«طهران تا تهران» کتابی در توصیف بناهای کمتر شناخته‌شده تهران

1393/8/14 ۱۱:۳۶

  «طهران تا تهران» کتابی در توصیف بناهای کمتر شناخته‌شده تهران

جلد دوم از مجموعه 15 جلدی از «طهران تا تهران» به چاپ دوم رسید. این کتاب به تالیف حمید رضا نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، تصاویر و توصیفاتی را از بناهای کمتر شناخته شده تهران و بناهایی که دیدار از آنها برای عموم مردم ممکن نیست، ارائه کرده است.

جلد دوم از مجموعه 15 جلدی از «طهران تا تهران» به چاپ دوم رسید. این کتاب به تالیف حمید رضا نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، تصاویر و توصیفاتی را از بناهای کمتر شناخته شده تهران و بناهایی که دیدار از آنها برای عموم مردم ممکن نیست، ارائه کرده است.

 نوروزی توضیح داد: عنوان دقیق این کتاب «میراث طهران: گنجینه‌ بناهای ناشناخته» است که پژوهش‌ها و جمع‌آوری تصاویر و اسناد مورد نیاز آن، هشت سال طول کشیده است.

نوروزی هدف اصلی این پروژه را معرفی بخش‌هایی از تهران اعلام کرد که کمتر در دسترس عموم مردم بوده و دیدار از آنها به دلیل آن که در اختیار ارگان‌ها مختلف دولتی و نظامی هستند، برای مردم ممکن نبوده است.

وی درباره محتوای این کتاب گفت: کلیساهای تهران از جمله کلیسای طاطائوس در مولوی و کلیسای گیورک مقدس در میدان شاهپور، خانه‌های قدیمی مانند خانه قوام‌الدوله، کاخ فرمانیه و کاخ سلطنت‌آباد از جمله 13 بناهایی هستند که در این کتاب معرفی شده‌اند.

نوروزی با بیان این نکته که آشنایی‌ با سیمای تهران، از اهداف این پروژه بوده است، گفت: اماکن و بناهای زیادی در تهران هستند که برای اولین بار تصاویری از آنها در یک کتاب منتشر می‌شوند. کاخ «سلطنت‌آباد» که امروز در اختیار وزارت دفاع است و سفارتخانه‌های تاریخی دوره قاجار مانند «باغ قلهک»(سفارت سابق انگلیس) نمونه‌هایی از این مکان‌ها هستند.

وی یادآوری و تشریح هویت هر بنا را یکی دیگر از اهداف این کتاب عنوان کرد و گفت: در معرفی هر مکان تنها به توصیف بنا اکتفا نشده و تصاویر و اسنادی از هویت تاریخی آن‌ها فراهم و ارائه شده‌اند.

نوروزی توضیح داد: مثلا در معرفی باغ نگارستان که زمانی دانشسرای عالی بوده است، عکس‌هایی از کلاس‌های درس آن زمان، به همراه متن و باقی تصاویر به معرفی این بنا اضافه شدند یا معرفی کاخ «سلطنت آباد» را با نمایش عکس‌هایی از محاکمه مصدق همراه کرده‌ایم.

 

کتابی مجزا در معرفی کاخ فرمانیه

این پژوهشگر و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که تهیه عکس‌ها و اسناد با چه دشواری‌هایی همراه بوده‌اند؟ توضیح داد: متاسفانه افرادی که آرشیوهای ملی ایران را در دست دارند خود را مالک این آثار و نه کلید‌دار آنها می‌دانند.

وی توضیح داد: این مجموعه پژوهش‌ها در 15کتاب‌ ارائه خواهند شد و در حال حاضر بخش‌های زیادی از عکس‌ها و مدارک محتوای آنها آماده هستند.

نوروزی درباره کتاب پیش‌رو که جلد دوم از این مجموعه است، گفت: این کتاب جلد دوم از سه جلدی است که به بناهای دوره قاجار اختصاص دارد.

وی ادامه داد: این پروژه معرفی بناهای تاریخی تهران تا ابتدای دوره پهلوی اول را در برنامه خود قرار داده و همچنین تمرکزی ویژه در معرفی بناهایی خاص مانند کاخ فرمانیه داشته و آنها را در مجلدهایی مجزا معرفی خواهد کرد.

 

فراموش می‌کنیم که تهران پایتخت قاجار بوده

مولف کتاب «از طهران تا تهران» با اشاره به این نکته که اگر اصفهان را پایتخت صفویه می‌دانیم، تهران هم پایتخت قاجار بوده است، یادآور شد: بسیاری از بناها در تهران وجود دارند که باورمان نمی‌ شود که تهران چنین بناهایی داشته است. تفاوتی که تهران با دیگر شهرستان‌ها دارد در این است که بناهای تاریخی آن در اختیار بازدید عموم قرار نگرفته‌اند و این کتاب هدف خود را ارائه نمایشی از این بناها قرار داده است.

این پژوهشگر درباره کتاب حاضر و جلد سوم این مجموعه که تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد، توضیح داد: هر یک از کتاب‌ها معرفی تصویری و توصیفی، حدود 12 بنا را در بر می‌گیرند که بیش از همه با استقبال معماران شده و خواهد شد.

حمیدرضا نوروزی متولد 1337 و عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران در رشته گرافیک و عکاسی است. «تجلی ذوق ایرانی در نمایشگاه آثار موزه‌ای صنایع دستی معاصر ایران» و «جلوه‌های زندگی، هنر و معماری» دو کتاب دیگر این نویسنده هستند که اولی در سال 1375 توسط سازمان صنایع دستی ایران و دومی در 1386 توسط انتشارات یساولی منتشر شده‌اند.

چاپ اول کتاب «ازطهران تا تهران» در سال 1390منتشر شد و چاپ دوم آن به دو زبان فارسی و انگلیسی، در 237 صفحه با طرح روی جلد از حمیدرضا نوروزی (مولف کتاب) با شمارگان 3هزار نسخه در دو قطع رحلی و خشتی به ترتیب به بهای 95 هزار و 60 هزار تومان از سوی انتشارات یساولی به بازار عرضه شده‌اند.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: