مرمت تنها بنای پیلوت‌دار باقی مانده از دوره قاجار

1393/7/15 ۱۱:۵۵

مرمت تنها بنای پیلوت‌دار باقی مانده از دوره قاجار

معاون میراث فرهنگی استان البرز از اجرای پروژه حفاظت و مرمت دیوارنگاره‌های کاخ سلیمانیه، از محل اعتبارات ملی خبر داد. مریم عامری گفت: بنای کاخ سلیمانیه به شماره ثبت ملی 370 که در محدوده دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی کرج واقع شده تنها بنای پیلوت‌دار باقی مانده از دوره قاجار محسوب می‌شود.

 

 

 

معاون میراث فرهنگی استان البرز از اجرای پروژه حفاظت و مرمت دیوارنگاره‌های کاخ سلیمانیه، از محل اعتبارات ملی خبر داد.

مریم عامری گفت: بنای کاخ سلیمانیه به شماره ثبت ملی 370 که در محدوده دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی کرج واقع شده تنها بنای پیلوت‌دار باقی مانده از دوره قاجار محسوب می‌شود.

وی افزود: این بنا توسط معمار دربار قاجار، محمدحسین خان نظام الدوله اصفهانی معروف به صدراصفهانی در دو طبقه ساخته شده است.

عامری خاطرنشان کرد: در تالار اصلی کاخ در دیوار غربی و شرقی بنا دو تابلو نقاشی رنگ روغن بسیار نفیسی به تصویر کشیده شده است که در دیوار شرقی تصاویر آقامحمدخان، بنیان‌گذار سلسله قاجار به همراه سران ایل قاجار و در تابلوی غربی تصاویر فتحعلی‌شاه نشسته بر تخت به همراه فرزندانش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اهمیت و شاخصه اصلی کاخ سلیمانیه وجود همین دیوارنگاره‌هاست که آن را در بین سایر کاخ‌های دوره قاجار منحصر به فرد کرده است.

این مسئول یادآور شد: طی سالیان گذشته برنامه حفاظتی و مرمتی روی این بنا صورت پذیرفته که در فاز نخست صرفاً بر روی دیوارنگاره‌های کاخ و به شیوه نوینی انجام گرفته است.

عامری تصریح کرد: برنامه مرمت این بنا از محل اعتبارات ملی سال 1392 تامین و به انجام رسیده است.

معاون میراث فرهنگی البرز گفت: مرمت این بنا در دوبخش دیواره غربی و شرقی صورت گرفته که برای مرمت دیوارنگاره غربی کاخ شیوه جدیدی بکار گرفته شده که این شیوه برای اولین بار در ایران برای بازسازی بخش کمبود یک دیوارنگاره تاریخی استفاده شده است.

وی افزود: برای مرمت دیوار نگاره شرقی نیز پس از انجام مراحل پاک‌سازی، تثبیت لایه‌های رنگ و طلا، حذف مرمت‌های قبلی و تمیز کاری نهایی به بوم‌سازی و درآخر تثبیت نهایی صورت گرفته شده است.

عامری در پایان گفت: کاخ سلیمانیه یکی از مهم‌ترین آثار به جا مانده از دوران قاجار است که تاریخ این سلسله را به خوبی بازگو می‌کند، بنابراین حفظ این اثر تاریخی در دستور کار جدی میراث فرهنگی البرز قرار گرفته است.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: