محقق برجسته اروپایی: فرش دستباف ایران دو هزار سال قدمت دارد

1393/6/4 ۱۲:۳۴

محقق برجسته اروپایی: فرش دستباف ایران دو هزار سال قدمت دارد

محقق برجسته و جهانی فرش با اشاره به شهرت جهانی فرش دستباف کاشان، قدمت این هنر ایرانی را بیش از دو هزار سال عنوان کرد. «پیتر رابرت جان فورد» مشهور به «جیم فورد» در جمع اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه فرش دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان، گفت: طرح و نقش فرش دستباف ایرانی بسیار جذاب است.

 

محقق برجسته و جهانی فرش با اشاره به شهرت جهانی فرش دستباف کاشان، قدمت این هنر ایرانی را بیش از دو هزار سال عنوان کرد.

«پیتر رابرت جان فورد» مشهور به «جیم فورد» در جمع اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه فرش دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان، گفت: طرح و نقش فرش دستباف ایرانی بسیار جذاب است.

وی اظهار کرد: طراحان فرش تا قرن 15 میلادی در طراحی این هنر دستی از شکل های هندسی و مربع و تکرار آن استفاده می کردند.

این محقق برجسته اروپایی مقیم آمریکا با بیان اینکه در آن دوران برخی از طرح های فرش کشورها بخصوص در عراق و ترکیه از فرش ایرانی الگو گرفته بود، افزود: در قرن 14 طراحان فرش ایران در دوره تیموریان به نقش های چینی از جمله «یقه ابری» و «رئال» گرایش پیدا کردند.

رییس انجمن علمی فرش ایران نیز در این نشست با اشاره به تاریخ فرش کاشان گفت: قدمت فرش کاشان را براساس شواهد می توان به دوره تمدن «سیلک» در هفت هزار سال قبل دانست.

امیرحسین چیت سازیان افزود: فرش کاشان شهرت جهانی دارد و محققان بسیاری از سایر کشورها برای آشنایی نزدیک با آن به این شهر سفر می کنند.

وی بیان کرد: قدمت فرش دستباف کاشان به پیش از اسلام می رسد و در برخی بافته های دستی ابریشمی به جا مانده دوره ساسانی که در کتاب ها نیز به آن اشاره شده، شهرت نساجی این شهر مشهود است.

به گفته چیت سازیان در دوره ایلخانیان نیز پارچه زربفت و فرش طبق نوشته ˈمارکوپولوˈ ایتالیایی وجود داشته و در دوره تیموریان، کاشان در زمینه فرش دستباف، مهد هنر بوده است.

وی افزود: بیشتر فرش های ابریشمی دوره صفویه که یکی از دوران شکوفایی هنر فرش کاشان بشمار می رود، مربوط به کاشان است.

رییس انجمن علمی فرش ایران گفت: رشته فرش در دانشگاه کاشان از سال 76 تاسیس و مورد توجه علمی قرار گرفت که علاوه بر تربیت افراد متخصص، پیشرفت های خوبی در زمینه این هنر دستی داشته است.

خبرگزاری ایرنا

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: