بازگشایی دانشگاه‌ها در فضای اعتدال و امید

1393/6/11 ۱۱:۰۹

بازگشایی دانشگاه‌ها در فضای اعتدال و امید

این روزها بازار گمانه‌زنی و گاه شایعات مختلف درباره این که بالاخره رئیس‌جمهوری پس از اتمام سه ماه دوره سرپرستی محمدعلی نجفی چه کسی را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهد کرد، گرم است.جامعه دانشگاهی آشکارا از سرپرستی نجفی خرسند است و بسیاری این احتمال را دور از ذهن نمی‌دانند که در نهایت وی با وجود نگرفتن رأی اعتماد مجلس برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای کار دولت یازدهم، به عنوان وزیر انتخابی رئیس‌جمهوری بار دیگر در صحن علنی مجلس حاضر شود.از سوی دیگر نام‌های دیگری همچون دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و دکتر محمد فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر و وزیر بهداشت دولت اصلاحات نیز مطرح است.

 

 

بازار گمانه‌زنی گرم است

این روزها بازار گمانه‌زنی و گاه شایعات مختلف درباره این که بالاخره رئیس‌جمهوری پس از اتمام سه ماه دوره سرپرستی محمدعلی نجفی چه کسی را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهد کرد، گرم است.جامعه دانشگاهی آشکارا از سرپرستی نجفی خرسند است و بسیاری این احتمال را دور از ذهن نمی‌دانند که در نهایت وی با وجود نگرفتن رأی اعتماد مجلس برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای کار دولت یازدهم،  به عنوان وزیر انتخابی رئیس‌جمهوری بار دیگر در صحن علنی مجلس حاضر شود.از سوی دیگر نام‌های دیگری همچون دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و دکتر محمد فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر و وزیر بهداشت دولت اصلاحات نیز مطرح است. در این میان مأموریت دکتر جعفر توفیقی که به عنوان مشاور عالی وزیر علوم در این وزارتخانه فعالیت داشت به پایان رسیده و شنیده‌های ما حاکی از آن است که وی به طور رسمی از محمدعلی نجفی خداحافظی کرده است.گفتنی است یکی از موارد اختلاف مجلس شورای اسلامی با وزارت علوم، حضور دکتر توفیقی در این وزارتخانه بود و اکنون با رفتن ایشان به عنوان یکی از مدیران کارآمد آموزش عالی، امکان رفع اختلافات و نیز معرفی دکتر محمدعلی نجفی به عنوان وزیر علوم وجود دارد.

اگرچه برای دومین سال پیاپی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال تحصیلی جدید را بدون وزیر و با حضور سرپرست آغاز می‌کنند اما نیاز به یادآوری نیست که در  سال تحصیلی گذشته، دانشگاه‌ها فضای آرام و بدون تنشی را سپری کردند، با این همه در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها، مجلس شورای اسلامی رأی به استیضاح وزیر علوم داد اما بلافاصله پس از رأی مجلس، دکتر روحانی محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد. اگرچه استیضاح وزیر دانشگاه را رنجاند، اما انتصاب نجفی ادامه فضای آرام و سرشار از امید را تضمین کرد و این امید را در میان دانشگاهیان زنده نگه‌داشت که فضای یأس و نا‌امیدی دیگر به دانشگاه باز نخواهد گشت.

در حالی دانشگاه‌ها از 15 شهریور سال تحصیلی را آغاز می‌کنند که محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم می‌گوید: برای شروع مطلوب سال تحصیلی جدید دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالی،  برنامه‏ریزی شده است و مسئولان دانشگاه باید با ایجاد امید، نشاط و انگیزه در دانشجویان، آنان را برای گام برداشتن در مسیر عزت ایران اسلامی آماده کنند.

نجفی، پویایی، امید و نشاط دانشگاه‏‌ها را نیازمند افزایش نقش دانشگاهیان در تصمیم‏‌سازی و تصمیم‏‌گیری در آموزش عالی می‌داند و بر ضرورت طراحی یک مدل اجرایی در این زمینه تأکید دارد. وی کارآمدسازی و توانمندسازی را دو چالش آموزش عالی می‌داند. باید فرایند آموزش عالی به گونه‌ای باشد که دانشجویان در طول تحصیل بتوانند استعدادها و مهارت‏های خود را شکوفا کنند و برای جامعه مفید باشند.

وی، شفاف‌سازی در وزارت علوم، افزایش سطح کیفی دانشگاه‌ها، نقش دانشگاهیان در تصمیمات آموزش عالی، بازگشت استقلال دانشگاه‌ها و قانونمداری را از جمله برنامه‌های خود در وزارت علوم می‌داند.

دکتر محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت ‌و‌گو با ایران، با بیان اینکه آرامش و شرایط اولیه برای بازگشایی مطلوب دانشگاه‌ها فراهم شده است، عنوان کرد: همه هماهنگی‌ها و برنامه‌ها با وزارت علوم دیده شده و نگرانی وجود ندارد و بزودی دانشگاه پذیرای دانشجویان خواهد بود.

وی می‌افزاید: در جلسه هفته آینده رؤسای دانشگاه‌ها با سرپرست وزارت علوم، سایر هماهنگی‌ها هم صورت خواهد گرفت و ان‌شاءالله بدون مشکل دانشگاه‌ها بازگشایی خواهند شد.

احمدی با بیان اینکه در سال گذشته آرامش همراه با نشاط در دانشگاه‌ها حاکم شد، می‌افزاید: فضا پیش از آن امنیتی و بسته بود و جو سنگین و نگران‌کننده‌ای بر استادان و دانشجویان حاکم بود که همین امر منجر به سرخوردگی دانشگاهیان و رکود علمی در سال‌های اخیر شد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس عنوان می‌کند:  از سوی دیگر در همین مدت کم فعالیت‌های ارزنده‌ای در راستای کیفی‌سازی و استقلال دانشگاه‌ها صورت گرفته که امیدواریم در دوره مدیریت دکتر نجفی روند واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها برای سال آینده هم ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه یأس و نا امیدی دیگر به دانشگاه‌ها باز نخواهد گشت تصریح می‌کند: تغییرات صورت گرفته در یک سال گذشته نشان داده که نظم و آرامش چشمگیری در دانشگاه‌ها به وجود آمده  و حس امید در میان دانشگاهیان حاکم شده است. به گفته وی، تفکر حاکم بر وزارت علوم این است که در دانشگاه با دستورالعمل و دستورات انتصابی نمی‌توان بر دانشمندان و علما حکمفرمایی کرد و شخصیت حقوقی دانشگاه‌ها باید محترم شمرده شود و به دانشگاه‌ها قدرت و توانایی حداقل اداره خودشان داده شود.

همچنین محمد رهبری، سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران، درباره شرایط دانشگاه‌ها در آستانه بازگشایی می‌گوید: گسترش فضای اجتماعی و دانشگاهی و رضایت مردم و نخبگان حاصل عملکرد یک سال گذشته دولت بوده است.

این فعال دانشجویی با اشاره به عملکرد مثبت یک سال اخیر فرجی دانا در ایجاد فضای آرام در دانشگاه‌ها می‌افزاید: بین سال‌های 88 تا 92 فضای دانشگاه‌ها به حدی امنیتی بود که صدایی از دانشجویان و فعالان دانشجویی بلند نمی‌شد و مسئولان این تلقی را داشتند که فضای دانشگاه‌ها آرام است در حالی که ترس و فضای امنیتی دانشگاه‌ها عامل این آرامی بود.

به گفته وی، هرچند اخیراً شاهد استیضاح وزیر علوم مورد قبول دانشگاهیان بودیم اما با تأکید رئیس جمهوری و سرپرست وزارت علوم مبنی بر ادامه روند یک سال پیش وزارت علوم می‌توان مطمئن بود که دیگر فضای یأس گذشته به دانشگاه‌ها باز نخواهد گشت. رهبری می‌افزاید: با توجه به سابقه وزارت و مدیریتی دکتر محمد علی نجفی به نظر بنده سال تحصیلی آینده نیز دانشگاه‌ها شاهد کمترین تنش خواهند بود و سالی پربار را می‌توان پیش‌بینی کرد.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: