چهاردهمین شماره فصلنامه «دُرِّ دَری» منتشر شد

1393/5/6 ۰۹:۳۷

چهاردهمین شماره فصلنامه «دُرِّ دَری» منتشر شد

چهارهمین فصلنامه «دُرِّ دَری» با نگاهی به فرهنگ مشترك افغانستان، ایران و تاجیكستان به مدیر مسئولی و سردبیری ابوطالب مظفری و با حمایت دفتر ادبیات فارسی زبانان حوزه هنری منتشر شد. این شماره از فصلنامه در دری متشكل از بخش‌های سر آهنگ، یاد یاران، فرهنگ و اندیشه، ادبیات و هنر و وقایع فرهنگ است .

 

چهارهمین فصلنامه «دُرِّ دَری» با نگاهی به فرهنگ مشترك افغانستان، ایران و تاجیكستان به مدیر مسئولی و سردبیری ابوطالب مظفری و با حمایت دفتر ادبیات فارسی زبانان حوزه هنری منتشر شد.

این شماره از فصلنامه در دری متشكل از بخش‌های سر آهنگ، یاد یاران، فرهنگ و اندیشه، ادبیات و هنر و وقایع فرهنگ است .

در بخش سر آهنگ از این نشریه مطلبی از سید ابوطالب مظفری با عنوان بار دیگر ما به قصه آمدیم  آورده شده است. در بخش یاد یاران نیز  مطالب و مقالاتی با عناوین «جواد خاوری» نوشته محمدشریف سعیدی، «تفنگ را زمین بگذار» نوشته علی پیام، «شبنم به گل و گل به گلستان مزه دارد»  نوشته محمد رفیع اصل یوسفی، «هنرمند است و عیار» نوشته حسین حیدر بیگی و... مشاهده می‌شود.

در بخش «فرهنگ و اندیشه» از این نشریه نیز پیامدهای بیدل گرایی بر ادبیات افغانستان كه گفت و شنودی با دكتر اسدالله حبیب است به چشم می‌خورد.

 گفتگو با حسین پاینده در خصوص نقد ادبی و جایگاه آن در ایران توسط عباس یكرنگی، گفتگو با گل نظر كلدی شاعر تاجیك هم از دیگر مطالب این بخش به شمار می‌آید.

درّ دری و قند پارسی  نوشته شوكت علی محمدی، در اقلیم برهمن (هند در چهار پرده ) نوشته علی امیری، سه گانی ژانر جدیدی در شعر پارسی نوشته محمدشریف سعیدی، تحصیلات عالی افغانستان در بوته نقد و نظر نوشته امان الله شفایی، نگاهی به فارسی ناشنیده نوشته محمدكاظم كاظمی، صنعت طبع و نشر در افغانستان نوشته علی پیام  و ... از دیگر مقالاتی بوده كه در این فصلنامه به چاپ رسیده است.

 در ابتدای  این فصلنامه نیز محمدحسین جعفریان، شاعر و روزنامه نگار مطرح كشورمان در خصوص مجله در دری آورده است: مجله در دری بناست كه خانه همه پارسی زبانان در تمامی گیتی باشد. هم از آن رو دفتر ادبیات فارسی زبانان حوزه هنری كمر به انتشار آن بست و دست یارانش را در این نشریه فشرد و بی‌شك از امروز اینجا چراغی روشن است تا همه آن ها كه دل در گرو فرهنگ كهن فارسی دارند و به حكمت های متعالی ادبیات آن عشق می ورزند، زیر نور آن گرد آیند.

 وی همچنین در بخش دیگر بیان داشته: بی تردید ادبیات معاصر و امروز در تمام گسترده جغرافیای فارسی زبانان، چون ادب درخشان كلاسیك ما تابناك و پر مغز است. یاران در دری بنا دارند پس از این آیینه‌ای باشند رو به روی آفرینش های ادبی زبان فارسی ایران، افغانستان و تاجیكستان و دیگر جاهایی كه هنوز بسیارند باورمند به این زبان و فرهنگ. آیینه ای باشند رو به روی این غنیمت های جاودان، تا به یاری خداوند از آن ها ابدیتی بسازند .

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: