پاسخ وزارت علوم به برخی ازشبهات استیضاح کنندگان

1393/5/27 ۰۸:۵۱

پاسخ وزارت علوم به برخی ازشبهات استیضاح کنندگان

معاون پژوهش و فن آوری وزارت علوم درباره ادعای امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم مبنی بر پایین آمدن رشد مقالات ISI و افت کیفیت علمی دانشگاه‌ها گفت: کسانی که ادعا می کنند که کیفیت علمی دانشگاه‌ها کاهش پیدا کرده اگر معیار و ملاکی برای ادعای خود دارند، ارائه دهند.

 

معاون پژوهش و فن آوری وزارت علوم درباره ادعای امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم مبنی بر پایین آمدن رشد مقالات ISI و افت کیفیت علمی دانشگاه‌ها گفت: کسانی که ادعا می کنند که کیفیت علمی دانشگاه‌ها کاهش پیدا کرده اگر معیار و ملاکی برای ادعای خود دارند، ارائه دهند.

وحید احمدی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب افزود: یکسری از مراکز وجود دارند که تخصص‌شان در ارائه آمار است و همان مراکز که یکی از آنها مرکز منطقه‌ای شیراز است و قبلا هم این گزارشات را تهیه می‌کرده در سال 2013 و 2014 آماری تهیه کرده که نشان می‌دهد که ما در تولید مقاله نه تنها هیچ افتی نداشته‌ایم بلکه با افزایش تولید مقاله نیز مواجه بوده‌ایم.

معاون پژوهش و فن آوری وزارت علوم ادامه داد: خوشبختانه هم از لحاظ تعداد مقاله و هم از لحاظ کیفیت رشد علمی مقالات در این دولت بسیار چشم‌گیر است.

وی اعلام کرد: در سال 2011 سهم ما از لحاظ تولید مقاله در دنیا38 /1درصد، در سال

2012، 39 /1درصد، در سال 2013، 39/1درصد که حتی 4 /1درصد هم گزارش شده است و در سال 2014 که الآن در ماه هشتم آن قرار داریم حدود 65 /1درصد تولید مقاله در دنیا را داشته‌ایم. بنابراین ملاحظه می‌کنید که نه تنها از بعد تعداد مقاله افت نداشته‌ایم بلکه همچنان آن پایداری و رشد را در تعداد مقالات شاهد هستیم.

احمدی تعداد یا نسبت استناد به مقالات را یکی از معیارهای رشد علمی اعلام کرد و افزود: اینکه صرفا تعداد مقالات ما زیاد باشد، به تنهایی نشانه رشد علمی نیست بلکه باید استناد به مقالات ما نیز در دنیا زیاد باشد که ارزش مقالات بالا برود و این جزو شعارهای اصلی این دولت بوده که ما کیفیت را در کنار کمیت بالا ببریم.

وی ادامه داد: بر این اساس در سال 2011 نسبت تعداد استنادات به مقالات 69 /4درصد بوده و در سال 2012، 97/5درصد،در سال 2013 که مصادف با اوایل کار دولت یازدهم است، 93 /7درصد بوده که بسیار رشد بالایی است و خوشبختانه این کیفیت در حال افزایش است.

معاون پژوهش و فن آوری وزارت علوم تصریح کرد: البته من نمی گویم که این افزایش کیفیت صرفا متعلق به این دولت است اما بحث اصلی این است که کسانی که ادعا می کنند که کیفیت علمی دانشگاه ها کاهش پیدا کرده اگر معیار و ملاکی برای ادعای خود دارند ارائه دهند چون به هر حال ما باید علمی صحبت کنیم لذا ما ماخذ و پایگاهی که بر کاهش کیفیت علمی دانشگاه‌ها تا کنون رای داده باشد، سراغ نداریم.

احمدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش بنیان در سال جاری، یکی دیگر از معیارهای رشد علمی را توسعه و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: خوشبختانه در سال 92 و93 ما گام های بسیار مهمی را در این خصوص برداشته ایم .

وی در توضیح این مطلب افزود: دولت رقم بالایی از اعتبارات را برای شرکتهای دانش بنیان درنظر گرفته که به حدود هزار میلیارد تومان می رسد و این درحالی است که در دولت های گذشته علیرغم اینکه قانون تخصیص اعتبار به شرکت های دانش بنیان تصویب شده بود اما به دلیل اختلافات داخل دستگاه‌های دولتی متاسفانه این قانون تحقق پیدا نکرد و این یکی از معضلاتی بوده که در گذشته وجود داشته است.

احمدی میزان ارتباط با خارج از کشور را یکی دیگر از معیارهای رشد علمی عنوان کرد که در یک سال گذشته بسیار گسترده شده است و اعلام کرد: برای فرصت‌های مطالعاتی نیز اعتبار خاصی در نظر گرفته شده که دانشجویان بتوانند به خارج از کشور بروند.

 

فرزند راستین ملت

معاون پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: دلایل استیضاح وزیر علوم غیرمنطقی و بهانه جویی است و من از نمایندگان مجلس می‌خواهم با رأی اعتماد به آقای فرجی‌دانا فرزند راستین ملت در كارنامه كاری خود نقطه درخشانی را ثبت كنند.

دكتر رضا ملك‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ما كه پرسید نظر شما در خصوص آموزش عالی در دولت‌های نهم و دهم چیست، گفت: ما در آموزش عالی به خصوص در چهار سال آخر با مشكلات و چالش‌های فراوانی مواجه شدیم، یكی از كارهایی كه باید در آموزش عالی انجام شود انتخاب افراد نخبه و تحصیل‌كرده به عنوان اعضای هیئت علمی و انتخاب بهترین دانشجو است، من فكر می‌كنم جدا از مشكلات عدیده‌ای كه آموزش عالی با آن درگیر بود، در این زمینه‌ها به خصوص در چهارسال آخر دولت گذشته ما با مشكلات جدی مواجه بودیم.

وی افزود: از زمانی كه دكتر فرجی دانا در وزارت علوم مسئولیت گرفته است،‌جو مطلوبتری بوجود آمده است. آقای فرجی دانا فردی دانشمند، معتدل و شریفی است كه از زمان دانشجویی تا استادی و وزارت، انسانی خدمتگزار بوده و بی شك مورد علاقه تمامی افرادی است كه در آموزش عالی حضور دارند و من فكر می‌كنم ادامه مسئولیت ایشان بسیاری از مشكلات و چالش‌های موجود در آموزش عالی را حل می‌كند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما كه نظر شما در خصوص استیضاح وزیر علوم چیست، گفت: من واقعا فكر می‌كنم دلایل استیضاح غیرمنطقی است و خیلی از آن‌ها بهانه جویی است و كارهایی بوده كه ایشان می‌بایست برای اصلاحات در آموزش عالی انجام می‌دادند و نظر من این است كه نمایندگان مجلس با رأی اعتمادی كه به دكتر فرجی دانا، فرزند راستین ملت ایران می‌دهند نقطه درخشانی در كارنامه كاری خود ثبت كنند.

 

فراموشی منافع ملی

یک استاد دانشگاه با بیان این که مجلس وظیفه دفاع از منافع ملی را فراموش کرده، خطاب به وزیر علوم گفت: اگر استیضاح به برکناری نیز بیانجامد نباید رسالت اصلی و بازگویی حقایق را فراموش کنید چرا که مسئله اصلی دفاع از واقعیات و افشای رانت‌خواران است.

مهدی پازوکی، استاد دانشگاه و کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص طرح استیضاح «وزیر علوم» و کوتاهی نمایندگان مجلس در انجام وظایف نظارتی در کمک به قوه قضائیه برای به سرانجام رساندن پرونده فساد مالی دولت گذشته، گفت: مجلس ایران به جای انجام وظیفه توسعه‌ای با مسائل سیاسی برخورد می‌کند.

وی افزود: مشکل توسعه نیافتگی جامعه و اقتصاد ایران این است که مجلس وظیفه اصلی خود که همانا هدایت امور در پیشرفت اقتصاد و دفاع از منافع ملی است فراموش کرده است.

پازوکی در خصوص طرح استیضاح وزیر علوم، خاطرنشان کرد: این مجلس باید از وزیر که در جهت جلوگیری از رانت حرکت کرده حمایت کند در حالی که می‌توانست سازش کرده و به مردم خیانت کند. این استاد دانشگاه با طرح این سوال که آیا این وزیر کوچک‌ترین سوء استفاده مالی داشته است؟، ادامه داد: وزیر علوم در انتخاب روسای دانشگاه بسیار موفق عمل کرده به نحوی که مرتبه علمی روسای کنونی بسیار بالا‌تر از روسای قبلی است و ضمن اینکه بازگرداندن دانشجویان ستاره دار به دانشگاه نیز نباید منفی تلقی شود.

وی با بیان اینکه وزیر علوم در راستای جاذبه حرکت کرده است،تاکید کرد: مجلس به جای واکنش به روند اقدامات مثبت و قانونی وزیر علوم باید نسبت به بورسیه‌های غیر قانونی که به تربیت اساتید بی‌سواد منجر می‌شد واکنش نشان می‌داد.پازوکی با بیان اینکه نهادهای نظارتی باید به جای کارشکنی از وزیر علوم حمایت کنند تا در تاریخ ماندگار شوند، از فرجی دانا خواست که در جلسه استیضاح اعلام کند که ۳هزار نفر بورسیه به کجا وصلند؟ بگوید که چرا از ۱۲۷ایرانی که از سال ۷۵در المپیاد‌ها حضور داشته‌اند چرا ۸۷نفر ایران را ترک کرده‌اند؟

وی خاطرنشان کرد: مهم نیست که وزیر علوم «استیضاح» شود مهم این است که حقایق افشا شود چرا که مردم هیچگاه موضوع استیضاح و نمایندگان استیضاح کننده را فراموش نخواهند کرد و هردو در اذهان مردم باقی خواهند ماند چرا که مردم ایران فراموشکار نیستند و استیضاح این وزیر که توهین به ملت ایران است را از یاد نمی‌برند .

 

*استیضاح مخرب است

دبیر شورای دانشگاه صنعتی شریف گفت: حضور دکتر فرجی دانا در وزارت علوم باعث ایجاد آرامش و وفاق دردانشگاه‌ها شده است، که موضوع استیضاح این آرامش را برهم می‌زند.

فروهر فرزانه درگفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه وزیر علوم فردی دانشمند، اهل تحقیق و منضبط است، گفت: فرجی دانا مورد تایید بسیاری از دانشگاهیان است و از لحاظ صحت عمل و درستکاری نیز دارای مقبولیت است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم، افزود: نزدیک به ۵۰۰تا ۶۰۰هزار دانشجو وارد دانشگاه‌ها خواهند شد، که هر گونه اختلال در مدیریت آموزش عالی در ابتدای سال تحصیلی جدید می‌تواند برای تنظیم امور دانشجویی از قبیل ثبت نام، ‌اسکان، خوابگاه و برنامه‌های آموزشی مخرب باشد.

به گفته این استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف حضور فرجی دانا در ۱۰ماه گذشته باعث ایجاد آرامش و وفاق در دانشگاه‌ها شده است، که موضوع استیضاح این آرامش را برهم می‌زند.

 

*استیضاح از دستور كار خارج شود

محمد خوش‌چهره نماینده اصولگرای تهران در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی و استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است که استیضاح فرجی دانا اقدامی سیاسی است.این چهره‌ شاخص اصولگرا در گفت‌وگو با ایلنا در مورد استیضاح وزیر علوم گفت: کسانی که این استیضاح را طلب کرده‌اند عمدتا وزن سیاسی دارند. دغدغه‌ها دانشگاهی نیست، دغدغه‌های علمی و پژوهشی نیست، بلکه دغدغه‌ها سیاسی است. ایراداتی که شنیده شده در مورد انتصابات است شاید برخی از انتصابات قابل دفاع نباشد اما اینکه از همین انتصابات این نتیجه گرفته شده که وزیر باید استیضاح و برکنار شود این را خیلی‌ها نمی‌پسندند.

او تاکید کرد: این که بگوییم که وضع دانشگاه‌ها بحرانی شده و در خطر است و باید به استیضاح بیانجامد، این‌ها استدلال‌های مطلوبی نیست. مضافا اینکه حتی اگر بد بینانه‌ترین حالت را در نظر بگیریم که باید وزیری استیضاح شود وزارت علوم در اولویت استیضاح نیست. بنابراین این استیضاح بیشتر بر اساس ملاحظات صرف سیاسی بوده است.

 

*حرکت بر مدار قانون

وزیر ورزش و جوانان گفت: با دکتر فرجی دانا آشنایی سی و چهار ساله دارم و ایشان را فردی لایق برای وزارت علوم می‌دانم

به گزارش ایلنا،افزود: آقای فرجی دانا فردی دانشمند بوده و زندگی سالم و بی شایبه‌ای داشته و همیشه بر مدار قانون حرکت کرده است.

وزیر ورزش و جوانان افزود: قانون مداری و رعایت قانون دغدغه نمایندگان مردم در مجلس است و به نظرم فرد قانونگرایی مثل دکتر فرجی دانا نباید مورد استیضاح نمایندگان محترم قرار گیرد.

وی افزود: من ایشان را بهترین فرد برای تصدی وزارت علوم می دانم و به نظرم استیضاح وی رای نمی آورد و دکتر فرجی دانا انشاءالله با قدرت در کنار دولت تدبیر و امید نارسایی‌ها و مشکلات وزارت علوم را حل می‌کند.

 

*بیانیه15 شورای صنفی دانشگاه‌های کشور

15 شورای صنفی دانشگاه‌های سراسر کشوربا صدور بیانیه ای اعلام کردند که ما امضا كنندگان این بیانیه كه اكثریتی از شوراهای صنفی دانشگاههای كشور هستیم به مثابه بخش بزرگی از جامعه دانشگاهی كشور از عملكرد وزارت علوم در یكسال گذشته دفاع کرده و به عنوان تشكل های كاملا مستقل و غیرسیاسی مخالفت خود را از ورود این گونه بازی‌های سیاسی و جناحی به فضای دانشگاه ها اعلام می‌داریم.

در این بیانیه با اشاره به ترمیم بخشی از ضربات وارد شده به پیكره دانشگاه در دولت قبل توسط فرجی دانا،استیضاح وزیر،منفعت طلبی عده‌ای دانسته شده كه سعی دارند دانشگاه و به تبع آن كشور را قربانی منافع سیاسی و جناحی خود كنند.

 

*استیضاح برای روشنگری‌

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با بیان این که از فرصت استیضاح فرجی دانا برای آگاهی بخشی به نمایندگان و مردم استفاده خواهیم کرد، گفت: امیدوارم نمایندگان با توضیحات وزیر علوم قانع شده و اجازه فعالیت او را صادر کنند.

دکتر مجتبی صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره استیضاح دکتر فرجی دانا اظهار داشت: در هر صورت بخشی از نمایندگان مجلس ابهام‌هایی دارند. ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم تا در فرصت استیضاح و حضور در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان محترم به طور دقیق در جریان برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت علوم قرار بگیرند و از سیاست‌هایی که همه آنها در چارچوب قانون و مقررات است و خواهد بود آگاه شوند و بیشتر در جریان فعالیت‌ها و سیاست‌های وزارت علوم قرار گیرند بالاخره مسیری است که پیش‌بینی شده و ان‌شاءالله ختم به خیر خواهد شد.

 

*بیان واقعیت‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع استیضاح وزیر علوم در هفته جاری در مجلس شورای اسلامی، گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح وزیر علوم به خدمات ارزنده و تلاش های این مدیر انقلابی توجه کنند.

دکتر حمید میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید براین که بدنه دانشگاهی کشور به وزیر علوم اعتماد کامل دارند، تصریح کرد: یکی از درخشان ترین اقدامات وزیر علوم در این مدت جلب مشارکت اساتید و اعضای هیات های علمی در انتخاب روسای دانشگاه های کشور است که بی شک یکی از بی سابقه ترین فعالیت های مفید و ارزنده در طول این سال ها بوده است. وی افزود: مسئولان کنونی وزارت علوم و بسیاری دیگر از بزرگان این وزارتخانه از فرزندان انقلاب هستند که به نظام و رهبری علاقه مندند و برای این آب و خاک و اعتلای آن خون دل خورده اند و حق دارند نسبت به اصلاح و بهبود سیستم های آموزش عالی اقدام کنند.

میرزاده با تاکید بر اینکه آنها حق دارند جور و جفایی که در حق دانشگاه ها و اساتید و دانشجویان شده را به اطلاع مردم برسانند، خاطرنشان کرد: دکتر فرجی دانا باید واقعیت ها را برای مردم بازگوکند چرا که تا کنون کار خلاف قانونی انجام نداده است و حضورش در وزارت علوم موجب امید و نشاط علمی، فرهنگی و سیاسی در دانشگاه ها شده است.

 

حمایت ورزشکاران دانشجو

ورزشکاران و سرپرستان تیم‌های شرکت کننده در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در پایان این المپیاد با صدور اطلاعیه ای از دکتر رضا فرجی‌دانا بابت توجه ویژه به ورزش دانشجویی بانوان و برگزاری خوب این المپیاد قدردانی کردند.

دراین اطلاعیه امده است :بدون شک المپیاد ورزشی دانشگاه‌ها، عرصه بروز هیجانات سالم و شور و نشاط ورزشی دانشجویان و نماد میثاقی است که مسئولان وزارت علوم برای خدمت به ورزش دانشگاه‌ها با خود و خدای خود بسته‌اند و ما دانشجویان با امضای این نوشته بر تداوم حمایت‌های وزیر محترم علوم برای توجه به ورزش دانشگاهی و برگزاری باشکوه المپیاد تاکید و روند مثبت فعلی تاکید می‌کنیم.

 

*بیان تخلفات با شهامت

دکتر محمدرضا نوری دلویی،‌ استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی در یاداشتی درایسنا درباره استیضاح وزیر علوم تاکید کرد که با کدام انصاف، منطق و ارزیابی خیرخواهانه و وجدانی، می‌توان کمتر از 10 ماه مسئولیت را آن هم در شرایط بسیار دشوار، برای داوری خداپسندانه کافی دانست؟ اینجانب به عنوان معلمی سرد و گرم چشیده و پایه 36 دانشگاه و با شناخت نزدیک به سه دهه از جناب آقای دکتر رضا فرجی دانا - به ویژه از اواسط دهه 60 تا اوایل دهه 70 که در مسئولیت‌های معاون دانشگاه تهران و رئیس دانشکده علوم بوده‌ام - نامبرده را فردی مومن، نجیب، خیرخواه، فروتن، صبور، توانا و سخت‌کوش می‌شناسم که با شناختی گسترده از دانشگاه، دغدغه پیشرفت آموزش عالی کشور را در سر دارد. افزون بر این، وی انسانی فرهیخته، استادی شاخص و دانشمندی روزآمد است.

دراین یاداشت آمده است: استیضاح کنندگان محترم آیا از سر انصاف و به طور مستند می‌توانند نشان دهند که وزیر حتی در یک دانشگاه فردی افراطی، تندرو و فاقد علم و دانش روز را به عنوان رئیس دانشگاه منصوب کرده باشد؟ و اگر در انتصابات، مصالح کشور را نادیده گرفته است، چگونه است که اکثریت قاطع دانشگاهیان از استیضاح او ناراضی‌اند و بر حضورش در این مسئولیت تاکید دارند؟ آیا انبوه عظیم دانشگاهیان موافق ایشان، مصالح کشور را تشخیص نمی‌دهند؟ استیضاح کنندگان، انصافا از محبوبیت آقای دکتر فرجی دانا در میان دانشگاهیان بی‌اطلاع‌اند؟ می‌توانند مستند نشان دهند که در این مدت کوتاه، در کد ام دانشگاه شاهد تنش، التهاب آفرینی، نبود آرامش و افراط بوده‌ایم که ما دانشگاهیان از آن بی‌اطلاعیم؟ و با عنایت به مجموعه شرایط کنونی کشور و جهان و لحاظ کردن منافع ملی، اساسا کدام سیاستمدار حق‌مدار و دانشگاهی منصف و زمان شناس، استیضاح وزیر علوم را به صلاح کشور ارزیابی می‌کند؟

دربخش دیگری از این یادداشت آمده است:از وزیر محترم علوم انتظار می‌رود که در جلسه استیضاح با رعایت انصاف، مروت، صراحت و شجاعتی که در ایشان سراغ داریم، مجموعه واقعیت‌ها و مستندات مربوط به تخلفات آموزش عالی در دولت‌های 9 و 10 را به آگاهی ملت برسانند. چه، اگر از حق خویش هم بگذرند، نمی‌توانند و نباید از حقوق ملت ذره‌ای کوتاه بیایند و فارغ از اینکه چه نهادی یا دولتی تخلف کرده است هیچ مسوولی نباید چشم خود را بر آن و از جمله انبوه بی‌قانونی‌های دولت گذشته ببندد.نمایندگان محترم به ویژه اعضای کمیسیون آموزش عالی و دیگر نهادهای مرتبط نیز باید در برابر سکوت هشت ساله اخیر در برابر مجموعه تخلفات انجام گرفته، در برابر ملت پاسخگو باشند.

 

*شبهه‌ای در شخص وزیر نیست

استاد تاریخ اسلام و چهره ماندگار دوره ششم با بیان اینکه استیضاح وزیر علوم در این شرایط درست نبود، تصریح کرد: بهتراست به دولت کمک کنیم تا در آرامش کشور را اداره کند و فرمایشات مقام معظم رهبری را پیش روی خود قرار دهیم.

دکتر صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا،ضمن تبریک به وزارت علوم و دولت یازدهم درخصوص انتخاب دکتر فرجی دانا به عنوان یکی از وزرا، گفت: وزیر علوم فردی صادق، پاک، دانشمند و جزو نفر اول دوره تحصیلات خود هستند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه در این مدت بسیار آرام و بانشاط بوده و ما هیچ تنش و اضطرابی ندیدیم، افزود: وقتی صحبت بعضی از افراد مبنی براینکه دانشگاه مضطرب است را می شنوم، بسیار تعجب می کنم و از خود سوال می کنم که چرا این شایعات را می پراکنند ؟.

این چهره ماندگار دوره ششم با اشاره به اینکه حق مجلس استیضاح و پرسش و پاسخ است اظهار کرد: تیم وزارت علوم هم شخص وزیر و هم معاونین و مشاوران همه ازجمله شخصیت های خدوم و دلسوز و مخلص هستند و من فکر نمی کنم هیچ کدام ازاین افراد درخور ملامت و سرزنش باشند.

دکتر آیینه‌وند در پایان با طرح این پرسش که استیضاح‌کنندگان چه نقطه ضعفی در شخصیت علمی و فردی و عملکرد وزیر سراغ دارند که به دنبال استیضاح هستند، افزود: من نمی‌خواهم بگویم حالا که هیچ شبهه‌ ای در شخص وزیر علوم و عملکردش نیست ، نمایندگان براساس شبهات سیاسی وزیر علوم را استیضاح می‌کنند، این مسئله حتما دلیلی دارد که من نمی‌دانم و ان‌شاءالله مشخص خواهد شد.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: