قصه‌ی شیرمحمد اسپندار و مردم بلوچ که از ما دلگیرند

1393/5/14 ۱۳:۲۱

قصه‌ی شیرمحمد اسپندار و مردم بلوچ که از ما دلگیرند

نشست خبری مراسم نکوداشت شیرمحمد اسپندار تنها دونلی نواز ایران در حالی برگزار شد که مسؤول برگزاری این مراسم از برخورد رسانه‌ها با مردم بلوچ انتقاد کرد. عادل مزاری رئیس دبیرخانه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرها و مراکز استان‌ها در سخنانی گفت: سیستان و بلوچستان شرایط خاصی دارد. این استان در حالی که یازده درصد از خاک کشور را دارد و ظرفیت‌های بسیاری را شامل می‌شود،‌ قابلیت‌های بسیاری مانند معادن را دارد که تمام کشور را پوشش می‌دهد.

 

نشست خبری مراسم نکوداشت شیرمحمد اسپندار تنها دونلی نواز ایران در حالی برگزار شد که مسؤول برگزاری این مراسم از برخورد رسانه‌ها با مردم بلوچ انتقاد کرد.

عادل مزاری رئیس دبیرخانه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرها و مراکز استان‌ها در سخنانی گفت: سیستان و بلوچستان شرایط خاصی دارد. این استان در حالی که یازده درصد از خاک کشور را دارد و ظرفیت‌های بسیاری را شامل می‌شود،‌ قابلیت‌های بسیاری مانند معادن را دارد که تمام کشور را پوشش می‌دهد.

او ادامه داد: با تمام ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان به علت تبلیغات منفی و ناامن جلوه دادن آنجا چهره استان در سال‌های گذشته خدشه‌دار شده است. که فیلم‌ها و سریال‌هایی که درباره قاچاق مواد مخدر ساخته شدند بی‌تاثیر نبودند.

وی افزود: مسائل مرزی‌، آدم‌کشی‌ و... از جمله مسائلی است که هر وقت تلویزیون می‌خواهد آنها را به تصویر بکشد تصویری از فرودگاه زاهدان یا لباس بلوچی نشان می‌دهد. این چهره منفی را رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند و صدا و سیما در این راستا ظلم کرده است.

مزاری با بیان اینکه قصه‌ی عبدالمالک ریگی هم در خدشه‌دار شدن چهره سیستان بلوچستان نقش داشته است،‌ گفت: مردم سیستان و به ویژه قوم بلوچ از این شرایط گله‌مند هستند.

این مسؤول با بیان این مقدمه درباره‌ی هدف برگزاری از مراسم نکوداشت شیرمحمد اسپندار گفت: این مراسم نکوداشت را در راستای اهمیت موسیقی اقوام و موسیقی محلی ایران برگزار می‌کنیم. دو نی‌نوازی یا دونلی نوازی در ایران و جهان محدود است و مظهر این رشته شیر محمد اسپندار است که متولد سال 1310 است.

او اظهار کرد: برای ما تجلیل از شیرمحمد اسپندار به عنوان یک پیرمرد که در دنیا می‌شناسندش شکل می‌گیرد اما متاسفانه جوانان او را نمی‌شناسند.

مزاری یادآور شد: ما در درجه اول می‌خواهیم از شیرمحمد در زمان حیاتش تجلیل کنیم و همچنین او را به مردم معرفی کنیم.

اسپندار برای ما با ارزش است. چون کارش منحصر به فرد محسوب می‌شود.

او از رئیس جمهور فرانسه دکترای افتخاری گرفته است و زمانی که رئیس جمهور به او گفت به عنوان مظهر موسیقی شرق در فرانسه بمان و ما از تو حمایت می‌کنیم شیرمحمد پاسخ داد: من یک بند انگشت خاک ایران را با دنیا عوض نمی‌کنم.

او با بیان اینکه اسپندار ماهی 180 هزار تومان حقوق می‌گیرد اظهار کرد: اسپندار از کشور اسپانیا هم پیشنهادهایی برای حمایت داشته است. اما متاسفانه ما در کشور به فکر تامین این هنرمندان نیستیم. با این حال یک قطعه زمین در بلوچستان برای او در نظر گرفته شده است که به او هدیه می‌شود و تندیس این هنرمند پیشکسوت نیز در بمپور زادگاه اسپندار نصب می‌شود. البته قرار است نمونه این تندیس در خیابان ایرانشهر و محوطه خانه هنرمندان ایران نصب شود.

مزاری با گلایه از کم لطفی استانداری بیان کرد: ما به استانداری پیشنهاد دادیم که خانه استاد را بخرند و به عنوان موزه موسیقی از آن حفاظت کنند. اما متاسفانه در این راستا کم لطفی شد.

مزاری با بیان اینکه کتاب جشن نامه اسپندار به زودی منتشر می‌شود، افزود: آلبوم آثار استاد نیز در مراسم نکوداشت رونمایی خواهد شد که در همان روز هدیه می‌شود و فیلم مستند شیرمحمد نیز در مراسمی که قرار است در تالار وحدت برگزار شود‌، پخش می‌شود.

او درباره مراسم نکوداشت توضیح داد: این مراسم 16 و 17 مرداد ماه در خانه هنرمندان با اجرای موسیقی آغاز می‌شود و مراسم تجلیل اصلی 18 مرداد در تالار وحدت است که اسپندار در این مراسم دونلی هم می‌نوازد.

او از به راه افتادن یک کاروان موسیقی متشکل از سی هنرمند بلوچ خبر داد که از کرمان حرکت می‌کنند در یزد و اصفهان هم اجرا خواهند داشت و سپس به تهران می‌رسند.

مزاری درباره حامیان این برنامه نیز گفت: این برنامه کار مشترکی از کمیسیون فرهنگی کلان‌شهرها زیر نظر شهرداری تهران ‌، معاون امور هنری ‌، اداره ارشاد سیستان و بلوچستان،‌ خانه هنرمندان‌، بنیاد رودکی‌، شوراها و شهرداری‌های سیستان و بلوچستان‌ و انجمن سیستان و بلوچستانی‌های مقیم مرکز‌، است.

شیرمحمد اسپندار تنها دونلی نواز ایران است و تنها کسی است که می‌تواند در ایران و در دنیا دو نی را همنواز بنوازد. او تا به حال در بسیاری از کشورهای اروپایی تجلیل شده است و دارای دکترای افتخاری است.

خبرگزاری ایسنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: