آب تخت جمشید در زمان هخامنشیان از کجا تأمین می شده است / علی حاکمی

1400/3/31 ۱۱:۴۰

آب تخت جمشید در زمان هخامنشیان از کجا تأمین می شده است / علی حاکمی

نگاهی دقیق به وضع کنونی تخت جکشید گویای عظمت و آبادانی دوران گذشته پرافتخار آنست. زمانیکه کاخهای باشکوه و بیشمار آن به جلگه مرودشت سایه می افکند

نگاهی دقیق به وضع کنونی تخت جکشید گویای عظمت و آبادانی دوران گذشته پرافتخار آنست. زمانیکه کاخهای باشکوه و بیشمار آن به جلگه مرودشت سایه می افکند بی گمان کاخ های زیر صفه شاهنشاهان هخامنشی را پذیرا می شد و کاخ های روز سکو مانند آپادانا و صد ستون و تالار مرکزی و غیره در مواقع خاصی مورد استفاده قرار می گرفت محل سکونت فصلی شاهنشاهان در کاخ های زیر سکو بوده که در بستان سرای بزرگی قرار داشت و صفه تخت جکشید بر آن مسلط بود.

منظره کنونی این مجکوعه گسترده هر بیننده را به تفکر وامیدارد که در زمان گذشته وضع عمومی آن چه بوره است؟ داریوش بزرگ به چه منظوری این محل را انتخاب کرده و آب مورد مصرف ساکنین صفه و بستان سرای زیر آن از کجا تأمین می گردید؟

گرچه سالها موضوع تأمین آب مورد نیاز تخت جمشید در زمان هخامنشی مورد بحث و گفتگو بوده است ولی اخیراً بر اثر مطالعاتی که به وسیلۀ نگارنده انجام گرفت شاید تا حد زیادی چگونگی این امر روشن گردد و بدین مناسبت نتیجۀ مطالعات خود را در این باره به اطلاع علاقمندان می رساند.

بررسی های تاریخی 1349 شماره 26

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: