چهار جلد تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران منتشر شد

1393/4/24 ۱۰:۳۵

چهار جلد تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران منتشر شد

رییس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی از انتشار چهار جلد تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در 5 هزار صفحه خبر داد. به گزارش روز دوشنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اکبر ولایتی در جلسه 164 کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن گرامیداشت ایام ماه مبارک رمضان گفت: مقام معظم رهبری همواره بر تدوین تقویم، تاریخ تمدن اسلام و ایران تأکید فرموده اند و آنچه که تا کنون انجام شده نیز مرهون حمایت های معظم له است.

 

رییس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی از انتشار چهار جلد تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در 5 هزار صفحه خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اکبر ولایتی در جلسه 164 کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن گرامیداشت ایام ماه مبارک رمضان گفت: مقام معظم رهبری همواره بر تدوین تقویم، تاریخ تمدن اسلام و ایران تأکید فرموده اند و آنچه که تا کنون انجام شده نیز مرهون حمایت های معظم له است.

وی افزود: به برکت حمایت های ایشان هم اکنون 4 جلد تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با بیش از 5 هزار صفحه منتشر شده و در برنامه های رادیو و تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ادامه داد: موضوع دیگری که مورد تأکید مقام معظم رهبری«مدظله العالی» قرار دارد، موضوع هنرهای فراموش شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق مطالعات انجام شده، 168 رشته هنری ایرانی در معرض تهدید نابودی است که باید برای این موضوع یک تدبیر قاطع اندیشیده شود.

وی افزود: بر اثر اهمال ها و سهل انگاری ها تعدادی از این هنرهای اصیل ایرانی که حامل ارزش ها و پیام های تمدن ایران اسلامی بودند، از بین رفته اند.

ولایتی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا این هنرها بتوانند محصولات قابل عرضه تولید کنند و از طریق درآمدزایی، فعالان و علاقمندان به این هنرها جذب شوند که در این باره زمینه سازی برای احیای اقتصاد هنرهای سنتی لازم است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: باید یک مجموعه درباره تاریخ هنرهای سنتی و اصیل ایرانی تدوین و منتشر شود.

وی افزود: تعریف واحدهای درسی مدون و با هدف مشخص برای آموزش هنرهای اصیل ایرانی در دانشکده های هنر هم در زمینه احیای این هنرهای فراموش شده، مؤثر و مفید است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان صدا و سیما، سازمان اوقاف و... باید نسبت به موضوع «هنرهای اصیل ایرانی» احساس مسئولیت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی ادامه حیات خود را مرهون اعتقادات اصیل مردم مسلمان ایران هستند و از چاپ و تهذیب قرآن کریم تا ساخت بقاع متبرکه شاهد جلوه های دل انگیز هنرهای ایرانی هستیم.

در ابتدای این جلسه، اعضا به بحث و بررسی پیرامون ابعاد هنری و تبلیغی همایش گرامیداشت «حکیم ناصرخسرو قبادیانی» پرداختند و بر ساخت آثار هنری متناسب با شخصیت این شاعر بزرگ ایرانی در قالب فیلم و... تأکید کردند.

در ادامه جلسه، محمود طالبی رئیس دانشگاه اصفهان، گزارشی از روند فعالیت های صورت گرفته برای برگزاری «همایش» احیای هنرهای فراموش شده ارائه کرد.

هدف این همایش که با همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر اصفهان برگزار می شود، احیای هنرهای سنتی ایرانی و اسلامی است که در معرض نابودی قرار دارند.

پس از ارائه این گزارش، اعضا ضمن تأکید بر لزوم احیای هنرهای اصیل ایرانی که در معرض تهدید قرار دادند، بر هماهنگی کامل بین نهادهای مسوول در این زمینه نیز تأکید کردند.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: