یونسی: نتیجه قرائت خشن از اسلام ظهور گروههایی مانند طالبان و داعش است

1393/10/7 ۱۱:۴۴

یونسی: نتیجه قرائت خشن از اسلام ظهور گروههایی مانند طالبان و داعش است

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها با بیان اینکه متاسفانه دو یا چند قرائت از اسلام در حال حاضر شکل گرفته است، گفت: یک قرائت ضد اخلاقی و یک قرائت خشن و ضد انسانی پدید آمده که برآیند و نتیجه آن ظهور و بروز گروههای تکفیری و افراطی همانند القاعده و طالبان یا داعش است که به نان اسلام ناامنی ایجاد می کنند.

 

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها با بیان اینکه متاسفانه دو یا چند قرائت از اسلام در حال حاضر شکل گرفته است، گفت: یک قرائت ضد اخلاقی و یک قرائت خشن و ضد انسانی پدید آمده که برآیند و نتیجه آن ظهور و بروز گروههای تکفیری و افراطی همانند القاعده و طالبان یا داعش است که به نان اسلام ناامنی ایجاد می کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی عصر شنبه در نشست خبری در تبیین اهداف برگزاری همایش پیامبر رحمت و مدارا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف از برگزاری این همایش که در دانشگاه تهران خواهد بود، آغاز سلسله فعالیت های علمی توسط دانشمندان و صاحبنظران برای معرفی چهره رحمانی و اصلی اسلام است و در آن، به تعظیم و تکریم و بزرگداشت حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبر رحمت و مدارا پرداخته می شود.

رئیس همایش پیامبر رحمت و مدارا افزود: البته معرفی چهره اصلی اسلام از مدتها قبل و با اعلام هفته وحدت از سوی امام(ره) و تاکیدات رهبر معظم انقلاب ادامه یافته است.

یونسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی منادی وحدت در جهان اسلامی است و یکی از اهداف چنین همایشی اشاعه علمی فرهنگ اسلام ناب و نشان دادن رحمانیت این دین در جهان است.

وی ادامه داد: نظر امام(ره) و رهبر معظم انقلاب مبنی بر وحدت در جهان اسلام باید عملیاتی و اجرایی شود و از حد نشست و همایش خارج شده و در جامعه به نمایش درآید که برای این منظور باید همه پای کار آمده و عضو کنفرانس اسلامی شوند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها اظهار داشت: هفته وحدت باید به ماه و سال وحدت تسری یابد و تمامی ارگان ها و مردم باید در این جهت پای کار آیند.

یونسی بر برگزاری با شکوه جشن در ایام هفته وحدت و میلاد پیامبر تاکید کرد و گفت: این جشن می تواند حرکتی ضد خشونت و وحدت آفرین در جهان اسلام باشد.

وی برگزاری جشن برای پیامبر اکرم(ص) را حرکتی وحدت آفرین دانست و گفت: این حرکت باید از ایران شروع شود؛ ایران فقط به عزاداری شناخته شده ؛ البته تعظیم و تکریم امامان معصوم و مظلوم مناسب است اما پیامبر(ص) هم مظلوم است و باید در این جهت با برگزاری جشن در تمام جامعه اسلامی با حرکت های ضد اخلاقی و مظاهر ضد بشری مقابله شود.

رییس همایش پیامبر رحمت و مدارا گفت: باید تمام دنیای اسلام در این یک هفته جشن بگیرد؛ متاسفانه جشن در بین برادران اهل سنت ما کمتر گرفته شده و این سنت حسنه است و این جشن می تواند جزو بدعت های خوب برای آنان تلقی شود؛ متاسفانه در گذشته رهبران وهابیت جشن را تحریم می کردند اما این کار امروز کمتر شده ست.

یونسی تصریح کرد: جامعه شیعه و سنی و دانشگاهها باید به استقبال بروند و مراکز دینی با حضور خود به کمک آمده و هفته وحدت تبدیل به نهضت وحدت بخش و نجات بخش شود تا اسلام از چنگال جریان های تکفیری نجات یابد.

وی یادآور شد: این همایش می تواند آغازی برای معرفی دین اسلام به عنوان دین رحمت در جهان باشد.

رییس همایش پیامبر رحمت و مدارا گفت : دستیاری ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها با همکاری وزارت علوم این همایش را در حمایت و تایید و استقبال از هفته وحدت انجام می دهد.

یونسی درباره حضور شخصیت های علمی و سیاسی در این همایش گفت: از شخصیت های حوزوی و دانشگاهی دعوت شده و عمده سخنرانان هم شخصیت های سیاسی و مذهبی و حوزوی هستند؛ از آیت الله هاشمی رفسنجانی هم در این همایش دعوت شده است.

وی درباره تاثیر گذاری این همایش گفت: با توجه به رویکرد وحدت آفرین جمهوری اسلامی در طی این سه دهه و با اهتمام رییس جمهوری که پیشنهاد جهان عاری از خشونت را مطرح کرد، به دنبال این هستیم که گفتمان ضد خشونت را به یک گفتمان جهانی بدل کنیم؛ گفتمان اخلاقی و انسانی گفتمان اسلامی است و متاسفانه غیر مسلمانان بر اجرای آن تاکید دارند و در پی تبلیغ خشونت اسلام هستند.

رییس همایش پیامبر رحمت و مدارا اظهار داشت: جمهوری اسلامی و همه کشورها باید مدت ها تلاش کنند تا این اتهام را از اسلام بردارند و اکنون در این مرحله هستیم و باید بتوانیم به نسل جدید بگوییم که اسلام عین اخلاق و طرفدار مهربانی و صلح است.

یونسی به رویکرد مراکز علمی برای معرفی اسلام اشاره کرد و گفت: متاسفانه چهره های تکفیری همچون البغدادی از دانشگاه بروز یافته اند و امروز این حرکت افراطی باید توسط مراکز علمی رد شود.

وی ادامه داد: این همایش بدین علت از دانشگاه تهران آغاز شده تا مراکز علمی پیشقدم در عرصه گفتمان ضد خشونت باشند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های مذهبی درباره اینکه شیعه و سنی برخی اختلافات تاریخی دارند و چگونه اینها حل شدنی است؟ گفت: نه بنا داریم و نه به مصلحت است که اختلافات از بین برود. اختلافات به خصوص تاریخی از بین رفتنی نیست و از عهده ما خارج است ؛ مهمترین هدفی که دنبال می کنیم این است که نزاع نکنیم.

یونسی تصریح کرد: داشتن اختلاف عقیده اشکالی ندارد و حتی لازم هم می باشد ؛ ما بنا نداریم اهل سنت شیعه شوند یا شیعه ها سنی شوند و یا روی حوادث گذشته توافق شود ؛ اختلافات شیعه و سنی در جای خود و در محافل علمی اشکال ندارد ؛ آنجا که اختلاف فقهی وجود دارد، قابل بحث و حل است.

وی ادامه داد: در حوزه های علمیه دانشمندان می توانند بحث کنند و این اختلافات برای رشد بشر لازم است ؛ موضوع مهم این است که اختلاف باشد و بحث شود و درگیری یا نزاع نباشد.

یونسی خاطر نشان کرد: داشتن اختلاف عقیده و سلیقه جز لوازم حتمی و قطعی آفرینش است و به مصلحت نیست از بین رود و برای رشد لازم است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های مذهبی در پاسخ به اینکه در سالهای گذشته در برخورد با دراویش اتفاقاتی افتاده است و هم اکنون رویکرد دولت یازدهم درباره دراویش چه خواهد بود؟ گفت: آنها اتفاقات ناگواری بود و مصلحت نبود اتفاق بیفتد و بعد هم تکرار نشد.

یونسی تصریح کرد: حرکتی خودسرانه خارج از اراده حکومت و حاکمیت بود و حاکمیت جمهوری اسلامی به هیچ وجه موافق این تندروی ها نیست ؛ این تند روی ها گاهی ضد شیعه ، گاهی ضد سنی و گاهی ضد یک فرقه است و فرقی ندارد.

وی افزود: ملت ایران اکثریت مسلمان و شیعه دارد اما در این ملت بزرگ ، ادیان و مذاهب وجود دارد؛ ملت بزرگ باید در کنار هم زندگی کند و همدیگر را تحمل کند و دعوا انجام ندهد ؛ قانون هم باید در اینجا حاکم باشد؛ هیچ کس حق ندارد اراده خود را بر قانون تحمیل کند و قانون برای هر شهروند ایرانی حقوقی قائل شده و اگر آن شهروند تابع هر مذهب و دینی هم باشد حقوقی دارد و هیچ کس حق ندارد به حقوق دیگری تعدی کند و این کار جرم است؛ آنچه که اتفاق افتاد برخلاف مصالح و قانون جمهوری اسلامی بوده است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها همچنین گفت: بزودی در دانشگاه زاهدان یک همایش مشابه همایش پیامبر رحمت با یک گفتمان هنری برگزار می شود و از دانشمندان جهان اسلام و سایر دنیا دعوت شده و بیش از 50 نفر از دانشمندان معروف مقاله خواهد داد.

یونسی گفت: این همایش استان سیستان و بلوچستان هم در همین راستای معرفی چهره رحمانی اسلام است و بین المللی است و از همه اروپا و امریکای شمالی و جنوبی نیز استادان و کارشناسانی حضور پیدا می کنند.

همایش پیامبر رحمت و مدارا به همت دستیاری ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم روز پنجشنبه با شرکت مهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه تهران برگزار می شود.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: