سی‌و سومین شماره گذرستان به «قیام 30 تیر» اختصاص یافت

1393/4/31 ۱۱:۵۷

سی‌و سومین شماره گذرستان به «قیام 30 تیر» اختصاص یافت

زمانی ‌كه مصدق برای زمامداری خود پیش‌شرط می‌گذارد/اعلامیه آیت‌الله کاشانی علیه قوام‌السلطنه مجله الكترونیكی گذرستان در سی‌وسومین شماره خود به موضوع «قیام 30 تیر» پرداخته است. در این شماره ابعاد مختلفی از این واقعه در اسناد تاریخی و نوشتـه‌هایی در پیـوند با این قیام و اعلامیه آیت‌الله کاشانی علیه قوام‌السلطنه در آستانه قیام 30 تیر مورد واكاوی قرار گرفته است.

 

 

  زمانی ‌كه مصدق برای زمامداری خود پیش‌شرط می‌گذارد/اعلامیه آیت‌الله کاشانی علیه قوام‌السلطنه

مجله الكترونیكی گذرستان در سی‌وسومین شماره خود به موضوع «قیام 30 تیر» پرداخته است. در این شماره ابعاد مختلفی از این واقعه در اسناد تاریخی و نوشتـه‌هایی در پیـوند با این قیام و اعلامیه آیت‌الله کاشانی علیه قوام‌السلطنه در آستانه قیام 30 تیر مورد واكاوی قرار گرفته است.

سی‌وسومین شماره مجله الكترونیكی «گذرستان» به موضوع «قیام 30 تیر» پرداخته است. در این شماره 16 مقاله درباره این واقعه منعكس شده است.

«55 سال قبل ملت مسلمان ایران در سی‌ام تیر با وحدت اسلامی خود به پا خاست و توطئه‌ای را درهم شکست که زمامداران وقت امریکا و انگلیس با عوامل داخلی خود از جمله شاه و درباریان در راه به ثمر رساندن ملی‌شدن نفت ایجاد کرده بودند. این ملت با این قیام طی یک روز خونین نشان داد بیگانگان سلطه‌جو نمی‌توانند اراده ملت ایران را در جهت تامین منافع خود به بازی گیرند. در آن روز پرچم مبارزات را آیت‌الله کاشانی به دوش داشت. او توانست با جهت‌یابی اسلامی و دوراندیشی و استقامت کامل، با وجود صحنه‌های خطری که گروه‌های چپ و راست ایجاد کرده بودند، راه مبارزه را هموار سازد. بنابراین روز ۳۰ تیر به صورت یک قله درخشان در تاریخ سیاسی ما باقی ماند. این روز تجربه و درس بزرگی است از وحدت و انسجام ایثار و فداکاری برای حفظ کشور در مقابل تلاش بیگانگان توطئه‌گر و بدخواه. ۳۰ تیر ۱۳۳۱ اوج ایستادگی، مقاومت و رهبری روحانیت آگاه، بیدار و خستگی‌ناپذیر در رسیدن به مقاصد اسلامی و ملی است.»

این بخشی از سخن نخست این شماره به قلم سیدجلال‌الدین مدنی درباره قیام 30 تیر است.

«قیام 30 تیر 1331» ،«بازخوانی قیام سی تیر 1331»، «آیت‌الله کاشانی و قیام 30 تیر؟»، «فرازهایی از زندگی قوام‌السلطنه»، «بازگشت قوام‌السلطنه در اسناد وزارت خارجه آمریكا»، «آیت‌الله كاشانی و قیام اسلامی 30 تیر 1331»، «به بهانه 30 تیر»، «از ۳۰ تیر تا ۲۸ مرداد؛ ۲ سال و ۳ ماه و ۲۸ روز » و «قیام سى‌ام تیر به رهبرى آیت‌الله كاشانى»  عناوین برخی از مقاله‌های این شماره را تشکیل می‌دهند.

«سنـدها و نوشتـه‌هایی در پیـوند با خیـزش 30 تیـرماه 1331» و «قیام 30 تیر»تجلی همبستگی ملی»، «نقش اشرف پهلوی در قیام سی‌ام تیر»، «ولی نعمتان قیام 30 تیر 1331»، «اسامی شهداء قیام سی ام تیر 1331» و «اعلامیه آیت‌الله کاشانی علیه قوام السلطنه در آستانه قیام 30 تیر» برخی دیگر از مقاله‌های این شماره هستند.

در مقاله‌ای با عنوان نقش اشرف پهلوی در قیام سی ام تیر كه از سوی «مصطفی لعل شاطری» نوشته شده است، می‌خوانیم: «تقریبا یک ماه قبل موقعی که اشرف پهلوی از سفر هشت ماهه خود در اروپا به تهران بازگشت دکتر مصدق نخست وزیر ایران به ملاقات شاه رفت و گفت: «اشرف باید از ایران برود و گرنه وقایع ناگواری را پیش بینی می‌کنم.» شاه جواب داد که خواهر او فرد آزادی است و حق دارد در کشور خود زندگی کند. ولی پیش‌بینی مصدق به حقیقت پیوست و آن وقایع خونین «سی‌ام تیر 1331) پیش آمد. پس از این واقعه که مصدق بر سر کار آمد در اولین ملاقات خود با شاه ایران گفت: «من فقط به شرط خروج اشرف از ایران زمامداری را قبول می‌کنم و اگر شاه می‌خواهد سلطنت کند اشرف باید از ایران برود.»

این بار شاه نتوانست جواب رد به مصدق بدهد و به خواهر خود دستور داد که هر چه زودتر ایران را ترک گوید. دکتر مصدق و تمام اطرافیان او، اشرف پهلوی را گراننده اصلی حوادث اخیر ایران و یکی از عوامل مهم روی کارآمدن قوام‌السلطنه و کشتار صدها تن از مردم این کشور می‌دانند.

به عقیده آن‌ها اشرف بود که نظر شاه را نسبت به دکتر مصدق تغییر داد، مجلس سنا را به مبارزه علیه دولت واداشت، میان شاه و قوام آشتی داد و بالاخره آن تحول سریع و عجیب را در عرض ده روز اقامت خود در ایران فراهم آورد. این اولین‌بار نبود که اشرف عامل تغییر و تحول تازه‌ای در ایران شده بود، بسیاری از وقایع و تحولات سیاسی ایران محصول فکر و کار او بود. او نه تنها شاه، بلکه کلیه برادرانش را زیر نفوذ خود داشت و زندگی خصوصی آن‌ها را تحت کنترل خود درآورده بود، اشرف سال‌ها یکه تاز میدان سیاست ایران و حاکم بر دولت‌های ایران بود.»

سی‌سومین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان» در پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به نشانی http://gozarestan.ir قرار گرفته است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: