فیلسوف آمریکایی:دستاورد مهم بوعلی پیوند دادن دو سنت فلسفی ارسطویی و نوافلاطونی است

1393/6/18 ۱۰:۲۰

فیلسوف آمریکایی:دستاورد مهم بوعلی پیوند دادن دو سنت فلسفی ارسطویی و نوافلاطونی است

پروفسور مایکل آلن گلسپی استاد فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه دوک آمریکا گفت: اگر ابن سینا نبود، سنت فلسفی آکوئیناس هم وجود نداشت که نشان از تأثیر فلسفی بوعلی سینا بر توماس آکوئیناس و سنت فلسفی در مسیحیت است. پروفسور مایکل آلن گلسپی استاد فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه دوک آمریکا در خصوص جایگاه بوعلی سینا در تاریخ فلسفه و تأثیر آن بر سنت فلسفی غرب گفت: بوعلی سینا در تاریخ فلسفه چهره شاخص و مشهوری است. این شاخص بودن تنها محدود به فلسفه اسلامی و جهان اسلام نمی شود و در تاریخ فلسفه غرب نیز بوعلی سینا چهره ممتازی است.

 

پروفسور مایکل آلن گلسپی استاد فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه دوک آمریکا گفت: اگر ابن سینا نبود، سنت فلسفی آکوئیناس هم وجود نداشت که نشان از تأثیر فلسفی بوعلی سینا بر توماس آکوئیناس و سنت فلسفی در مسیحیت است.

پروفسور مایکل آلن گلسپی استاد فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه دوک آمریکا در خصوص جایگاه بوعلی سینا در تاریخ فلسفه و تأثیر آن بر سنت فلسفی غرب گفت: بوعلی سینا در تاریخ فلسفه چهره شاخص و مشهوری است. این شاخص بودن تنها محدود به فلسفه اسلامی و جهان اسلام نمی شود و در تاریخ فلسفه غرب نیز بوعلی سینا چهره ممتازی است.

وی در ادامه تصریح کرد: بوعلی سینا در فاصله میان تاریخ فلسفه باستان و دنیای مدرن چهره و متفکری شاخص و ممتاز به شمار می رود.

مؤلف "نیهیلیسم قبل از نیچه" افزود: تنها رقیب واقعی او در این خصوص "آکوئیناس" است. اگر در غرب بر سنت مسیحی توجه و تأکید کنیم نقش و اهمیت "آکوئیناس" را در سنت مسیحی متوجه خواهیم شد.

وی یادآور شد: این موضوع از آنجا آورده شد که بدانیم بدون اغراق باید گفت علائق فلسفی آکوئیناس بدون وجود ابن سینا ممکن و میسر نبود.

فیلسوف مطرح آمریکایی در ادامه تأکید کرد: به عبارت دیگر اگر ابن سینا نبود، سنت فلسفی آکوئیناس هم وجود نداشت که نشان از تأثیر فلسفی بوعلی سینا بر توماس آکوئیناس و سنت فلسفی در مسیحیت است.

استاد فلسفه دانشگاه دوک تصریح کرد: یکی از دستاوردهای مهم بوعلی سینا در فلسفه پیوند دادن دو سنت فلسفی ارسطویی و نوافلاطونی است.

مؤلف "بنیان تاریخ" در پایان تأکید کرد: به عبارت دیگر مهمترین دستاورد فلسفی بوعلی سینا پیوند دادن سنتهای فلسفی ارسطویی و نوافلاطونی است که کاری بزرگ در تاریخ فلسفه است.

مایکل آلن گلسپی استاد فلسفه و علوم سیاسی در دانشگاه دوک آمریکا است. حوزه‌های تخصصی او فلسفه سیاسی، فلسفه قاره‌ای مدرن و تاریخ فلسفه سیاسی است. وی همچنین در حوزه‌های نظریه‌های سیاسی، ایده‌آلیسم آلمانی و اگزیستانسیالیسم صاحبن ظر است. گلسپی صاحب آثار و کتابهای بسیاری در حوزه فلسفه و اندیشه سیاسی است. "هگل"، "هایدگر"، "بنیان تاریخ" و "نیهیلیسم قبل از نیچه" از جمله کتاب های او هستند.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: