انتشار آرای امام خمینی درباره وجودشناسی عرفانی

1393/8/17 ۱۱:۱۴

انتشار آرای امام خمینی درباره وجودشناسی عرفانی

کتاب «آرای اختصاصی امام خمینی در وجودشناسی عرفانی» نوشته سید مرتضی مبلغ توسط پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شد.

 

کتاب «آرای اختصاصی امام خمینی در وجودشناسی عرفانی» نوشته سید مرتضی مبلغ توسط پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شد.

در مجموعه آثار عرفانی امام خمینی(ره) به عنوان یکی از اصحاب و اساتید عرفان، به ویژه در آثار وجودشناسی ایشان، آرا و نظریاتی بدیع و مبتکرانه به چشم می‌آید که به نظر می‌رسد علاوه بر آن‌که در آثار هیچ‌یک از اصحاب و اساطین عرفان موجود نبوده و اختصاصی ایشان است، بلکه به رفع برخی کاستی‌ها و اشکال‌ها در عرفان نظری منجر شده و به استحکام و تقارن بیشتر برخی از نظریات کمک می‌رساند.

هدف از نگارش کتاب «آرای اختصاصی امام خمینی در وجودشناسی عرفانی» کشف و استخراج آرای اختصاصی امام (ره) در حوزه وجود‌شناسی عرفانی است. این کتاب به بررسی آرای مذکور پرداخته و در مرحله اول، اختصاصی بودن آن‌ها را مورد ارزیابی و اثبات قرار می‌دهد. سپس در مرحله دوم به بررسی و آزمون صحت و استحکام آن‌ها می‌پردازد و آثار مترتب بر آن‌ها را در ساحت علم عرفان مشخص می‌کند.

این کتاب 5 فصل دارد که عناوین‌شان به ترتیب عبارت است از: «تعلق جعل به ماهیت»، «انطباق عماء با فیض اقدس»، «اطلاق وجود و قوی‌ترین دلیل آن»، «ملاک اعتبارات وجود» و «ترجیح تجلی و ظهور بر صدور».

 

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

از جمله ابن سینا برای واجب‌الوجود ماهیتی جز وجود قائل نشده و دلیلش را آن می‌داند که اگر برای حق تعالی ماهیتی باشد که در مرتبه آن، موجود نباشد، وجود حق تعالی من جمیع‌الجهات نخواهد بود، چون در مرتبه ماهیت موجود نیست، و این امر مستلزم ترکیب ذات از وجدان و فقدان، و محدودیت ذات است که با وجوب ذاتی منافات دارد. به عبارت دیگر، اگر اتصاف حق‌تعالی به وجود، در مرتبه ذات او نباشد، وجودش ذاتی نیست بلکه عرضی است و هر عرضی معلول است. لذا ماهیت حق‌ تعالی در اتصاف به وجود نیازمند امری زاید بر خویش و در نتیجه معلول استو این امر با وجوب ذاتی منافات دارد.

صدرالمتالهین نیز در تقریر خود، از سه زاویه سه دلیل بر آن ارائه کرده است. در دلیل اول از طریق «نفی امکان و معلولیت»، در دلیل دوم از طریق «نفی تقدم وجود شیء بر وجود خود» و در دلیل سوم از طریق «نفی زوال وجود واجب»...

این کتاب با 260 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: