تپه باستانی 7 هزار ساله فرخ آباد زیر زباله ها

1393/9/11 ۱۰:۱۸

تپه باستانی 7 هزار ساله فرخ آباد زیر زباله ها

تپه فرخ آباد (غلامعلی تپه) در استان البرز دربرگیرنده شواهد مهمی از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره های بعدی است که اکنون به علت تخلیه انبوه زباله ها و نخاله های ساختمانی روزگار ناخوشی دارد. رضا خلج سرپرست گروه باستان شناسی تپه فرخ آباد را یکی از تپه های مهم پیش از تاریخی استان البرز دانست. او افزود: درچند دهه اخیر توسط ساکنان این منطقه تخریب و تجاوز فراوانی به عرصه و حریم این تپه وارد شده است .

 

تپه فرخ آباد (غلامعلی تپه) در استان البرز دربرگیرنده شواهد مهمی از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره های بعدی است که اکنون به علت تخلیه انبوه زباله ها و نخاله های ساختمانی روزگار ناخوشی دارد.

رضا خلج سرپرست گروه باستان شناسی تپه فرخ آباد را یکی از تپه های مهم پیش از تاریخی استان البرز دانست.

او افزود: درچند دهه اخیر توسط ساکنان این منطقه تخریب و تجاوز فراوانی به عرصه و حریم این تپه وارد شده است .

به گفته خلج انتقال خاک تپه توسط کشاورزان به زمین های کشاورزی ، ایجاد باغ و ریختن نخاله و زباله های ساختمانی در عرصه و حریم تپه در سالهای اخیر خسارت های جبران ناپذیری به آن وارد ساخته است.

این باستان شناس همچنین به خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری(richt.ir) گفت: با توجه به اهمیت فرهنگی این اثر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز طرح گمانه زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه را در دستور کار قرارداد.

پس از تایید پیشنهاد گمانه زنی توسط پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با هدف جلوگیری از تخریب و تجاوز به این محوطه باستانی مجوز گمانه زنی صادرشد.

خلج در ادامه با اشاره به ایجاد چندین گمانه با ابعاد1/5*1 در دورتادور تپه افزود:عملیات گمانه زنی به کشف شواهد و مستندات ارزشمندی از ادوار پیش ازتاریخی از تپه فرخ آباد منجر شد.

وی در پایان گفت: با توجه به تمدید طرح گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم نتایج آن پس از اتمام گمانه زنی اعلام خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: