مرادی کرمانی: پیامبران هم اندیشه خود را با قصه‌‌ها بیان کردند

1397/8/21 ۱۲:۵۸

مرادی کرمانی: پیامبران هم اندیشه خود را با قصه‌‌ها بیان کردند

هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده معاصر ایرانی گفت: داستان‌ها موقعیت‌های وجود جهان را تعریف می‌کنند، حتی پیامبران هم اندیشه‌هایشان را با قصه می‌گویند. مرادی کرمانی امروز یکشنبه در جشن هفته کتاب در کتابخانه ملی، به اهمیت قصه و داستان اشاره کرد و گفت: تاریخ هم پشت سرش قصه است. هر سنگ تخت جمشید، یک روایت است و داستانی برای گفتن دارد.

 

 هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده معاصر ایرانی گفت: داستان‌ها موقعیت‌های وجود جهان را تعریف می‌کنند، حتی پیامبران هم اندیشه‌هایشان را با قصه می‌گویند.

مرادی کرمانی امروز یکشنبه در جشن هفته کتاب در کتابخانه ملی، به اهمیت قصه و داستان اشاره کرد و گفت: تاریخ هم پشت سرش قصه است. هر سنگ تخت جمشید، یک روایت است و داستانی برای گفتن دارد.

وی سپس به مقایسه میان سینما و کتاب پرداخت و افزود: به تفاوت میان سینما و کتاب بسیار فکر کرده‌ام، مثلا از کتاب بینوایان حدود 20 روایت سینمایی وجود دارد که فراموش شده‌اند ولی کتاب آن هنوز تازه است. کتاب و فیلم مثل ماهی تازه و تن ماهی هستند، با این که هر دو شما را سیر می کنند، فایده‌ای که ماهی تازه دارد را تن ماهی ندارد.

وی ادامه داد: سینما بخشی از مغز را تعطیل و تنبل می‌کند، همه چیز در سینما آماده است و فرصتی برای فکر کردن و خلاقیت ذهنی به ما نمی‌دهد. سینما به گونه‌ای زورگوست، تفسیر خودش را ارائه می دهد و نمی گذارد خیال‌انگیزی شکل بگیرد.

نویسنده قصه‌های مجید با اشاره به سریال آن، گفت: البته ما به سینما هم نیاز داریم اما آن که کتاب می خواند با آنکه فیلم می بیند، قابل مقایسه نیست.

مرادی کرمانی در پایان بر لزوم ترویج کتاب در بخش‌هایی که کتاب دیده نمی‌شود، تاکید و عنوان کرد: این که ما کتاب‌خوان‌ها کنار هم جمع شویم و بگوییم کتاب خوب است، تنها خوشگذرانی است، وقتی در میان بازار توانستیم درباره کتاب حرف بزنیم کار درست کرده‌ایم.

دکتر اشرف بروجردی، ریاست کتابخانه ملی، این نهاد را پایگاه و پناهگاه کتابخوانان ایران دانست و گفت: دغدغه ما در این مجموعه تعامل میان کتابخوانان است، این که در کنار کتاب‌ها به درک و تعامل با یکدیگر برسیم و پذیرش طرف مقابل در نگاه‌مان دیده شود.

وی افزود: من آرزو می‌کنم به جای این جلسات رسمی که تنها سخنرانی مسئولان را شامل می‌شود، فرصتی باشد تا عزیزان کتابخانه ملی از تجربیات خود بگویند.

در بخشی از برنامه غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی، به ارائه گزارش عملکرد این سازمان در سال گذشته پرداخت و آماری از کتاب‌هایی که در سازمان رد و بدل شده است ارائه داد.

سروش صحت، نویسنده و بازیگر که سالهاست عضو کتابخانه ملی است، درباره این مجموعه و «حس خوش خواندن» گفت: در کتابخانه ملی نیاز جدی به فرهنگ‌سازی وجود دارد، حس خوش خواندن تنها به کمیت و کیفیت کتاب‌ها نیست؛ من سالهاست روی سکوهای بیرون از سالن می نشینم و کتاب می‌خوانم، موارد کوچکی مثل سطل بازیافت زباله خشک و کاغذ، در کتابخانه کم است، پریزهای برق بیرون از سالن خراب است، چون مراجعان، لب تاب‌شان را به برق می‌زنند، صندلی و نیمکت‌ها را کم می‌کنیم که جوانان به گفت‌وگو ننشینند اما مساله همین گفت‌وگوهاست. ما باید تعامل کنیم و این در فضای کتابخانه ملی بودن، بسیار اهمیت دارد.

در پایان این نشست از برگزیدگان سازمان اسناد کتابخانه ملی در بخش‌های گوناگون به این شرح تقدیر شد؛

-کتابداران نمونه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران : رقیه میرزایی، مه‌لقا سادات، معصومه‌سادات میرپوریان، مهناز صلواتی، یوسف قره‌پاشا و علی رضانژاد

- ناشران برگزیده در همکاری با کتابخانه ملی ایران: انتشارات شاپرک سرخ به مدیرمسئولی مرتضی هانی و نشر رهنما به مدیرمسئولی محمدجواد صبا

- اهداگر برتر سال برای اهدای اسناد و کتاب:‌ وزارت امور خارجه

-اعضای نمونه کتابخانه ملی: دکتر محمد شمالی و فرزانه گوشه

بیست‌وششمین دوره هفته کتاب با شعار «حالِ خوشِ خواندن»، از 24 آبان تا یکم آذر‌ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: