شب زنده یاد عباس یمینی شریف، شاعر کودکان، برگزار شد

1393/7/7 ۱۱:۳۵

شب زنده یاد عباس یمینی شریف، شاعر کودکان، برگزار شد

شب عباس یمینی شریف صد و شصت و نهمین شب از شبهای مجله بخارا بود که با همکاری بنیاد فرهنگی ملت، دایره‎المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار برگزار شد.

 

 

شب عباس یمینی شریف صد و شصت و نهمین شب از شبهای مجله بخارا بود که با همکاری بنیاد فرهنگی ملت، دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار برگزار شد.

علی دهباشی این نکوداشت را با خواندن شعر «‌ما فرزندان ایرانیم» از عباس یمینی شریف آغاز کرد و سپس از هوشنگ مرادی کرمانی دعوت کرد تا اولین سخنران این مراسم باشد. هوشنگ مرادی کرمانی از عباس یمینی شریف چنین سخن گفت: عباس یمینی شریف همانطور که آقای دهباشی گفت معلم همه ماست. من یادم هست که روزی در شبانهروزی برای اولین بار یکی از بچه‌ ها گنجینه بسیار بزرگی نشانم داد که مجموعهای بود از کیهان بچهها و در حقیقت کیهان بچهها دنیای جدیدی را به روی من باز کرد. من تا سیزده سالگی در روستا بودم و بعد در کلاس پنجم ابتدایی که آمدم به کرمان ، به دلیل نداشتن پول و بعد هم چون وسط سال بود مجبور شدم به شبانه روزی بروم تا کلاس ششم را بگیرم. و در روستا که بودم به قصه های مادربزرگم ، که او و پدربزرگم اولین استادان قصهنویسی من بودند، گوش میدادم. مرادی کرمانی در ادامه افزود: در کرمان بود که با عباس یمینی شریف آشنا شدم . بزرگترین خدمتی که عباس یمینی شریف به آدم‏هایی مثل من کرد این بود که سادگی ، صفا و مهر و عاطفه را از طریق واژههایی بسیار ساده ، جملههای خیلی ساده و در عین حال شیرین به ما یاد داد. بعدها هم که در کتابهای درسی نوشته های او را خواندیم. این گذشت تا من آمدم به تهران و به شورای کتاب کودک رفتم. من خیلی دلم میخواست با عباس یمینی شریف از نزدیک آشنا شوم که همین طور هم شد و ما در شورای کتاب خیلی با هم اخت شدیم. خیلی خوب همدیگر را پیدا کردیم. یک رابطه عاطفی بین ما برقرار شد.

سپس دکتر نوش آفرین انصاری از روزهایی حکایت کرد که عباس یمینی شریف در شورای کتاب کودک بود و پیش از آن اشاره کرد که مهمان عزیزی را با خود آورده است، خانم فریده فرجام ، نویسنده قصههای کودکان و روایتگر قصه مهمانان ناخوانده که زنی که در این قصه هست، آن پیرزن ، نمادی است از فرهنگ ما‌.

میخواهم درباره ارتباط عباس یمینی شریف با شورای کتاب کودک و تداوم آن صحبت کنم و میخواهم بگویم که آقای یمینی شریف یک مروج خواندن بودند. و میخواهم تکیه کنم بر کیهان بچهها. فکر میکنم آشنایی ایشان با خانم توران میرهادی ، که خیلی تأسف خوردند که نمی توانند در این مراسم شرکت کنند، به عنوان نویسنده، شاعر و مدیر ، برمی گردد به نیمه دوم دهه سی، زمانی که نمایشگاههای کتاب تشکیل شد. در سال 41 ایشان به عنوان یکی از مؤسسین شورا، یعنی این سازمان مردم نهاد، وارد میشوند و در واقع خیلی از کسانی که در جمع سی و چند نفری که شورا را تشکیل میدادند، فقط عنوانی تشریفاتی داشتند، حضورشان و شرکتشان مشوقی بود برای ما اما هیچ وقت عضو شورا نشدند. آقای یمینی شریف از همان ابتدا تا هنگام کهولت و فوتشان همواره عضو شورا بودند. من می‏خواهم در اینجا اشاره کنم به ده جلد تاریخ ادبیات کودکان در ایران، کتاب فوقالعاده مهمی است. همه شما که الان در اینجا حاضر هستید ، تاریخ ادبیات کودکان را می شناسید . این ده جلد واقعاٌ اثری عظیم هست . در سه جلد آخرش به ارتباط نزدیک ایشان و شورا هم پرداخته شده است که میشود ردیابی کرد. خود شورا هم همیشه به ایشان ارج مینهاد و یک همایش داشتیم و ارجنامه ای را هم منتشر کردیم و دیدگاههای ایشان را در حوزه ادبیات کودک مورد بررسی قرار دادیم. آنچه که من قصد دارم در اینجا بر آن تأکید کنم بحث ترویجگری ایشان بود.

دکتر انصاری در ادامه افزود: ایشان مدیر مسئول کیهان بچه ها بود و در گزینش مطالب نقش اصلی داشتند. انتشار کیهان بچهها قبل از تأسیس شوراست اما من به تاریخچه این نشریه از سال 41 تا شانزده سال بعد میپردازم. یکی از دلایلی که من فکر می‌کنم می‌توان از مرحوم یمینی شریف به عنوان یک مروج یاد کرد این بود که ایشان مخاطب خودشان را می شناختند، از ویژگیهایش خبر داشتند ودر حقیقت کودک را از بزرگسال جدا کردند و برای کودک هویت خاصی قائل بودند. نگاهشان به کودک، دوران خردسالی و نوجوانی را دربرمیگیرد و همین نگاه را در کیهان بچهها دنبال میکنند و به همین دلیل کیهان بچهها نزد خانوادهها از ارزش خاصی برخوردار میشود. زبان فارسی که در کیهان بچهها به کار برده شده پخته و روان هست و خود به خود جامعه کشیده میشود به طرف زبان قدرتمند و توانمند فارسی . به انواع ادبیات توجه میشود. در برخی از شمارهها به ادبیات غیرداستانی میپردازند. چطور میشود که غیرداستان و مباحث علمی در کیهان بچه‏ ها به عنوان یک جریان ترویج علمی درمی آید. به این دلیل که سبک یمینی شریف سبک داستانوار است و به همین دلیل مطلب علمی را هم خواندنی می کند.

در پایان دکتر نوش آفرین انصاری یادی کرد از دکتر محمود افشار، ایرج افشار و همسر ایشان.

سپس فریده فرجام طی سخنانی کوتاه از شیوه قصه نویسی خود سخن گفت و پس از آن هومن یمینی شریف بود که از خاطرات خود با پدر روایت کرد و اشاره داشت به فیلم مستند نغمهسرای کودکان که یکی از خاطرات خوب او محسوب میشود. هومن یمینی شریف از دوران کودکی پدرش، از سختیهای زندگی که متحمل شده بود و از موفقیتهای او سخن گفت.

پس از آن نوبت به هومن ظریف نویسنده و مستند ساز رسید تا پیش از پخش بخشی از فیلم نغمهسرای کودکان طی سخنانی کوتاه چنین بگوید : سال 1385 بود گمانم كه شورای كتاب كودك مراسم بزرگداشتی برای زنده یاد عباس یمینی شریف برگزار كرد.اوایل همكاری من با روزنامه اطلاعات بود و جناب آقای دعایی مدیر مسئول روزنامه ،یك روز مرا صدا كرد كه فلانی ،گویا بزرگداشتی برای یمینی شریف در حال برگزاری است،این برنامه را پوشش خبری بده.با سركار خانم انصاری تماس گرفتم و سپس متوجه حضور هومن یمینی شریف ، فرزند جناب یمینی شریف در این برنامه شدم.

همیشه روزنامه نگاران به دنبال زاویه دید جدیدی در مواجهه با یك سوژه خبری هستند.سعی كردم در مصاحبهای که قرار بود انجام شود به پازل تاریخ شفاهی فرهنگی ایران نكاتی اضافه شود.مصاحبه انجام شد و در هنگام بازخورد چاپ این مجله،متوجه شدم كه بسیاری از مطالب،مجالی خالی از یك گفتگو مطبوعاتی برای عرض اندام می خواهند.سال های بعد ، پس از چند دوره مطالعه و سبك سنگین كردن خود سوژه دل به دریا زدم و با پیشنهاد تدوین و نگارش تك نگاری درباره عباس یمینی شریف خدمت جناب هومن یمینی شریف رفتم .

به دلایلی نگارش كتاب منتفی شد. سال 1387 شد.سرود ای ایران را بیشتر از پیش در دل و جانم طنین انداز یافتم . با سركار خانم دكتر هما گل گلاب مصاحبه‌ای مطبوعاتی انجام دادم و آن آغازه خار خار رسیدن به گلستان فیلم مرز پرگهر درباره دكتر حسین گل گلاب شد.1389 فیلم مرز پرگهر به انجام رسید . باران بودن طبع سرود ای ایران را باور كردم .اینكه متعلق به همه ایرانیان بود.باران بودن طبع سرود ای ایران ، من را متوجه باران بودن طبع یمینی شریف كرد.

روزنامه اطلاعات

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: