبه چهارم مهر ساعت ۱۶ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، مرکز فرهنگی شهر کتاب مراجعه کنند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: