شناسایی توانمندی‌های نظامی و دفاعی دوره ساسانی

1393/8/20 ۱۰:۳۰

شناسایی توانمندی‌های نظامی و دفاعی دوره ساسانی

دومین دوره پژوهش‌های بین‌الملل بر روی دیوارهای بزرگ ساسانی و تاسیسات وابسته آن در منطقه گرگان برای شناسایی توانمندی‌های نظامی و دفاعی دوره ساسانی آغاز شد. «جبرئیل نوکنده»، سرپرست ایرانی گروه باستان‌شناسی با اعلام این خبر افزود: هدف نهایی از اجرای این طرح کسب اطلاعات جدید از یکی از قدرت‌های بزرگ دوران باستان یعنی دوره‌ی ساسانی است که نسبت به دیگر امپراطوری‌های جهان مانند روم کمتر شناخته شده، در حالیکه در زمان خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

 

دومین دوره پژوهش‌های بین‌الملل بر روی دیوارهای بزرگ ساسانی و تاسیسات وابسته آن در منطقه گرگان برای شناسایی توانمندی‌های نظامی و دفاعی دوره ساسانی آغاز شد.

«جبرئیل نوکنده»، سرپرست ایرانی گروه باستان‌شناسی با اعلام این خبر افزود: هدف نهایی از اجرای این طرح کسب اطلاعات جدید از یکی از قدرت‌های بزرگ دوران باستان یعنی دوره‌ی ساسانی است که نسبت به دیگر امپراطوری‌های جهان مانند روم کمتر شناخته شده، در حالیکه در زمان خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

او چگونگی دست‌یابی به این پیشرفت‌ها را یک ابهام تاریخی دانست و ادامه داد: این در حالی‌ است که بخشی از موفقیت این امپراطوری به دلیل سرمایه‌گذاری هدفمند در توانایی‌های نظامی و دفاعی بوده است.

به گفته‌ی او در این طرح مشترک همچنین مطالعات علوم میان رشته‌ای برای شناسایی مسائل ناشناخته دیوارهای بزرگ و تاسیسات وابسته مانند زمین‌شناسی، مطالعات گیاه باستان‌شناسی، مطالعات جانورشناسی، مطالعات منظر باستان‌شناسی، استفاده از روش‌های کاوش بدون خاک‌برداری مانند ژئوفیزیک، مطالعات باستان‌شناسی زیر آب در دستور کار قرار دارد.

سرپرست ایرانی این پژوهش مشترک جبرئیل نوکنده از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سرپرست خارجی ابرهارد سوئر از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند است. در این طرح 20 پژوهشگر از کشورهای ایران، آلمان، ایتالیا و روسیه از پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان، دانشگاه «ادینبورگ» اسکاتلند و دانشگاه «وینچستر» بریتانیا، موسسه‌ی باستان‌شناسی آلمان و دانشگاه «آکس مارسی» فرانسه مشارکت دارند.

دو دیوار بزرگ تاریخی به نام‌های «دیوار بزرگ گرگان» و «دیوار تمیشه» از جنس آجر در گرگان قراردارند، که در امتداد خود دارای تاسیسات و قلعه‌های متصل و غیرمتصل بودند که طول دیوار بزرگ گرگان نزدیک به 200 کیلومتر است.

این پژوهش‌ها بر اساس تفاهم‌نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دانشگاه «ادینبورگ» اسکاتلند به مدت سه سال (1393_1396) روی دیوارهای تاریخی جلگه گرگان و تاسیسات وابسته به آن صورت خواهد گرفت.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: