پیام تسلیت رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در پی درگذشت «حسن ذوالفقاری»

1401/4/18 ۱۳:۴۷

پیام تسلیت رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در پی درگذشت «حسن ذوالفقاری»

«حسن ذوالفقاری»، مشاور عالی و عضور شورای علمی دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران، جمعه‌شب، هفدهم تیر در ۵۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

دبا: «حسن ذوالفقاری»، مشاور عالی و عضور شورای علمی دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران، جمعه‌شب، هفدهم تیر در ۵۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و مدير گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از دی‌ماه ١٣٨٨ تا هنگام درگذشت، با مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی همکاری می‌کرد و از اعضای مهم و مؤثّر دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران بود و نقش راهبردی و ویژه‌ای داشت.

ازجمله مداخل متعددی که او برای این مؤسسۀ پژوهشی به رشتۀ تحریر درآورده است می‌توان به اَدَبیّاتِ داسْتانیِ عامیانه، اَفْسانۀ گُلْریز، اُعْجوبه و مَحْجوب، اَمیر و گوهَر، اَمیرْاَرْسَلان، بَهْرام و گُلَنْدام، جَمْشید و خورْشید، خاوَر و باخْتَر، خاله‌قورْباغه، جام و قَلْیان، اَنیسُ الْاُدَبا ءِ وَ الْاَطْفال، چاووش‌نامه، چِلابْ‌زَنی، ‌اَشْرَفْ خان و سه دَرْویش، توبۀ نَصوح و جولونْبور اشاره کرد.

در پی درگذشت این ادیبِ فقید، کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، پیام تسلیتی صادر کرد:

«درگذشت نابه‌هنگام استاد دکتر حسن ذوالفقاری، مشاور عالی و عضور شورای علمی دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران، پژوهش‌گر توانا و بی‎بدیل حوزۀ فولکلور را به خانوادۀ ایشان، جامعۀ فرهنگی ایران و همکارانم در دانشنامۀ فرهنگ مردم تسلیت عرض می‎کنم.

دکتر ذوالفقاری از عاشقان فرهنگ و ادبیات ایران بود و در این حوزه آثار پژوهشی گران‌قدری از خود برجای گذاشت. مقالات فراوان او در دانشنامۀ فرهنگ مردم و کتاب‌هایی که تألیف کرده‎اند و نیز سجایای اخلاقی و برجستۀ ایشان برای همیشه نام و خاطره‎اش را در یادها ماندگار خواهد کرد.»

عکس: مریم اسلوبی

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: