بنای باستانی بازه هور دریچه ای تازه به دوران ساسانی باز می کند

1393/7/15 ۱۲:۱۰

بنای باستانی بازه هور دریچه ای تازه به دوران ساسانی باز می کند

سرپرست تیم کاوش بنای بازه هور گفت: بنای باستانی بازه هور در خراسان رضوی می تواند دریچه ای تازه به دوران ساسانی باز کند و به قطبی برای شناسایی آن دوران تبدیل شود.

 

سرپرست تیم کاوش بنای بازه هور گفت: بنای باستانی بازه هور در خراسان رضوی می تواند دریچه ای تازه به دوران ساسانی باز کند و به قطبی برای شناسایی آن دوران تبدیل شود.

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، میثم لباف خانیکی افزود: بر این اساس می توان از بازه هور که در 70 کیلومتری مشهد واقع است به عنوان ظرفیت بالقوه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، جذب گردشگران و ایجاد مرکز مطالعاتی باستان شناسان استفاده کرد.

وی اظهار کرد: با نگاهی به شواهد و آثار پیرامون بازه هور می توان به 'سامانه جامعی از نظام معیشت' در این منطقه پی برد.

سرپرست تیم کاوش بنای باستانی بازه هور گفت: علاوه بر امکانات طبیعی، بناهایی در این مکان ساخته شده که نشانگر اکوسیستم دوره ساسانی است که در کمتر جایی اکنون این چنین نظام معیشتی دوره ساسانی به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.

لباف افزود: در گذشته ساختار و هویت این اثر 'آتشکده یا پاسگاه میان راهی' گمانه زنی شده بود اما آتشکده ها در گذشته لوازم و عناصر ثابتی همچون سکو داشتند ولی در ترانشه هایی که در این مکان ایجاد شد با سکو و آتشدانی که اصولا جزو معماری آتشکده ها است مواجه نشدیم و حتی آثاری از سنگ گداخته نیز به چشم نخورد.

وی یکی از مهمترین یافته ها را در این دوره کشف ورودی بنا عنوان و بیان کرد: در یکی از کاوشها شالوده دیواری پیدا شد که پلان بنا را تغییر داد چون تاکنون کسی موفق به مشاهده این دیوار نشده بود لذا بر اساس همین یافته توانستیم ورودی اصلی بنا را پیدا کنیم و فرضیات قبلی که در جبهه جنوبی باید مطالعات بیشتری صورت گیرد، اثبات شد.

سرپرست تیم کاوش بنای بازه هور گفت: یکی از دستاوردهای ما در این کاوش پی رسی بنا بود که نشان داد این بنا زیرساخت سازه ای ندارد و پس از هزار و 700 سال بر روی شالوده رسی پابرجا مانده است.

وی افزود: بررسی و مطالعات بر سطح دیوارها و قطعات گچ انباشته در پای دیوارها این فرضیه را قابل طرح می کند که گویا قطعاتی از گچبری در برخی نقاط نصب بوده و رویه دیوارها گچ اندود بوده است.

لباف ادامه داد: تاکنون موفق شده ایم به اطلاعات زیادی در مورد بنای سنگی بازه هور دست یابیم اما شناخت کامل آن و جایگاهش با توجه به تحولات معماری در طول 400 سال دوره ساسانیان برای سالیابی دقیق بنا نیازمند مطالعات آزمایشگاهی است لذا درتلاش هستیم نمونه هایی از ملاط گچ آن را به دانشگاه آکسفورد ارسال کنیم.

بنای سنگی بازه هور متعلق به دوره ساسانی در فاصله تقریبی ۸۰ کیلومتری جنوب شهر مشهد در مجاورت روستای رباط سفید کنار جاده قدیم مشهد - تربت جام واقع است.

این بنای باستانی دارای سه ورودی و یک گنبد مرتفع است.

ساختار بنا بگونه ای است که به نظر می رسد بخشی باقیمانده از یک مجموعه بزرگتر است. اخیرا یکی از پژوهشگران ایرانی نظریه وجود خاصیت نجومی این بنا را نیز مطرح کرده است.

ساسانیان نام دودمانی ایرانی است که از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی(۴۲۷ سال) تا پیش از دوره اسلامی بر ایران حکومت کردند.

سلسله ساسانی 400 سال امپراطوری جهانی داشت و دنیا را تحت تاثیر مناسبات خود قرار داد بطوری که سکه های ساسانیان از یکطرف در چین در شرق آسیا و از سوی دیگر در اسکاندیناوی در شمال و غرب اروپا یافت می شود.

شاهان ساسانی که ریشه شان از استان پارس بود بر پهنه بزرگی از آسیا چیرگی یافته و برای نخستین بار پس از سلسله هخامنشیان، ایران را یکپارچه کرده و زیر فرمان یک دولت درآوردند.

پایتخت ایران در دوره ساسانیان شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود.

هنر و معماری ایران در دوره ساسانی ویژگیهای منحصربفرد داشت.

به عنوان مثال گچبری در دوره ساسانی بگونه ای رونق داشت که بخش عظیمی از تزیینات آن دوره وابسته به گچبری است و نمونه های زیبای آن در طاق کسری در تیسفون، قلعه یزدگرد با طرحهای هندسی و گل و گیاه، تخت سلیمان، فیروزآباد و سروستان مشاهده شده است. این طرحها و نقشها در معماری دوره اسلامی نیز به بکار گرفته شد.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: