امپراتوری ساسانی

1393/5/26 ۱۲:۱۰

امپراتوری ساسانی

ایران هزاران سال تاریخ مداوم دارد، تاریخی سرشار از فراز و نشیبهای عبرت آموز. در این میان یکی از بارزترین جلوه های فرهنگ و تمدن مردم ایران زمین دوران باستان است، دورانی شکوهمند که تمدن بشری را پربارتر کرد و بر غنای آن افزود.

 

ایران هزاران سال تاریخ مداوم دارد، تاریخی سرشار از فراز و نشیبهای عبرت آموز.

در این میان یکی از بارزترین جلوه های فرهنگ و تمدن مردم ایران زمین دوران باستان است، دورانی شکوهمند که تمدن بشری را پربارتر کرد و بر غنای آن افزود.

هدف از «مجموعه مطالعات ایران باستان» آن است که ترجمه مهمترین و تازه ترین آثار برگزیده راجع به ایران باستان را از هزاره های دور دست ماقبل تاریخ تا زوال ساسانیان، در دسترس فارسی زبانان قرار دهد. و نیز با نشر آثار تالیفی ایران شناسانه برجسته که تا کنون منتشر نشده اند، کمبود اطلاعات راجع به ایران باستان را جبران کند و با نشان دادن وضع کنونی مباحث تحقیقی، بر علاقه و توجه به تاریخ و زبان و دین و هنر ایران باستان بیفزاید، و از این راه شناخت مبهم و محدودی را که امروزه بر حوزه های تحقیقاتی درباره ایران سایه انداخته است، به شناختی آگاهانه و پذیرشی پویا بدل نماید و بر ماهیت فضای تحقیقات تاریخی و فرهنگی اثر گذارد.

انگیزه نویسنده در نگارش تاریخ امپراتوری ساسانی، ریشه در آن دارد که هم اکنون هیچ کتابی درباره این مقطع از تاریخ ایران به زبان انگلیسی وجود ندارد. دو فصل از جلد سوم تاریخ ایران کمبریج،‌افزون بر ساسانیان، به تاریخ اشکانیان نیز می‌پردازد. دو کتاب مهم ریچارد نلسون فرای، یعنی میراث ایران و تاریخ ایران باستان نیز آشکارا به کل تاریخ ایران باستان تعلق داشته و تاریخ ساسانیان تنها دو فصل از آن را در بر می‌گیرد. کتاب یوزف ویزهوفر به نام ایران باستان، نیز به مرور تاریخ ایران باستان پرداخته است.

نویسنده در این کتاب، مبانی تاریخ ساسانیان را فراهم آورده است که شامل تمدن، جامعه، زبان، دین، اقتصاد، سازمان اداری و ادبیات ساسانی می‌شود.

فهرست مطالب:

شرح تصاویر فصل‌های مختلف

نقشه

تبارنامه

پیش درآمد

فصل اول- تاریخ سیاسی ایران و انیران

فصل دوم- جامعه ایرانشهر

فصل سوم- دین شاهنشاهی ساسانی: آیین زردشت، مانی، یهود و مسیح

فصل چهارم- زبان‌ها و متن‌های باقی مانده

فصل پنجم- اقتصاد و نهادهای ایرانشهر ساسانی

ارجاعات متن

کتابشناسی

نمایه

شاهنشاهی ساسانی از سده سوم تا سده هفتم میلادی سرزمین گسترده‌ای را از مرزهای هند و چین در شرق تا میان‌رودان در غرب دربرمی‌گرفته و جامعه ساسانی مانند ایران امروز دربردارنده گروه‌های مختلفی از مردمان با زبان‌ها و ادیان مختلف بوده‌است.

اما علیرغم تفوق نظامی در منطقه و تمدن درخشان آن در دوران باستان متاخر و اثرگذاری شگرف آن در تمدن‌های هم‌دوران خود و حتی حکومت‌های بعدی در اوایل دوران اسلامی، به لحاظ مطالعات باستان‌شناختی بسیار مورد بی‌توجهی بوده‌است. هدف نویسنده دکتر تورج دریایی جبران این کمبود و نگارش کتابی مجمل شامل تاریخ سیاسی، تمدن، جامعه، زبان، دین، اقتصاد، سازمان اداری و ادبیات ساسانیان با توجه به آخرین اسناد و برداشت‌های باستان‌شناختی بوده‌است.

«امپراتوری ساسانی»نگاشته تورج دریایی با ترجمه خشایار بهاری از سوی نشر فروزان روز در سال 92 و در 320 صفحه منتشر شده است.

شماره ثبت این کتاب در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی519792 می‌باشد.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: