10پیشنهاد رئیس جمهوری برای مبارزه فوری با خشونت و افراطی‌گری

1393/9/19 ۰۷:۵۴

10پیشنهاد رئیس جمهوری برای مبارزه فوری با خشونت و افراطی‌گری

رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت مبارزه همگانی با خشونت و افراط گرایی، از تمامی کشورهای منطقه خواست با همفکری و هماهنگی و ایجاد ائتلاف و سیاستگذاری های منطقی و عقلانی، به سوی خاورمیانه‌ای در صلح و امنیت گام بردارند.

 

رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت مبارزه همگانی با خشونت و افراط گرایی، از تمامی کشورهای منطقه خواست با همفکری و هماهنگی و ایجاد ائتلاف و سیاستگذاری های منطقی و عقلانی، به سوی خاورمیانه‌ای در صلح و امنیت گام بردارند.

به گزارش خبرنگار اطلاعات ،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی دیروزدر آیین گشایش نخستین همایش بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری که با حضور نمایندگانی از دههاکشور جهان در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور مقام های عالیرتبه، فرهیختگان، استادان، نویسندگان و خبرنگاران در این کنفرانس، گفت: استقبال جهانی از ایده جهان علیه خشونت و افراطی‌گری و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رأی قاطع کشورهای جهان، میزان ضرورت و اهمیت پرداختن به مقوله خشونت در جهان را نشان می‌دهد .

دکتر روحانی اظهارداشت: گر چه همکاری‌های گسترده اقتصادی و تعامل سیاسی در بخش‌های مهمی از نظام بین‌الملل، خشونت و افراطی‌گری را کاهش داده است ولی در عین حال متاسفانه در بخش‌های دیگری از جمله منطقه خاورمیانه، خشونت همچنان حضور دارد و بعضاً به طور روزانه جان ده‌ها کودک ، زن و مرد را می‌گیرد.رئیس جمهوری با تاکید بر این که تمامی کشورها و جریان‌های حامی صلح ، باید با همکاری و تعامل، درجه تفاهم و هماهنگی و جدیت خود را در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری به حداکثر برسانند، گفت: در نظام بین‌الملل امروز جنگ و درگیری‌های نظامی جز تولید هزینه و تنش و از هم‌گسیختگی زندگی اجتماعی و اقتصادی شهروندان هیچ نفعی ندارد. اروپایی‌ها بعد از قرن‌ها درگیری و نزاع و دو جنگ جهانی در نهایت به همکاری‌های به هم تنیده اقتصادی گردن نهادند و با همگرایی اقتصادی، ‌سیاسی و امنیتی، دستاوردهای بزرگی را برای صلح و امنیت منطقه خود به ارمغان آوردند.

دکتر روحانی با اشاره به این که خوشبختانه کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین هم با همکاری‌های گسترده منطقه‌ای و قتصادی در فرآیند ائتلاف‌های موثر سیاسی و امنیتی گام برمی‌دارند ، افزود: از عموم کشورهای منطقه درخواست می‌کنم که با همفکری و هماهنگی و ایجاد ائتلاف و سیاستگذاری‌های منطقی و عقلانی، به سوی خاورمیانه‌ای در سوی صلح و امنیت سوق پیدا کنیم.

رئیس جمهوری ، دولت‌های این منطقه را به مراتب علاقه مند‌تر و دلسوزتر در قبال آرامش و مبارزه با خشونت دانست و گفت: هیچ ضروتی دیده نمی‌شود که بازیگران فرامنطقه‌ای که منافع خاص خود را دنبال می‌کنند، سرنوشت مردم این منطقه را رقم بزنند. جهان عاری از خشونت در شرایطی محقق می شود که دولت‌ها با هم همکاری کنند و در سیاستگذاری‌ها هماهنگ باشند .وقتی دولت‌ها هماهنگ باشند، جریان‌های افراطی در حاشیه قرار خواهند گرفت .

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که دولت‌های مقتدر اگر با همسایگان خود به سیاست‌های مشترکی دست یابند می‌توانند در مدت زمان کوتاهی ریشه‌های خشونت را بخشکانند، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید مدیریت و دولت تدبیر و امید از روزنخست مسئولیت خود، بر ثبات، آرامش و مبارزه با خشونت تأکید کرده و در عموم مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی خواستار همکاری‌ دولت‌‌ها برای ریشه‌کن کردن خشونت شده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: تمامی نهادها و ارگان‌های ایران در این هدف ملی با یکدیگر هماهنگ هستند و در صورتی که کشورهای منطقه با یکدیگر به تفاهم برسند، می‌توانند جریان‌های ضد اسلامی مانند داعش را در مدت زمان کوتاهی به حاشیه برانند و هزاران زن ، مرد و کودک که به واسطه اعمال وحشیانه این جریان ضد انسانی بی‌خانمان و اسیر شده‌اند، آزاد کنند.دکتر روحانی افزود: در چنین شرایطی هیچ نیازی به حضور بیگانگان و نفوذ تدریجی آنها در منطقه ما نیست. آموزه‌های دینی ما همواره بر مدارا و تحمل و توسل به صلح و آشتی دعوت کرده است. اسلام، دین رأفت و رحمت و سیره پیامبر اسلام (ص)مبتنی بر عطوفت است. قرآن کریم علت نهایی رسالت پیامبر را برای جهان رحمت می‌داند، مضافاً این که اسلام ارزش‌هایی چون عدالت، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را در آموزه‌های خود در تمامی ابعاد زندگی بشر ترویج می کند و ارتقاء می بخشند .

 

انجام خشونت‌ به نام دین

رئیس جمهوری گفت: این واقعیتی شرم آور است که انواع خشونت‌ها مانند کشتار انسان‌ها، تخریب اماکن مقدس و آثار باستانی و خرید و فروش زنان را به نام دین انجام می‌دهند. بی‌تردید قتل‌عام انسان‌ها جفای آشکار در حق آموزه‌های صلح‌آمیز تمامی ادیان است که براساس آن کشتن یک انسان بی‌گناه همانند کشتن تمامی انسان‌هاست .

روحانی ، تفکر‌های غلط و افراطی را یکی از مسیرهای منتهی به خشونت دانست و اظهارداشت: توسعه نیافتگی و نیازهای مادی پاسخ داده نشده، بیکاری، فقر، نبودن امکانات زندگی و ناامیدی از دست یافتن به آینده ای قابل تحمل و ارزشمند ، بستری برای خشونت‌طلبی است و این همان بلایی است که خاورمیانه و بخش مهمی از جهان گرفتار شده اند. خودبرتر بینی در مقیاس ملی و بین‌المللی و تقسیم کشورها به خودی و غیرخودی، خود به خود زمینه‌ساز فرهنگ خشونت و گسترش ناامنی در ابعاد بین‌المللی است، سایر انواع خشونت‌های ساختاری مانند تحریم و تهدیدو نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، چالشی جدی برای امنیت در نظام بین‌الملل است .رئیس جمهوری با ابراز تاسف از این که جهان امروز ما دستخوش فرآیندهایی است که این نابرابری‌ها را دامن می‌زنند، گفت: برخی از این فرآیندها عبارتند از حکومت‌های مستبد که حقوق شهروندان خویش را به رسمیت نمی‌شناسند و حق مشارکت همگانی را محترم نمی‌شمارند، موجبات افزایش فقر و توسعه‌نیافتگی را فراهم آورده‌اند و همچنین مداخله های خارجی و اشکالی از استعمار نو ، سبب شده است جوامع توانایی‌های خود را برای کاهش فقر و حذف زمینه‌های خشونت، از دست بدهند .وی ، فساد گسترده در نظام‌های اداری و مدیریت توسعه ، استبداد و خودکامگی برخی حکومت ها در کنار تلاش قدرت‌های جهانی برای تأمین منافع خود و ناکامی از ایجاد قواعد لازم‌الاجرا در نظام بین‌الملل را زمینه‌ساز این‌گونه خشونت‌ها دانست و گفت:گر چه تشکیل سازمان ملل متحد یکی از دستاوردهای جامعه جهانی است و این سازمان هم نقش تأثیرگذاری در نظام بین‌الملل ایفا کرده، اما واقعیت ناخوشایند این است که سازمان ملل با تمامی موفقیت‌هایش در برابر بزرگی مسائلی که جهان ما با آن روبه‌رواست، کاستی‌های قابل توجهی دارد.

 

برآمدن خشونت؛غروب انسانیت

روحانی با تأکید بر این واقعیت که برآمدن خشونت، غروب انسانیت است ، گفت: چه باید کرد تا انسانیت نجات یابد و زندگی بر سیاره زمین با کیفیت بهتری ادامه یابد؟

رئیس جمهوری تأکید بر تقویت مدارای فرهنگی و مدارای دینی و به رسمیت شناختن حقوق فرهنگی تمامی انسان‌ها را راهی به سوی کاستن از ظرفیت‌های بروز خشونت بر مبنای تمایزهای فرهنگی دانست و گفت: سزاوار است در کنار یکدیگر، اندیشه‌ورزی درباره اشکال آشکار خشونت و صورت‌های بارز بی‌عدالتی و ساز و کارهای غلبه بر آنها را تقویت کنیم. ما توان آن را داریم که ده‌ها فیلسوف، هنرمند، جامعه‌شناس، سیاستمدار، فعال جامعه مدنی، ورزشکار و شمار دیگری از شخصیت‌های معروف جهان را برای اندیشیدن درباره رفع خشونت، بی‌عدالتی و استقرار عدالت گرد هم آوریم و جامعه بشری را به در پیش گرفتن راه و روشی مطابق خردورزی همگانی برآمده از اندیشه عدالت و نفی افراطی‌گری، فرابخوانیم.

دکتر روحانی ، گسترش و تعمیق گفتگو میان ملت‌ها، دولت‌ها و جامعه مدنی با هدف کاستن از سوء برداشت‌ها و تنازعات و نیل به تفاهم و همکاری بیشتر، تلاش در گسترش آموزش همگانی با بهره‌مندی از روش‌های پیشرفته تربیتی با هدف بسط فرهنگ صلح، تفاهم و مدارا، اهمیت نقش زنان، جوانان، علمای دینی، روشنفکران، دانشگاهیان، هنرمندان در گسترش دانش و اندیشه و احساس و باورهای دینی و اخلاقی و ارتقای همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای شتاب‌بخشیدن به روند مبارزه دسته‌جمعی با خشونت و افراطی‌گری را به عنوان اقدام هایی در پیشبرد فرهنگ صلح و مدارا در جهان نام برد.

 

۱۰پیشنهاد برای مبارزه فوری با تروریسم

وی در ادامه ۱۰پیشنهاد را برای مبارزه فوری با تروریسم و افراطی‌گری جاری در منطقه و جهان برشمرد.رئیس جمهوری در نخستین پیشنهاد خود در این عرصه گفت:کشورهایی که به شکل‌گرفتن تروریسم در این منطقه کمک کرده‌اند، سازماندهی و تأمین مالی کرده‌اند، به صراحت از تروریست‌ها اعلام برائت و تأمین مالی مستقیم و غیرمستقیم خود را قطع کنند و برای مبارزه با تروریسم با کشورهای قربانی همکاری و به آنها کمک‌های مالی، اطلاعاتی و نظامی کنند.

وی گفت:کشورهای عراق و سوریه متحمل تلفات و صدمات جانی و مالی بی‌سابقه‌‌ای شدند و کشورهایی که مسبب این صدمات بی‌شمار شده‌اند، لازم است وظیفه تأمین مالی برای جبران خسارت وارده را بر عهده گیرند.

ضرورت کمک بین‌المللی برای بازسازی خانه‌های ویران شده،اماکن مذهبی تخریب شده و تأسیسات زیرساختی نابود شده بر اثر اقدام های تروریستی و خسارات ناشی از عملیات نظامی مقابله با آن، تأسیس صندوق بین‌المللی، اشتغالزایی و توسعه برای کمک به رشد سرمایه‌گذاری در کشورهای قربانی تروریسم بین‌المللی ، همکاری منطقه‌ای برای اصلاح نظام آموزش و پرورش عمومی و مدارس دینی برای مقابله با تفسیرهای افراطی، تکفیری و خشونت آمیز از آموزه‌های مذهبی و معرفی حقیقت اسلام رحمانی به جهان و همکاری منطقه ای میان کشورهای جدی در مبارزه با تروریسم در زمینه تبادل اطلاعاتی از دیگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی رئیس جمهوری در این کنفرانس بود .رئیس جمهوری در تشریح پیشنهاد دیگرخود گفت: لازم است رسانه‌های ملی و بین‌المللی، نسبت به آگاه‌سازی افکار عمومی در باره تهدیدات تروریست‌ها و جلوگیری از سوء استفاده از خیل بیکار و به حاشیه رانده شده برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.ضرورت همکاری جهانی برای مقابله با سوء استفاده تروریست‌ها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، ایجاد مانع در مسیر ترانزیت تروریست و تقویت مکانیسم های ضروری در این عرصه و اعلام و نامگذاری ۱۸دسامبر که سالروز تصویب قطعنامه مبتنی بر پیشنهاد دکتر روحانی درمجمع عمومی سازمان ملل است به عنوان” روز جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری” از دیگر پیشنهادهای رئیس جمهوری بود.دکتر روحانی همچنین تصریح کرد: تلاش جامعه بین‌المللی برای اصلاحات در سازمان ملل به ویژه شورای امنیت و کاربرد حق وتو که در موارد جدی تهدید صلح و امنیت بین‌المللی، عملاً سازمان ملل را فلج کرده ، تاکنون با موفقیت چندانی روبرو نبوده است. رئیس جمهوری گفت: کارآیی نداشتن شورای امنیت در موارد جدی تهدید صلح و امنیت بین‌المللی موجب تشویق متجاوز از یک طرف و سرخوردگی قربانیان و زمینه‌ساز اقدام های خشونت‌آمیز آنها از طرف دیگر شده است. شایسته است روند این اصلاحات و بازپروری سازمان ملل از فلج‌های ادواری که گریبانگیرش می‌شود با اراده و استدلال قوی‌تر از سوی جامعه بین‌المللی پیگیری شود.

دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد کنفرانس تهران بتواند در پرتو هم‌اندیشی جدی و حصول تفاهم، رهنمودها و پیشنهادهای موثر و عملی، در اعتلای فرهنگ صلح و مدارا، مبارزه با خشونت و افراطی‌گری ارائه کند.

 

سخنان دکتر ظریف

پیش از سخنان رئیس جمهوری دکتر محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با خیر مقدم به میهمانان خارجی، مسئولان سیاسی ، فرهیختگان و اندیشمندانی که برای ایجاد جهان عاری از خشونت در این اجلاس حاضر شده اند ، گفت: امیدواریم نخستین کنفرانس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری حرکتی موثر و مفید برای دستیابی به اهداف اعلام شده از سوی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد باشد.وی برگزاری این کنفرانس مهم و اساسی در این مقطع تاریخی را با ارزش خواند و گفت: ایده دکتر حسن روحانی با رای اکثریت قاطع کشورهای جهان در سازمان ملل مورد تصویب قرار گرفت و از سوی این کشورها حمایت می شود.

دکتر زهرانی مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس نخستین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری هم با بیان این که در این اجلاس ۵۳کشور در سطح روسای جمهوری سابق، وزرای خارجه و نهادهای عالی و دانشگاهی حضور دارند، اظهار داشت: این کنفرانس به عنوان یک نهاد دایمی باقی خواهد ماند و از هم اکنون یک کشور تقاضای میزبانی سال بعد را ارائه کرده است .وی با تاکید بر این که نتیجه اجلاس در قالب مفهومی تئوری باقی نخواهد ماند، گفت: نتیجه اجلاس باید به طور موثر و در سطح جهان اجرایی شود.

 

سخنان شخصیت ها

براساس این گزارش، در ادامه همایش،نخست‌وزیر پیشین فرانسه با اشاره به موضوع تحریم ایران از سوی قدرت‌های بزرگ، اظهار داشت: حذف تحریم‌ها برای اقتصاد ایران یک ضرورت است و البته موضوع مذاکرات فقط به دلیل سانتریفیوژها نیست بلکه به دلیل موضوع قدرت در منطقه است.

“دومینیک دوویلپین”، با مرور وقایع تروریستی در نروژ، اروپا و آفریقا و با مورد توجه قرار دادن نقش ایران در منطقه و جهان ، افزود: ایران همواره تلاش می‌کند از موقعیت خود برای برقراری عدالت در جهان استفاده کند ضمن اینکه ایران کشوری با فرهنگ بسیار غنی و با اشراف به تاریخ است. این کشور هنرمندان و دانشمندان و به طور کلی توانمندی‌هایی دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.نخست‌وزیر پیشین فرانسه با بیان اینکه بی‌نظمی موجود در جهان امروز به دلیل وجود خشونت است، گفت: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که خشونت در آن در حال گسترش است و در این دنیا همواره ترس و نگرانی وجود دارد. همچنین ما در دنیایی هستیم که قدرت‌های بزرگ در کشورهایی مثل عراق و افغانستان دخالت نظامی داشتند و رویکرد جهانی شدن مورد توجه قرار گرفته است.وی گفت: نمونه‌های جدیدی به وجود آمده که طی آن ملت‌ها و دولت‌ها را ضعیف کرده است که داعش یک نمونه از آن است و ایران می‌تواند در مقابل داعش نقش اساسی ایفا کند.

دوویلپین وجود اصلاحات در سازمان ملل و شورای امنیت را یک ضرورت خواند و گفت: کاربرد نداشتن این نهادها به تعداد نمایندگان کشورها در آن بر می‌گردد و لازم است در این باره اصلاحاتی صورت بگیرد. نخست‌وزیر پیشین نروژ هم از گرایش برخی جوانان به گروه‌های افراطی ابراز نگرانی کرد.

“شل ماگنه پوندویک” گفت: از نگرانی‌های بزرگ ما گسترش داعش در سوریه و عراق است و امروز داعش شرایط بسیار وحشت‌باری را با استفاده از اقدام های سبوعانه انجام می‌دهد و به هر ترتیب رشد و افزایش قدرت داعش یک نگرانی بزرگ برای ماست و باید این سئوال را پرسید که چگونه افرادی با عنوان مذهب می‌توانند جان دیگران را بگیرند و خود را با اقدام‌های وحشیانه تعریف کنند؟

نخست‌وزیر سابق نروژ با ابراز تاسف از اینکه تصویر نامناسب و بدی از اسلام و مسلمانان ارائه داده شده است، گفت: حرف از اسلام در حال افزایش و اسلام‌ترسی محدود است. در ادامه نخستین کنفرانس معاون رئیس امور اجرایی افغانستان هم گفت: برخی اسلام را مساوی تروریسم می‌دانند که این خود عامل سوء تفاهم و تنش در جهان می‌شود. باید پدیده تروریسم را از اسلام جدا کنیم چرا که اسلام دین محبت و عقلانیت و همزیستی است در واقع لازم است تا تنوع فکری، فرهنگی و هویت‌های دینی را با منطق و عقلانیت به رسمیت بشناسیم.”محمد محقق” با بیان این که اصلاح سیستم آموزشی به‌ ویژه آموزش‌های حوزوی و دینی مهم است، گفت: بسیاری از خشونت‌ها از مراکز آموزش‌های دینی برخاسته است و تروریسم از آنجا صادر می‌شود ،بنابراین علمای جهان اسلام باید تدابیری به کار بگیرند و متون اصلی دین اسلام آموزش داده شود چرا که اگر ما اسلام را درست نشناسیم، داعش و طالبان تربیت می‌شوند.

رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان هم گفت: برخورد با تروریسم و مقابله با آن پاسخ به یک نیاز جدی جهانی است و پاکستان از کشورهایی است که هزینه فراوانی در مواجهه با افراطی‌گری پرداخته است.

“آصف علی زرداری”، افزود:‌خشونت در کشور من توسط جوامع بین‌المللی حمایت شده است و سیاست‌های گمراه کننده در دنیا توانسته این ایده را پیش ببرد. رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان با اشاره به عوامل اقتصادی زمینه‌ساز رشد افراطی گری اظهار داشت: چنانچه تعاملات اقتصادی کشورها گسترش یابد و فقر و بیکاری ریشه‌کن شود، مبارزه با تروریسم آسان‌تر خواهد شد. وی همچنین به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: حل مناقشه هسته‌ای ایران امکان همکاری ایران با کشورهای دیگر منطقه به ویژه در زمینه اقتصادی را بیشتر فراهم می‌کند.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: