رییس کتابخانه ملی: نسخ خطی میراث شرافت و هویت فرهنگ ایران است

1393/10/9 ۱۱:۴۸

رییس کتابخانه ملی: نسخ خطی میراث شرافت و هویت فرهنگ ایران است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: نسخ خطی میراث شرافت ،هویت فرهنگ و اخلاق ما محسوب می شود و باید این میراث را حفظ و نگهداری کرد تا به نسل های آتی منتقل شود.

 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: نسخ خطی میراث شرافت ،هویت فرهنگ و اخلاق ما محسوب می شود و باید این میراث را حفظ و نگهداری کرد تا به نسل های آتی منتقل شود.

'سیدرضا صالحی امیری' دوشنبه شب در آیین چهاردهمین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با بیان این که امروزه هوای کشور پاک تر شده است و نفس کشیدن در چنین هوایی راحت تر شده گفت: برگزاری همایش حامیان نسخ خطی یکی از حرکت هایی است که نتیجه آن فضلیت جویی و فضلیت خواهی است.

چهارهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در کتابخانه ملی میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مشاور رییس جمهوری در امور اقلیت ها ، اندیشمندان و متخصصین این حوزه و شخصیت های دینی و سیاسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

صالحی امیری افزود: امروزه فرهنگ بن مایه همه فضلیت ها است و مسیر توسعه بدون فرهنگ میسر نمی شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: چه خوب می شد که اصحاب سیاسی و اقتصادی نیز سال و ماهی را برای زیستن در محیط فرهنگی اختصاص می دادند و لذت زندگی در این حوزه را درک می کردند.

وی گفت: مجموعه تلاش کسانی که در برگزاری همایش حامیان نسخ خطی در این سال ها زحمت کشیده اند در جهت هویت بخشی به جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و زمینه ای را برای رابطه حوزه تمدن و فرهنگ ایرانی و منابع خطی بوجود آورده است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این که حامیان نسخ خطی را باید حامی هویت ایرانی و اسلامی دانست، گفت: زبان و خط فارسی، قلم دانشمندان و فرهیختگان و حاملان فرهنگ بخشی از هویت ملی ما محسوب می شوند.

صالحی امیری با اشاره به تلاش های مستمر نجفقلی حبیبی در برگزاری همایش حامیان خطی گفت: مهمانان این همایش از چهره های هویت ساز کشور به شمار می روند.

وی ادامه داد: حفاظت ، مرمت و خریداری نسخه های خطی یکی از برنامه های هشتگانه کتابخانه ملی است ، دراین مکان برنامه منسجمی برای تجهیز این بخش وجوداشته و ظرفیت های آن افزایش می یابد .

رییس سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران اظهار کرد: امروزه بخش عظیمی از نسخه های خطی ایرانی و اسلامی در شبه قاره و بخشی دیگر در میان خانواده های ایرانی پراکنده است.

وی با اشاره براینکه کتابخانه ملی در تلاش است تا نسخ خطی ارزشمند را خریداری کند تا از خطر نابودی ها جلوگیری شود ، گفت : ازاین طریق هم زمینه بخش نسخه های کتابخانه ملی فراهم می شود.

صالحی از اندیشمندان و پژوهشگران حوزه فرهنگی برای برگزاری سینمارها و نشست های تخصصی در کتابخانه ملی دعوت کرد و گفت: با برگزاری نشست های فرهنگی می توانیم گامی در امر توسعه کشور برداریم.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: