زیر شهر سنقر چه خبر است؟

1393/9/5 ۱۰:۵۴

زیر شهر سنقر چه خبر است؟

صدای پای تاریخ از جای جای دیار دیرین کرمانشاه به گوش می رسد، کسی چه می داند شاید این بار زنگ تاریخ در زیر زمین شهر سنقر نواخته شود! روز گذشته در صفحه فیسبوک یکی از دوستان، مطلبی عنوان 'تونل های زیرزمینی شهر سنقر از خیال تا واقعیت' منتشر شد.

 

صدای پای تاریخ از جای جای دیار دیرین کرمانشاه به گوش می رسد، کسی چه می داند شاید این بار زنگ تاریخ در زیر زمین شهر سنقر نواخته شود!

روز گذشته در صفحه فیسبوک یکی از دوستان، مطلبی عنوان 'تونل های زیرزمینی شهر سنقر از خیال تا واقعیت' منتشر شد.

در این مطلب به نقل از کهنسالان سنقری آمده است که تونلی بزرگ و عمیق میان بقعه مالک و امامزاده احمد این شهر وجود دارد و حتی گفته شده که بسیاری از قدیمی های این شهر هم اذعان کرده اند که زمانی وارد این تونل شده اند و تعداد زیادی سنگ قبر را نیز در آنجا مشاهده کرده اند!

همین سرنخ بهانه ای شد تا این موضوع را پیگیری کنیم.

 

** تونل یا قنات؟

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سنقروکلیایی که خود نیز از باستان شناسان به شمار می آید در این مورد گفت: براساس صحبت هایی که افراد محلی و پر سن و سال بیان می کنند، میان بقعه مالک و امامزاده احمد این شهر و در زیر زمین، تونلی وجود دارد.

داریوش فرمانی اظهار کرد: دو سال پیش که اقدام به پاکسازی سردابه بقعه مالک کردیم، تونلی یافت نشد و این احتمال وجود دارد که در زیر این بقعه، یکی از قنات های آب کشاورزی عبور کرده باشد.

وی البته ارتفاع بقعه را عاملی برای ایجاد علامت سووالی در مورد فرضیه قنات می داند و بر این باور است که این موضوع (احتمال وجود قنات) قابل بررسی است زیرا این سووال پیش می آید که چگونه از این ارتفاع امکان انتقال آب وجود داشته است؟

این باستان شناس گفت: سردابه بقعه مالک از سال 59 خورشیدی بسته شده بود و دو سال پیش اقدام به پاکسازی آن کردیم.

 

** سرنوشت نامعلوم تابوت ها و فقر اعتبارات پژوهشی!

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سنقروکلیایی گفت: در سال 1346 خورشیدی که یکبار دیگر این سردابه پاکسازی شده بود با استناد به عکس هایی که اکنون در مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است، تعدادی تابوت وجود داشته است.

فرمانی گفت: متاسفانه هنوز هم معلوم نیست که آن تابوت ها به کدام نقطه منتقل شده اند.

وی، نبود اعتبارات پژوهشی را دلیلی برای نپرداختن به گمانه زنی آزمایشی در مورد وجود تونل در زیر زمین شهر سنقر عنوان کرد و گفت: هرگونه کاوشگری در این رابطه مستلزم انجام گمانه زنی آزمایشی است اما در این رابطه اعتبارات کافی وجود ندارد گرچه این کار در دستور کار ما قرار دارد.

 

** نیاز به مجوز کاوشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه که اصالتا اهل سنقروکلیایی است نیز در این خصوص گفت: برای این کار نیاز به مجوز کاوشگری از پژوهشکده باستان شناسی ایران داریم.

علی فعله گری اظهار کرد: اکنون مجوز کاوش فقط برای محدوده حاشیه سدها یا جاهایی که ضرورت ایجاب کند، داده می شود و ما برای اطمینان از وجود تونل در زیرزمین شهر سنقر نیاز به دریافت مجوز از پژوهشکده باستان شناسی ایران داریم.

فعله گری در پاسخ به این سووال که ادعای وجود تونل در زیر شهر سنقر تا چه میزان معتبر است، گفت: اطلاع دقیقی از میزان صحت و سندیت این مساله ندارم.

گفته می شود حفر این نوع تونل ها (مانند تونل های زیرزمینی شهر تبریز) در دوران ایلخانیان و صفویان بسیار رایج بوده است.

به هرحال بجاست که متولیان امر بخصوص مسوولان ارشد استان برای این کار اعتبار لازم تخصیص دهند زیرا در صورت کشف این تونل و واقعیت داشتن آن، یکی از آثار تاریخی جذاب را دارا خواهیم شد که باعث ورود گردشگران و کسب درآمد برای شهرستان سنقروکلیایی باشد که از نظر موقعیت جغرافیایی در نوعی بن بست واقع شده است، خواهد شد.

شهرستان سنقروکلیایی با 92 هزار نفر جمعیت دارای آثار تاریخی و طبیعی زیادی است و در 85 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده است.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: