گامی بزرگ برای جلوگیری از تحریف نظامی

1397/8/23 ۱۲:۱۲

گامی بزرگ برای جلوگیری از تحریف نظامی

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نظامی گنجوی معتقد است این کنگره‌ گام بسیار بزرگی در راستای جلوگیری از تحریف نظامی توسط برخی است تا آثار و هویت واقعی نظامی به جامعه جهانی شناسانده و او از تحریف بازداشته شود.

 

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نظامی گنجوی معتقد است این کنگره‌ گام بسیار بزرگی در راستای جلوگیری از تحریف نظامی توسط برخی است تا آثار و هویت واقعی نظامی به جامعه جهانی شناسانده و او از تحریف بازداشته شود.

ابراهیم اقبالی در حاشیه کنگره‌ بین‌المللی نظامی گنجوی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت برگزاری این کنگره اظهار کرد: برگزاری این کنگره از چند نظر اهمیت داشت؛ از آنجایی که نظامی گنجوی یکی از شاعران بزرگ ایران به شمار می‌رود، ضروری بود که آثار و زندگی او را به خوبی به همگان معرفی کنیم.

وی ادامه داد: نظامی اهل آذربایجان بوده و دانشگاه تبریز نیز دارای صلاحیت برای برگزاری این کنگره بود تا با برگزاری این کنگره به شناساندن این شاعر بزرگ بپردازد.

اقبالی با اشاره به حضور سخنرانان از کشورهای خارجی در کنگره، افزود: وجود میهمانان خارجی در این کنگره نشان می‌دهد نظامی تا دورترین نقاط جهان مانند بنگلادش پیش رفته و همه او را به عنوان شاعری نامی می‌شناسند به طوری‌که در برخی از دانشگاه‌های خارجی، واحدی به نام درس نظامی تدریس می‌شود.

او با بیان این‌که نظامی گنجوی داستان‌شناس بوده و هر پنج منظومه‌ خود را در قالب داستان نوشته است، اظهار کرد: نظامی شاعری مذهبی، پایبند به اسلام و احکام شرعی بود و به پسرش وصیت می‌کند "به دنبال شعر نرو و اگر روزی قصد سرودن شعر کردی، قبل از یادگرفتن احکام شرعی به هیچ عنوان شعر نگو" .

دبیر علمی این کنگره، نظامی گنجوی را جزء شاعران پرکار کشور دانست و گفت: نظامی از نظر ادبی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و با این‌که چندین شرح در مورد او نوشته شده ولی هنوز هم نیازمند نوشتن شرح حال‌های خوب و مفصلی است و به همین دلیل باید دیوان و آثار او از ابتدا تا آخر تصحیح شوند و نسخه‌ای به بازار کتاب عرضه شود.

او شگرد نظامی را انتخاب وزن‌های روان و بدون تکلف عنوان کرد و گفت: در طول تاریخ افراد زیادی به دلیل موسیقی شعر نظامی، اشعار او را تقلید کردند ولی هیچ کدام از آن‌ها نتوانستد در سطح نظامی قرار بگیرند.

اقبالی با بیان این‌که جنبه‌ انتقادی نظامی از دوره‌ پادشاهان خود، مورد غفلت واقع شده است، گفت: نظامی در اشعارش از ظلم حکام خود انتقاد کرده که نمونه‌ این نوع اشعار در ادبیات فارسی بسیار محدود است‌.

او خاطرنشان کرد: نظامی گنجوی علاقه‌ خاصی به پیامبر اکرم(ص) داشت، به طوری که نام پسر خود را نیز محمد انتخاب کرده بود و هرکدام از منظومه‌های خود را به نام پیامبر اعظم (ص) زینت داده است.

 اقبالی گفت: نظامی گنجوی تحمیدیه‌ها و مناجات‌نامه‌های خوبی در ستایش حضرت باری‌تعالی، پیامبر اکرم (ص) و بزرگان دین داشته است.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: