ضیاء هاشمی: دکتر آزادارمکی نیاز جامعه و جامعه‌شناسی را جدی می‌گیرد

1393/9/11 ۱۲:۴۸

ضیاء هاشمی: دکتر آزادارمکی نیاز جامعه و جامعه‌شناسی را جدی می‌گیرد

ضیاء هاشمی با بیان اینکه دکتر تقی آزادارمکی نیاز جامعه‌شناسی و جامعه را جدی می‌گیرد، گفت: ایشان به خود مسئله و موضوعات اجتماعی به شکل مستقیم پرداخته‌اند، نه با واسطه تئوری و کتابهای دانش‌محور. اولین همایش تخصصی «جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی» که به بررسی آثار دکتر تقی آزاد ارمکی اختصاص داشت با بیش از ۱۵ نشست تخصصی از ابتدای سال جاری تاکنون برگزار شد و همایش جمع بندی آن دیروز دوشنبه دهم آذر در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

ضیاء هاشمی با بیان اینکه دکتر تقی آزادارمکی نیاز جامعه‌شناسی و جامعه را جدی می‌گیرد، گفت: ایشان به خود مسئله و موضوعات اجتماعی به شکل مستقیم پرداخته‌اند، نه با واسطه تئوری و کتابهای دانش‌محور.

اولین همایش تخصصی «جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی» که به بررسی  آثار دکتر تقی آزاد ارمکی اختصاص داشت با بیش از ۱۵ نشست تخصصی از ابتدای سال جاری تاکنون برگزار شد و همایش جمع بندی آن دیروز دوشنبه دهم آذر در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحت عنوان تأثیر جامعه شناسی و توسعه فرهنگی سخنرانی کرد و گفت: جامعه شناسی و توسعه همزاد و لازم و ملزوم یکدیگرند. تغییر روش های جامعه شناسی سعی دارد قوانین و فرایندهای توسعه را کشف کند. در قرن بیستم جامعه شناسان بسیاری در پی کشف فرایند توسعه بوده اند. حتی ایده های جهان شمول را مطرح کرده اند و توسعه را یک سونگارانه مطرح کرده اند که لزوما با وجوه توسعه به عنوان چند عاملی و چند وجهی مطابقت ندارد.

وی افزود: در ایران ضعف و تداوم فقر و نابرابری اجتماعی و سایر مسائل موجود در واقعیت جامعه امروز نمونه های مشکلات جامعه انسان محور است که علوم اجتماعی و انسانی باید رویکرد و  هدف خود را رهایی از این مسائل و مشکلات قرار دهد. همچنین نمود فرهنگ در جامعه رشد کمی و کیفی آنچنان که مد نظر بوده نداشته است و در واقع سایر سرمایه های فرهنگی نمودهای توسعه های فرهنگی قلمداد می شوند. بدیهی است در ایران عنصر دین و نمادهای معنوی ارزشهای والایی دارد که من  آنها را وارستگی توسعه ای می دانم. که دکتر آزاد سهم بسیاری در این زمینه ها دارد.

هاشمی با بیان اینکه دکتر آزاد به عنوان یک استاد شاخص در علوم اجتماعی ایران است که با نگاه به جامعه تلاش کرده این ارزشها را در ارتباط با جامعه قرار دهد و آنها را ارزیابی و بررسی کند اظهارداشت: ایشان نیاز این رشته و جامعه و موضوعات آن علم را جدی گرفته اند. دکتر آزاد به خود مسئله و موضوعات اجتماعی به شکل مستقیم پرداخته اند، نه با واسطه تئوری ها و کتابهای دانش محور مورد استفاده که متداول است. بنابراین مبانی ای که در این حوزه مطرح کرده اند این فرصت را برای دیگران ایجاد کرده  که خود را مورد نقد قرار دهد. حتی نه تنها این امکان نقد فراهم شده بلکه روحیه خودانتقادی هم دارند.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه سخنانش تصریح کرد: اساسا زندگی ایشان با تحولات جامعه همراه بوده است. بنابراین حتی در فعالیت های آموزشی در بین دانشجویان هم اهل نقد و انتقاد بوده است و هم خود پذیرای نقد از دیگران بوده. برای دانشجویان فقط یک استاد در حوزه علم و جامعه شناسی نیست، بلکه یک فعال حوزه عمومی نیز است. حضور ایشان در رسانه ها و تحلیل هایی که ایشان در مورد مسائل روز دارد. نتیجه این ویژگی ایشان است که همواره خودش را مورد نقد و نقادی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: ایشان با تیم های دانشگاهی و فرادانشگاهی ارتباط نزدیک دارد و ایشان مرد دوران عافیت نیست. بلکه در دوره های مختلف اهل کنش اجتماعی است. باز شاید به همین خاطر است که درب اتاق ایشان همیشه بر روی همه باز بوده  و شاید دلیل گستره مخالفان و موافقان ایشان هم همین بوده است. گستره مطالعاتی ایشان بسیار وسیع و در این میان بر سه پایه دین، دولت و خانواده تاکید بسیار داشته است.

هاشمی در پایان سخنانش بیان کرد: دستاورد مهم  ایشان که آثار ارزشمندی دارد و سالها می توان بر روی آن کار کرد در همین سه حوزه است. ایشان محدود به مرزهای خاصی نبودند. همان طور که محدود به فضاهای دانشگاهی هم نبودند. فعالیت های ایشان مربوط به بوم و منطقه خاصی نیست بلکه در سطح ملی و دانشگاهی و بین المللی فعال هستند. در همین جا فرصت را مغتنم می شمارم که یادی از دکتر صدیق سروستانی یار دیرینه دکتر آزاد بکنم که از خانواده بزرگ جامعه شناسی بودند و بنده افتخار شاگردی این عزیزان را داشته ام.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: