وزیر پیشنهادی علوم: برای حل تمام مشکلات دانشگاه برنامه دارم

1393/8/26 ۰۸:۵۰

وزیر پیشنهادی علوم: برای حل تمام مشکلات دانشگاه برنامه دارم

فخرالدین دانش آشتیانی با کارنامه 16 ساله مدیریت در وزارت علوم، با تمام قوا به میدان آمده تا قفل بسته وزارت علوم را با کلید رئیس جمهوری و مجلس شورای اسلامی باز کند. قفلی که انگار برای خیلی‌ها طلسم شده بود. دانش آشتیانی در گفت‌و‌گوی کوتاهی که با خبرنگار «ایران» دارد، می‌گوید با برنامه‌ای که در دست دارد می‌خواهد سر و سامانی به وضعیت کیفی دانشگاه‌ها دهد. اما پیش از اینها باید از چالش مهم رأی اعتماد در مجلس گذر کند. او می‌گوید مسأله مهم، شناخت نمایندگان از من، عملکرد، شخصیت و بینش ام است. این شناخت نیز با تعامل به دست می‌آید.

 

 

 هدی هاشمی: فخرالدین دانش آشتیانی با  کارنامه 16 ساله مدیریت در وزارت علوم، با تمام قوا به میدان آمده تا قفل بسته وزارت علوم را با کلید رئیس جمهوری و مجلس شورای اسلامی باز کند. قفلی که انگار برای خیلی‌ها طلسم شده بود. دانش آشتیانی در گفت‌و‌گوی کوتاهی که با خبرنگار «ایران» دارد، می‌گوید با  برنامه‌ای که در دست دارد می‌خواهد سر و سامانی به وضعیت کیفی دانشگاه‌ها دهد. اما پیش از اینها باید از چالش مهم رأی اعتماد در مجلس گذر کند. او می‌گوید مسأله مهم، شناخت نمایندگان از من، عملکرد، شخصیت و بینش ام است. این شناخت نیز با تعامل به دست می‌آید.

***

از نظر شما مهمترین چالشی که هم‌اکنون در وزارت علوم وجود دارد چیست ؟

تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی برایم بسیار مهم است. موضوع دیگری که وجود دارد بحث اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، این مسأله هم پر اهمیت است. بسیاری از تحصیلکرده‌ها هم‌اکنون جویای کار هستند. باید برنامه‌ریزی صحیح برای برخی رشته‌ها انجام دهم تا فارغ‌التحصیل سریع وارد بازار کار شود. در این باره بسیار حساس هستم و برای تمامی مباحث آموزشی و پژوهشی وزارت علوم و دانشگاه‌ها برنامه دارم. اگر رأی اعتماد بگیرم تمامی چالش‌های این حوزه را به سرانجام  می‌رسانم.

 

اولویت‌های شما در وزارت علوم چیست؟

مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. وزارت علوم همیشه در عملکرد و اجرا مشکل داشته است. امیدوارم بتوانم همه مسائل را به موازات پیش ببرم. اولین اولویتم توسعه کیفی دانشگاه‌ها است. فکر می‌کنم به‌اندازه کافی توسعه کمی داشته ایم و حالا زمانش رسیده تا این توسعه کمی را تبدیل به کیفی کنیم. موضوع بعدی ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها است. بحث تجاری کردن علم برایمان بسیار مهم است. البته باید دقت کنیم که این سه حوزه را با هم پیش ببریم تا بتوانیم در مدت زمان کوتاه موفق شویم.

 

برنامه شما برای پویایی دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی چیست؟

وقتی صحبت از تشکل‌های دانشجویی می‌شود ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت کمپین‌های سیاسی می‌رود. این موضوع مد نظر ما نیست.تشکل‌های دانشجویی به این معناست که خود دانشجو فعالیت داشته باشد و هیچ فردی از بیرون دانشگاه در  فعالیت دانشجویان دخالت نکند و اجازه دهند دانشجو با اراده خودش و جهت فکری خودش امور سیاسی دانشگاه را پیش ببرد. در این هنگام محیط دانشگاهی با نشاطی خواهیم داشت. البته هم‌اکنون فضای دانشگاه را به لحاظ سیاسی آرام می‌دانم و فکر می‌کنم اگر روابط استاد و دانشجو را تقویت کنیم این فضا بهتر هم خواهد شد.

 

وقتی نام شما به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح شد برخی از سایت‌ها و البته افراد شروع به فضا‌سازی علیه شما کردند، شایعاتی چون مخالفت شما با تشکل‌های بسیجی، امضای نامه حمایت از تحصن کنندگان و... چه پاسخی برای این افراد دارید؟

برخی‌ها سعی دارند مرا سیاسی نشان دهند. شخصیت بنده علمی و فرهنگی است. این بدان معنا نیست که چهره سیاسی بد است. نه به هیچ عنوان. اما بنده شخصیت سیاسی ندارم. برخی از دوستان علاقه به حاشیه دارند و اصرار دارند مرا به این وادی بکشانند. موضوعات مطرح شده علیه من تا به امروز بسیار است. بنده از این تریبون همه موارد را تکذیب می‌کنم. هیچ نامه‌ای امضا نکرده‌ام و اصلاً برخی از این نامه‌ها حتی محتوایش را نمی‌دانم. همه این موارد را تکذیب می‌کنم. برخی از دوستان اعلام کردند بنده محکومیت قضایی دارم؛ به صراحت می‌گویم که تاکنون محکوم نشدم حتی احضار هم نشدم.هیچ وقت رفتاری انجام ندادم تا در مظان اتهام باشم. درباره آن تحصن هم که برخی سایت‌ها مطرح کردند باید بگویم آن زمان معاون وزیر نبودم.از تحصن هم حمایت نکردم. این موارد دروغ محض است.

 

روزهای شلوغی را می‌گذرانید و زمان زیادی هم به برگزاری جلسه رأی اعتماد نمانده،  ارزیابی تان از تعامل با نمایندگان مجلس تاکنون چه بوده؟

بحث تعامل با مجلس به دو روش است.یک مرحله قبل از رأی اعتماد و یک مرحله بعد از رأی اعتماد است. هم‌اکنون در حال رایزنی با نمایندگان مجلس هستم  و البته روزهای شلوغ و پر رفت و آمدی را سپری می‌کنم.در این مرحله می‌خواهم نمایندگان مجلس بیشتر با برنامه هایم آشنا شوند و البته موضوع بسیار مهم قبل از برنامه‌ها، بینش و تفکراتم است. فکر می‌کنم اگر نمایندگان با بینش و رفتارم آشنا شوند و بدانند مثل بسیاری از خدمتگزاران انقلاب کارنامه قابل قبولی داشته ام  دیگر خیالشان راحت می‌شود و  نمایندگان نیز با من همراه می‌شوند. بنده 16 سال در وزارت علوم خدمت کرده ام و با تمام مسائل و مشکلات این حوزه آشنا هستم. در روزهای اخیر موضوعاتی مطرح شد که من با آقای دکتر معین به وزارتخانه آمده‌ام، این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست. باید بگویم من  در سال 64 همزمان با ورود آقای دکتر فرهادی به وزارتخانه آمدم.آن زمان بخش عمرانی وزارتخانه را برعهده داشتم. مسأله جنگ مطرح بود. دکتر فرهادی گفت چون شما با فرماندهان جنگ و سپاه آشنا هستید خوب است مسأله حضور دانشگاه را در جبهه‌ها پر رنگ کنید. چون موضوع نظام و مملکت بود؛  قبول کردم.

 

فکر می‌کنید به این تعامل مورد نظرتان  با نمایندگان مجلس برسید؟

اگر نمایندگان مجلس سوابقم را بدانند مطمئنم  آن کسانی که قصد خدمت به کشور و توسعه نظام علمی را دارند با بنده همراه خواهند شد.مطمئن هستم به نتیجه مطلوب می‌رسم و می‌توانم مسأله کشدار جاری در وزارت علوم و دانشگاه را خاتمه دهم.

روزنامه ایران

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: