جلسه کمیته ملی حافظه جهانی در کتابخانه ملی برگزار شد

1393/9/5 ۱۲:۰۶

جلسه کمیته ملی حافظه جهانی در کتابخانه ملی برگزار شد

جلسه كمیته ملی حافظه جهانی با دستور كار بررسی موضوع اهدای جایزه فردوسی در كتابخانه ملی برگزار شد. در این نشست که با حضور اعضای کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد درباره جایزه بزرگ فردوسی بحث و گفت‌و‌گو شد.

 

جلسه كمیته ملی حافظه جهانی با دستور كار بررسی موضوع اهدای جایزه فردوسی در كتابخانه ملی برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد درباره جایزه بزرگ فردوسی بحث و گفت‌و‌گو شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ،در ابتدای این نشست حجت الاسلام ابهری عضو کمیته ملی حافظه جهانی با اشاره به جایزه فردوسی گفت: سال ها پیش پیشنهاد اهدای جایزه فردوسی را به یونسکو مطرح کردیم که به دلیل معلق بودن فعالیت بخش جوایز یونسکو این جایزه مسکوت مانده بود و به تازگی کمیسیون ملی یونسکو این بخش را فعال کرده است و در حال پیگیری این جایزه است.

او افزود: اگر قرار باشد که این جایزه از سوی یونسکو اهدا شود طبعا باید تمام اختیارات به یونسکو سپرده شود و ما باید تلاش کنیم که در هیات داوران این جایزه جایگاهی داشته باشیم تا بتوانیم درتبیین سیاست‌های جایزه تاثیر گذار باشیم .

دکتر محمدرجبی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا این جایزه را باید تنها معطوف به کشورهایی که در حوزه فرهنگی ایران قرار دارند اهدا کنیم یا دامنه اهدای جایزه را گسترده‌تر کنیم و تمام افراد و یا موسساتی که در سطح بین المللی در حوزه فرهنگ و تمدن ایران فعالیت کرده‌اند نیز در دایره انتخاب هیات داوران قرار گیرند، گفت: اگر این جایزه را در سطح ایران فرهنگی برگزار کنیم عملا فرصت مناسبی برای معرفی سیطره فرهنگی ایران است .

در ادامه این نشست چهار نفر از اعضای کمیته برای بررسی سیاست‌های یونسکو در جایزه فردوسی انتخاب شدند. همچنین درباره ثبت ملی ترجمه شاهنامه فردوسی به زبان جغتایی از سوی کشور قزاقستان در یونسکو بحث و تبادل نظر شد.

خاطرنشان می شود کمیته ملی حافظه جهانی زیر نظر کمیسیون ملی یونسکو در ایران فعالیت می‌کند و متشکل از سازمان‌ها، نهاد‌ها و افراد حقیقی در حوزه میراث معنوی است و دبیرخانه این کمیته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار دارد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: