وزیر پیشنهادی علوم: توسعه كشور در گرو تحول ساختاری آموزش عالی است

1393/8/24 ۰۹:۳۲

وزیر پیشنهادی علوم: توسعه كشور در گرو تحول ساختاری آموزش عالی است

دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم با تاکید بر آن که همه اقدامات در وزارت علوم باید بر اساس قانون و در چارچوب قانون صورت گیرد گفت: تمامی موضوعات موجود در وزارت علوم از جمله دانشجویان ستاره‌دار، استادان بازنشسته و بورسیه‌ها را براساس قانون و در چارچوب قانون پیگیری خواهم کرد.

 

 

دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم با تاکید بر آن که همه اقدامات در وزارت علوم باید بر اساس قانون و در چارچوب قانون صورت گیرد گفت: تمامی موضوعات موجود در وزارت علوم از جمله دانشجویان ستاره‌دار، استادان بازنشسته و بورسیه‌ها را براساس قانون و در چارچوب قانون پیگیری خواهم کرد.

وی درگفتگو باایسنا برپایی «نهضت خوابگاه‌سازی» و ساخت بیش از یک میلیون متر مربع خوابگاه دانشجویی برای تامین آرامش و رفع مشکل مسکن دانشجویان غیربومی را به عنوان یکی از اقداماتی که در زمان تصدی‌گری معاونت طرح و توسعه وزارت علوم انجام داده مورد اشاره قرار داد.

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر اصل استقلال دانشگاه‌ها، ادامه داد: همان طور که در لایحه تغییر ساختار وزارت علوم نیز مطرح شده دانشگاه‌ها باید به سمت تغییر ساختار بروند و ضمن تحول ساختاری و استقلال مالی البته تحت ضوابط درست و قانونی، به صورت هیات امنایی فعالیت کنند که در آن زمان این مهم در لایحه تغییر ساختار مطرح و در مجلس نیز تصویب شد.

اسلامی‌شدن یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره دانش‌آشتیانی به عنوان عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌هاست.

وزیر پیشنهادی علوم که دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است، از بنیانگذاران شیوه‌های نوین تعلیم و تربیت با تاکید بر تربیت دینی و اخلاقی در مجتمع آموزشی مفید است که به گفته خود می‌تواند با تکیه بر این تجربه، به پیوند میان نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کمک موثری بکند.

وی در ادامه این گفتگو به مسیر توسعه کشور اشاره و این توسعه را در گرو تحول ساختاری در نظام آموزش عالی خواند و در عین حال تاکید کرد که تحول ساختاری باید از آموزش پرورش شروع شود.

دانش آشتیانی همچنین با اشاره به لزوم تربیت «فارغ‌التحصیل کارآفرین» ادامه داد: برنامه‌های آموزشی ما باید ترکیبی از برنامه های درسی و مهارت باشد؛ به عبارت دیگر دانشجویان باید علاوه بر واحدهای درسی، از نظر مهارت نیز آموزش ببینند.

ارتقای کیفیت آموزش عالی و اعتباربخشی به رشته‌ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از فرایند تبدیل علم به فناوری‌های نو و تجاری سازی آنها، حرکت به سوی الگوی اسلامی – ایرانی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری، اصلاح ساختاری در سطح دانشگاه و وزارت و نهادینه‌کردن استقلال عملیاتی دانشگاه در برابر پاسخگویی و التزام اجتماعی برخی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم است.

او با اعتقاد به اینکه دانشگاه باید اعتبار واقعی خود را پیدا کند بر پیگیری حقوق جامعه دانشگاهی و مطالبات بحق آنها هم به عنوان یک اصل تاکید کرد.

وزیر پیشنهادی علوم در عین حال با انتقاد از توسعه کمی دانشگاه‌ها طی سال‌های گذشته بر اصل «توسعه متوازن آموزش عالی»تاکید کرد و گفت: توسعه آموزش عالی باید متوازن و در راستای عدالت آموزشی و چارچوب سند آمایش صورت گیرد تا همه شهرهای دور و نزدیک براساس نیاز و ظرفیت‌ها از امکانات بهره‌مند شوند.

«تجاری‌سازی علم» برنامه دیگر دکتر دانش آشتیانی است که درباره آن گفت: باید برای مردم نقش و تاثیر دانشگاه ها در رفع مشکلات و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها تبیین شود. دانشگاه باید بتواند علم و دانش خود را تجاری و تبدیل به ثروت و از این طریق در رفاه و پیشرفت کشور نقش ایفا کند؛ به عبارت دیگر تجاری شدن علم حلقه گمشده‌ایست که با حمایت دانشگاهیان باید شکل گیرد.

دانش آشتیانی درباره فعالیت‌های سیاسی دانشگاه‌ها نیز گفت: محیط‌های علمی مکان جنجال‌های سیاسی نیست؛ محیط‌های علمی باید با نشاط باشد تا دانشجو در امنیت کافی تحصیل کند.

به گفته وی، وزارت علوم یک وزارتخانه علمی است و باشگاه سیاسی نیست. همه افرادی که در این وزارتخانه هستند افرادی آکادمیک و دانشگاهی و در عین حال مومن و متدین هستند؛ بنابراین باید به آن‌ها اعتماد کرد.

وی ادامه داد: ورود گروه های سیاسی به دانشگاه، سم مهلکی برای دانشگاه است؛ البته این به معنای آن نیست که دانشجو سیاست نداشته باشد و با آن بیگانه باشد، اما دخالت‌های از بیرون برای دانشگاه بحران‌ساز است.

دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه «بنده به هیچ عنوان مخالف فعالیت‌های سیاسی دانشجویان نیستم» بر فعالیت و پویایی کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی در چارچوب آیین‌نامه و ضوابط تاکید کرد.

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر این که وابسته و وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی و غیره نیست ادامه داد: بنده با تیم‌ها و افراد مختلف کار کرده‌ام اما شخصیت مستقلی هستم. ایده و طرح‌های خود را دارم. کاراکتر من سیاسی نیست؛ من یک مدیر اجرایی هستم و کارشناس تعلیم و تربیت. بنده 16 سال در دانشگاه و وزارت علوم بودم. از زیر و بم مسائل آموزش عالی آگاهی دارم و می‌دانم چگونه کشتی بحران‌زده آموزش عالی را به ساحل امن برسانم.

وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ممکن است برخی از نمایندگان مجلس چندان از سوابق اجرایی و مدیریتی و آموزشی وی آگاهی نداشته باشند، گفت: فارغ از آنکه برخی‌ درباره من چه می‌گویند، انتظار می‌رود نمایندگان رزومه کاری من را مطالعه و بر اساس آن از بنده شناخت پیدا کنند، البته بنده با حضور در مجلس و گفتگو با نمایندگان تلاش خواهم کرد برنامه‌ها و ایده‌های خود را بیشتر تبیین کنم.دانش‌آشتیانی در ادامه در پاسخ به برخی اخبار مبنی بر مخالفت وی با حضور بسیج در دانشگاه‌ها نیز گفت: کسی که تمام زندگی خود را برای انقلاب و نظام گذاشته است چگونه می‌تواند بگوید با بسیج مخالف است؟ در آن زمان که دوران دفاع مقدس بود بسیج به عنوان پایگاه نظامی وجود داشت که سهم بسیاری در جبهه و جنگ داشت. آن زمان تشکلی به نام بسیج دانشجویی وجود نداشت که بنده مخالف حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها باشم.

وی با اشاره به تاکید حضرت امام بر بسیج علمی در دانشگاه بعد از پایان جنگ تحمیلی، گفت: امام در بیانیه‌ای تاکید داشتند که دانشگاه‌ها با تولیدعلم باید بتوانند کشور را به سوی توسعه و پیشرفت سوق دهند که برنامه ریزی برای بسیج علمی دردستورکار قرار گرفت. ضمن آنکه با حضور بسیج به عنوان یک پایگاه نظامی صرف در دانشگاه موافق نبودیم اگرچه برنامه‌هایی برای جذب دانشجویان علاقه مند به بسیج در دانشگاه ها اجرا کردیم.

وی ادامه می‌دهد: کاراکتر من وارد شدن به دعواها و مسائل سیاسی نیست؛ من یک شخصیت آموزشی و تربیتی هستم و تمام ادعاها مبنی بر حضور بنده در حوادث 78 و 88 هم کذب است.

دانش آشتیانی همچنین با بیان اینکه « بنده اهل تعامل و مشورت هستم» تاکید کرد: این تعامل به معنی بده‌بستان نیست بلکه بر مبنای گفتگو و مشورت است؛ زیرا اعتقاد دارم اگر در این فضای سالم حرف بزنیم همه یک حرف را خواهیم زد اما متاسفانه برخی علاقه دارند میانه‌ها را بر هم بزنند و جو را متشنج و ناآرام نشان دهند.

وی گفت: من شخصیت سیاسی نیستم اما دیدگاه سیاسی خودم را دارم و سیاست را خوب می‌فهمم اما معتقدم هرچیزی در جایگاه خود. من اعتقاد دارم از مشارکت همه گروه‌ها و قشرهای مختلف متعهد و در چارچوب نظام باید استفاده کرد اما این به معنای وابستگی به آن‌ها نخواهد بود.

 

تداوم وضعیت کنونی وزارت علوم به مصلحت نیست

دکتر میرزاده در نشست خبری خود در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با بیان این که وزیر پیشنهادی مورد قبول اکثریت جامعه دانشگاهی است، گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس ضرورت های وزارت علوم را درک کرده و با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی این وزارت خانه را از روند کنونی که برای توسعه علمی کشور مناسب نیست خارج کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براین که دوران ریاست فرهاد دانشجو از گزارش تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد حذف شده است، گفت: این سوال را باید از مسئولان تحقیق و تفحص بپرسید چون محدودیتی در ارائه گزارش وجود نداشته است و حذف گزارش در آن دوران را باید مسئولان و نمایندگان تحقیق و تفحص به افکار عمومی پاسخ دهند.

وی با اشاره به توسعه تحصیلات تکمیلی و برنامه های این دانشگاه برای آن نیز اظهار داشت: کیفیت و توسعه کیفی یکی از مهمترین اولویت های این دانشگاه است زیرا تحصیلات تکمیلی در ذات خود توسعه کیفی را نیز به همراه دارد.

 

لطمه جدی به آموزش عالی

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم هم گفت: بی ثباتی وزارت علوم لطمه جدی به آموزش عالی کشور زده است.

دکتر امید در گفتگو با ایسنا افزود: تداوم این بی ثباتی وزارت علوم خسارات جبران ناپذیری به مجموعه آموزش عالی خواهد زد. مخصوصا اکنون که فصل تنظیم لایحه بودجه سال 94 است و در مقطع تدوین لایحه برنامه ششم توسعه قرار داریم، تداوم این وضعیت به هیچ وجه به صلاح آموزش عالی، دولت و مجلس نیست.

وی بااشاره به سوابق وزیرعلوم پیشنهادی گفت:‌دکتر دانش آشتیانی بیش از اینکه یک چهره سیاسی باشد، یک فرد اجرایی و عملیاتی است و می‌تواند کمک بزرگی به تثبیت وضعیت آموزش عالی مخصوصا ارتقای جایگاه وزارت و مجموعه آموزش عالی در برنامه ششم کند.

 

مدیری ارزشی، اجرایی و عملگرا

معاون پارلمانی وزیرعلوم، وزیر پیشنهادی علوم را مدیری ارزشی، اجرایی و عملگرا دانست.

دکتر نصیری قیداری،فخر‌الدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم را یکی از نیروهای ارزشی و با سابقه و تجربه طولانی و موفق در حوزه آموزش عالی دانست و با بیان این که وی با وزرایی با خط و مشی های سیاسی مختلف کـار کرده است، خـاطـرنـشان کـرد: وی بیشتر چهره‌ای اجرایی و عملیاتی بوده تا صبغه سیاسی داشته باشد.

معاون پارلمانی وزیر علوم تصریح کرد: دکتر دانش آشتیانی فردی ارزشی است و زمانی که نیاز بود در جبهه‌ها رشادت خود را نشان داد و در مقاطعی که دانشگاه‌ها با مسائلی همچون بحران خوابگاه‌ها مواجه بودند، بیش از یک میلیون متر مربع خوابگاه ساخته شد.

همچنین در زمینه بحران تجهیزات آزمایشگاهی که از الزامات تحصیلات تکمیلی است ایشان در اختصاص 400 میلیون دلار فاینانس که جان تازه‌ای به آزمایشگاه بخشید نقش موثری داشت.

وی در پایان در خصوص رای اعتماد مجلس به دکتر آشتیانی خاطرنشان کرد: به عنوان کارشناس آموزش و پژوهش از نمایندگان محترم مجلس که به رای تک تک آنها احترام خاصی می‌گذارم، خواهش می‌کنم ابتدا دکتر دانش را خوب بشناسند، رزومه و سابقه او را مطالعه کرده و سپس رای دهند البته رای آنها هرچه باشد قابل احترام است زیرا به عنوان کسی که سابقه نمایندگی در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی را داشته‌ام می‌دانم که دغدغه نمایندگان چیزی جز اصلاح امور کشور نیست.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: